taylor, hvordan finne grad n

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
TRCD
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 06/03-2016 17:59

Hei. Hvordan skal man finne ut av hvilken grad n man skal bruke når man skal lage et taylorpolynom?. Oftest så er det oppgitt men ikke her.
taylor.JPG
taylor.JPG (14.48 kiB) Vist 3035 ganger
jakob1234

Flere som sliter med innleveringen som skal inn til fredag ser jeg? :)

Matte 1 er ikke så lett.. :/
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

TRCD skrev:Hei. Hvordan skal man finne ut av hvilken grad n man skal bruke når man skal lage et taylorpolynom?. Oftest så er det oppgitt men ikke her.
taylor.JPG
du ser det her vel...

http://www.wolframalpha.com/input/?i=taylor+series+(int+e%5E(-t%5E2)+dt+from+0+to+x)

http://www.wolframalpha.com/input/?i=ta ... om+0+to+x)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

TRCD skrev:Hei. Hvordan skal man finne ut av hvilken grad n man skal bruke når man skal lage et taylorpolynom?. Oftest så er det oppgitt men ikke her.
taylor.JPG
Det du ønsker å gjøre er å utrykke macluarinrekken som en sum. Innse først at fra analysens fundamentalteorem vil $f'(x) = e^{-t^2}$. Du vet at
$e^x = $$\sum_{n=0}^{\infty} \frac{x^n}{n!}$. Bruk dette til å finne taylor-rekka til $e^{-x^2}$ (som en sum). Deretter integrerer du denne summen og du er i mål.
Tulling88

jakob1234 skrev:Flere som sliter med innleveringen som skal inn til fredag ser jeg? :)

Matte 1 er ikke så lett.. :/
Sitter sikkert 500 NTNU studenter som du og trenger hjelp med innleveringen.

Prøvde å løse denne: Fikk forøvrig ((-1)^n) * x^(2n+1)/((2n+1)(n!))

Er dette riktig? Sammenlignet med den kjente rekka til e^x
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

Tulling88 skrev:
jakob1234 skrev:Flere som sliter med innleveringen som skal inn til fredag ser jeg? :)

Matte 1 er ikke så lett.. :/
Sitter sikkert 500 NTNU studenter som du og trenger hjelp med innleveringen.

Prøvde å løse denne: Fikk forøvrig ((-1)^n) * x^(2n+1)/((2n+1)(n!))

Er dette riktig? Sammenlignet med den kjente rekka til e^x

Det ser riktig ut
Gjest

Noen som kan hjelpe med b) delen til denne oppgaven? Virker som det skal brukes Lagrange Remainder, men står fast i hvordan jeg skal gå frem med det
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

Gjest skrev:Noen som kan hjelpe med b) delen til denne oppgaven? Virker som det skal brukes Lagrange Remainder, men står fast i hvordan jeg skal gå frem med det
Bruk feilestimat for alternerende rekker $|S-S_n| < |a_{n+1}|$
Svar