Matte S1 - sannsynlighetsregning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Ho-za
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 08/09-2017 21:00

Hei! spml er hentet fra matte eksamen H-16 oppg 5 b). Av en eller annen grunn mangler denne oppgaven i løsningsforslaget og jeg får ikke denne helt til. Noen som kan hjelpe meg i gang?

Oppgaven lyder slik:

Line, Lars og fire venner skal på kino. de har seks nummerte biletter og bilettene blir delt ut tilfeldig.
Fire av bilettene er på rad 8 og to biletterer på rad 9. bestem sannsynligheten for at Line og Lars får biletter på rad 9.


mvh Hozan A
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Dette er sannsynlighet uten tilbakelegging.

Totalt er det 6 billetter. 2 av dem er på bakerste raden.

Sannsynligheten for at både Line og Lars havner på bakerste rad er da: [tex]\frac 26 \cdot \frac 15[/tex]

Gir dette mening?
Sist redigert av Emilga den 13/09-2017 23:09, redigert 1 gang totalt.
palgul

[quote="Emomilol"] nei, det gir ikke mening. det er totalt 6 biletter. er litt usikker, men det enten dette eller dette.

2/6* 1/6.. eller 2/6* 2/6
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

My bad! Du har helt rett i at det totalt er 6 billetter, og ikke 9. Jeg har redigert mitt forrige innlegg.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

palgul skrev:er litt usikker, men det enten dette eller dette.

2/6* 1/6.. eller 2/6* 2/6
Begge disse gir feil svar.

La oss se på Gyldige utfall delt på Mulige utfall.

Hvor mange mulige sittekombinasjoner finnes det? Jo, [tex]6! = 6 \cdot 5 \cdot \ldots \cdot 1[/tex]

Hvor mange kombinasjoner er gyldige, dvs. har at Line og Lars sitter på bakerste rad? Jo, [tex]2! \cdot 4![/tex]

Da blir sannsynligheten gyldige delt på mulige, altså

[tex]\frac{2!\cdot 4!}{6!} = \frac{2\cdot 1}{6\cdot 5}[/tex]
Svar