Funksjon definert implisitt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
matteugeniet

La y være en funksjon definert implisitt ved nivåkurven [tex]ln(e^{y}+ax)=10[/tex], hvor a er en konstant. Hva er [tex]{y}'x[/tex]?

Svaret skal bli [tex]-ae^{-y}[/tex].


Hvordan kommer jeg frem til det? Har prøvd alt jeg kan, men kommer ikke frem til noe som helst fornuftig..
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Deriver begge sider implisitt med hensyn på x. På høyre side får vi da 0, på venstre side må vi huske på kjerneregelen når vi deriverer [tex]e^y[/tex] med hensyn på x: [tex]\frac{d}{dx} \ln(e^y + ax) = \frac{1}{e^y + ax} \cdot (y^\prime(x) \cdot e^y + a)[/tex]. Tar du resten da?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
matteugeniet

Takk for svar, men jeg skjønner det fortsatt ikke. Jeg får [tex]\frac{e^y+a}{e^y+ax}=0[/tex].
Om det er riktig, så skjønner jeg ikke hvordan x fjernes og hvordan uttrykket skrives om.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

I telleren blir det [tex]e^y \cdot y^\prime(x) + a[/tex] (dette kommer av kjerneregelen - y er en funksjon av x), men ellers er det riktig. Hvis en brøk er 0 vet du videre at telleren må være 0 (du kan også gange med nevneren på begge sider). Da bør du ende opp med ønsket svar. :)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Gjest

Jeg får det fortsatt ikke til :( Den regel jeg kjenner til sier at [tex]f'(x)=\frac{1}{u(x)}u'(x)[/tex]. Så hvordan får du da [tex]e^{y}*y'(x)+a[/tex]? Hvordan er regelen? Jeg finner ingen slik regel i pensumboken.
Flaw
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 29/03-2014 19:42

Det er kjerneregelen. [tex]y[/tex] er en funksjon av [tex]x[/tex], [tex](y(x))[/tex].

Dermed blir [tex]\frac{d}{dx}e^{y}=e^{y}\cdot y'(x)[/tex]
matteugeniet

Hei, takk for svar. Jeg skjønner det fortsatt ikke.

a/e^y+ax

e^y+a/e^y+ax

(e^y+a/e^y+ax)*a

Jeg har prøvd absolutt alt jeg kan. Ser ingen logikk i det, og ikke har jeg hørt om den kjerneregelen du linket til heller. Og om jeg hadde brukt den så hadde jeg jo ganget brøken med det samme to ganger.. Har absolutt ingen problemer med å derivere andre oppgaver heller.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Jeg tror nok du har hørt om kjerneregelen. Det er den aller første derivasjonsregelen man lærer i R1. Kanskje det bare er vanskelig å se at den brukes her.

Hvis du deriverer $(2x+1)^2$, så bruker du kjerneregelen. Først får du $2 \cdot (2x+1)$ når du deriverer den ytre funksjonen, men så må du også gange med den deriverte av "kjernen", og svaret blir altså $4(2x+1) = 8x+4$. Dette er kjerneregelen.

Kjerneregelen i praksis, relevant til din oppgave:

$\frac{d}{dx} e^x = e^x$... Denne er grei. Men...

$\frac{d}{dx} e^y = e^y \cdot y^{\prime}$... Ser du hvorfor?


Tilbake til oppgaven din:

$\frac{d}{dx} \ln(e^y + ax) = \frac{1}{e^y + ax} \cdot \frac{d}{dx}(e^y + ax) = \frac{1}{e^y + ax} \cdot (y^\prime(x) \cdot e^y + a) = \frac{y^{\prime}(x) \cdot e^y + a}{e^y + ax} = 0$

Dette medfører altså at $y^{\prime}(x) \cdot e^y + a = 0$... Og da tar du det derfra?
Matteugeniet

Nei, jeg har faktisk ikke hørt om den regelen der.. Hadde jeg fått i oppgave å derivere (2x+1)^2 så hadde jeg skrevet det ut som 4x^2 + 4x + 1, og så derivert. Så jeg hadde fått riktig svar, men har aldri brukt regelen på den måten som dere gjør. Desverre :(

Er det riktig at y'(x) da bare blir a?

