Hvordan finner jeg den skrå asymptoten?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Zewadir
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 20/04-2013 15:44

[tex]\frac{x^{2}-4x+5}{x^{2}-4x+4}[/tex]

Jeg tastet inn dette på geogebra og brukte også programmet til å finne asymptotene.

Da fikk jeg at den skrå asymptoten var y = x + 2

Det jeg har forstått av skrå asymptoter er at man finner dem ved polynomdivisjon og ser på uttrykket før resten.

Når jeg dividerer på (x-2) får jeg y = x - 2. Hva gjør jeg galt?
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Zewadir skrev:[tex]\frac{x^{2}-4x+5}{x^{2}-4x+4}[/tex]

Jeg tastet inn dette på geogebra og brukte også programmet til å finne asymptotene.

Da fikk jeg at den skrå asymptoten var y = x + 2

Det jeg har forstått av skrå asymptoter er at man finner dem ved polynomdivisjon og ser på uttrykket før resten.

Når jeg dividerer på (x-2) får jeg y = x - 2. Hva gjør jeg galt?
Mulig det er noe slurv ute og går her.

$\frac{x^{2}-4x+5}{x^{2}-4x+4}$ er jo det samme som $\frac{x^{2}-4x+5}{(x-2)^2}$, og dermed er det ikke så rart om du får svaret $x-2$ når du deler telleren på $x-2$.

Funksjonen du har skrevet inn, har imidlertid ingen skrå asymptote. Kan det være at du har blandet to ulike funksjoner, eller skrevet noe feil i funksjonsuttrykket.


Edit: Ser nå at telleren din her er nøyaktig lik som den deriverte i oppgaven du spør om i den andre tråden her. Kanskje det er her du har blandet?
Zewadir
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 20/04-2013 15:44

Yes, det var feilen. Jeg hadde derivert uttrykket en gang for mye, tusen takk for hjelpen :D
Try not to become a person of success. Rather become a person of value.
Svar