Velge matte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Fantasi
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 02/06-2017 14:28

Hei! Jeg begynner på vgs nå til høsten og lurer på hvilken matte jeg skal ta. Det står mellom 1T og 1P. Hva er forskjellen og kan noen gi et eksempel av hver? Jeg tenker mest på teoretisk fordi jeg rett å slett grøsser inni meg ved tanken på praktisk, men kanskje det er det jeg nettopp burde velge, ikke vet jeg. Jeg liker å løse ting ved hjelp av formler og liker konkrete oppgaver og ikke tekstoppg.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Høres ut som 1T er det du bør velge:D
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hva har du tenkt å gjøre etter VGS?
Bilde
Gjest

Fantasi skrev:Hei! Jeg begynner på vgs nå til høsten og lurer på hvilken matte jeg skal ta. Det står mellom 1T og 1P. Hva er forskjellen og kan noen gi et eksempel av hver? Jeg tenker mest på teoretisk fordi jeg rett å slett grøsser inni meg ved tanken på praktisk, men kanskje det er det jeg nettopp burde velge, ikke vet jeg. Jeg liker å løse ting ved hjelp av formler og liker konkrete oppgaver og ikke tekstoppg.
Fellesfaget matematikk i Vg1 har to ulike læreplaner, 1T og 1P. Læreplan 1T er mer teoretisk orientert enn læreplan 1P, som er mer praktisk orientert. Begge variantene gir (sammen med 2P/2T eller mer matematikk) generell studiekompetanse.

https://ibb.co/j3890F

Ser ut som du ikke kan ta R2 på vg3 hvis du ikke velger 1T.

Kilde: http://www.skeisvang.vgs.no/Ny-elev/Vg1 ... ematikk-1P
Gjest

Aleks kan rette meg
Fantasi
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 02/06-2017 14:28

Aleks855 skrev:Hva har du tenkt å gjøre etter VGS?
Jeg vet ikke helt, skal gå musikklinje, så kanskje noe med det
Svar