[tex]\frac{a\cdot e^y+a}{e^y+ax}=0[/tex]

Som medfører at [tex]a\cdot e^y+a=0[/tex]

Kan jeg bare drite i det som står under brøkstreken altså? Hvordan blir jeg kvitt den ekstra a'en, og hvordan får jeg svaret i minus? Det ser tydeligvis mørkt ut for matteeksamen i år! Men takk for hjelpen :)
Gjest

Forresten, om jeg har lov til å flytte a over, sånn jeg får [tex]ae^y=-a[/tex],
og så bytte side, sånn det blir [tex]a=-ae^{-y}[/tex], så skjønner jeg det. Men jeg trodde ikke at svaret skulle bli a er lik noe..
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Matteugeniet skrev:Nei, jeg har faktisk ikke hørt om den regelen der.. Hadde jeg fått i oppgave å derivere (2x+1)^2 så hadde jeg skrevet det ut som 4x^2 + 4x + 1, og så derivert. Så jeg hadde fått riktig svar, men har aldri brukt regelen på den måten som dere gjør. Desverre :(
Tingen er at $y$ er jo en funksjon av $x$. Hvis vi sier at $y(x) = 3x^2+2x$, for eksempel, så vil jo da $e^y = e^{3x^2+2x}$. Når vi deriverer $e^y$ mhp. $x$ må vi altså tenke på at $y$ er en funksjon av $x$.

$\frac{d}{dx} e^{y} = \frac{d}{dx} e^{3x^2+2x} = e^{3x^2+2x} \cdot (3x^2+2x)^{\prime} = e^{3x^2+2x} \cdot (6x+2)$, som jo er lik $e^y \cdot y^{\prime}$.
Matteugeniet skrev:Er det riktig at y'(x) da bare blir a?

[tex]\frac{a\cdot e^y+a}{e^y+ax}=0[/tex]

Som medfører at [tex]a\cdot e^y+a=0[/tex]
Nei, $y^{\prime}$ er jo det du skal finne, så du vil jo ikke bytte det bort mot noe. Du har en ligning med $y^{\prime}$, og du skal finne $y^{\prime}$. Da er det bare til å isolere $y^{\prime}$.
Matteugeniet skrev:Kan jeg bare drite i det som står under brøkstreken altså? Hvordan blir jeg kvitt den ekstra a'en, og hvordan får jeg svaret i minus? Det ser tydeligvis mørkt ut for matteeksamen i år! Men takk for hjelpen :)
Ja, du driter i nevneren. Regelen er at en brøk er 0 når telleren er null. $\frac{0}{3}=0$. $\frac{0}{8}=0$. $\frac{0}{1}=0$. $\frac{0}{3423515}=0$. Gir det mening?

Derfor har du altså at:

$y^{\prime} \cdot e^y + a = 0$

$y^{\prime} \cdot e^y = -a$

$y^{\prime} = -\frac{a}{e^y} = -ae^{-y}$
Gjest

Gjest skrev:Jeg får det fortsatt ikke til :( Den regel jeg kjenner til sier at [tex]f'(x)=\frac{1}{u(x)}u'(x)[/tex].
Dette er forresten også kjerneregelen. Derivasjonsregelen sier jo at $\frac{d}{dx} \ln x = \frac{1}{x}$. Du har at $f(x)=\ln \left( u(x) \right)$ gir $f'(x) = \frac{1}{u(x)} u'(x)$. Dette er jo et perfekt eksempel på kjerneregelen. Først deriverer du den ytre funksjonen, så ganger du med den deriverte av kjernen. Kjerneregelen på sitt beste.

Mvh Realist1 på mobil fra sengen
Svar