S1 eksamen 19.mai!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

gjest123456 skrev:
Eirikødegård skrev:Her er del to, tror jeg har alt rett på denne også, jeg leverte alt digitalt på del 2

Som med del 1, bare gi meg tilbakemelding om jeg har noe feil.
På oppgave 1a)
Du har glemt et 5-tall, og derfor blir K(x) feil.
Jeg får ihvertfall 531 ppm her.
Dermed blir også 1b og 1c feil i mine øyne? Hvis jeg har rett da :?

Ellers ser det andre veldig bra ut! Ser ut som du hadde god tid på del to! Haha, jeg rakk nesten ikke skrive noe ved svarene mine fordi jeg fikk det så travelt!

Jeg fikk også det samme!
Matematikkkadidat

Under er lenke til min Del 2. Irriterer meg over noen slurvefeil, som å utelate et komma, og skrive galt tall inn i Geogebra på Oppgave 4b. Dermed riktig metode, men galt svar. Ser også at jeg har et ulikt svar på 1e enn forrige opplaster. Jeg fikk 1,48ppm. 4a ble mer eller mindre hoppet over pga tidsnød.

https://ufile.io/i5zr6
larso

gjest123456 skrev:
Eirikødegård skrev:Her er del to, tror jeg har alt rett på denne også, jeg leverte alt digitalt på del 2

Som med del 1, bare gi meg tilbakemelding om jeg har noe feil.
På oppgave 1a)
Du har glemt et 5-tall, og derfor blir K(x) feil.
Jeg får ihvertfall 531 ppm her.
Dermed blir også 1b og 1c feil i mine øyne? Hvis jeg har rett da :?

Ellers ser det andre veldig bra ut! Ser ut som du hadde god tid på del to! Haha, jeg rakk nesten ikke skrive noe ved svarene mine fordi jeg fikk det så travelt!
støtter det du sier.
K(x)=280+5*1,022^x
larso

Del 2, 1a)

Noen som fikk y=4,55*1,02^x
Satt inn verdiene i regneark og tok regresjon.
Litt usikker på om verdiene jeg satt inn var riktig

Satt inn:
0 - 20
20 - 7
60 - 15
80 - 25
100 - 45
130 - 85
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

larso skrev:Del 2, 1a)

Noen som fikk y=4,55*1,02^x
Satt inn verdiene i regneark og tok regresjon.
Litt usikker på om verdiene jeg satt inn var riktig

Satt inn:
0 - 20
20 - 7
60 - 15
80 - 25
100 - 45
130 - 85
Jeg brukte en annengradsfunksjon. Ser du har brukt andre y-verdier..
Gjest

gjest123456 skrev:
Eirikødegård skrev:Her er del to, tror jeg har alt rett på denne også, jeg leverte alt digitalt på del 2

Som med del 1, bare gi meg tilbakemelding om jeg har noe feil.
På oppgave 1a)
Du har glemt et 5-tall, og derfor blir K(x) feil.
Jeg får ihvertfall 531 ppm her.
Dermed blir også 1b og 1c feil i mine øyne? Hvis jeg har rett da :?

Ellers ser det andre veldig bra ut! Ser ut som du hadde god tid på del to! Haha, jeg rakk nesten ikke skrive noe ved svarene mine fordi jeg fikk det så travelt!

Det var da en svært så klønete feil.
Det gir meg jo følgefeil på de andre deloppgavene, får håpe sensor kan se gjennom fingrene siden oppgaven ikke ble lettere av denne feilen.
Gjest

HenrikAarnes skrev:Hei!

Jeg ser på del 1, oppgave 5c at du fikk 2nCr1 til å bli 1, men dette blir vel 2? Slik at det blir 6*2/20, som er 3/5 eller 0,6?

Når det kommer til oppgave 2d, del 2, så står vel ikke spesifisert de 3 første kryssene, men 3 grønne kryss etter hverandre? Dvs. at det kan være R G G G R R R? Da tenker jeg 0,4^3? Det står også i svaret "3 røde lys", noe som er feil.
Du har helt rett. Det skal selvsagt stå (6x2)/20=0.6
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Gjest skrev:
gjest123456 skrev:
Eirikødegård skrev:Her er del to, tror jeg har alt rett på denne også, jeg leverte alt digitalt på del 2

Som med del 1, bare gi meg tilbakemelding om jeg har noe feil.
På oppgave 1a)
Du har glemt et 5-tall, og derfor blir K(x) feil.
Jeg får ihvertfall 531 ppm her.
Dermed blir også 1b og 1c feil i mine øyne? Hvis jeg har rett da :?

Ellers ser det andre veldig bra ut! Ser ut som du hadde god tid på del to! Haha, jeg rakk nesten ikke skrive noe ved svarene mine fordi jeg fikk det så travelt!

Det var da en svært så klønete feil.
Det gir meg jo følgefeil på de andre deloppgavene, får håpe sensor kan se gjennom fingrene siden oppgaven ikke ble lettere av denne feilen.


Du får ikke trekk når du har følgefeil i de andre deloppgavene. Er ganske sikker på at du nailer 6ern!
Matematikkandidat

Jeg skrev inn -9b^2 istede for -3b^2 i den andre funksjonen i oppgave 4b på Del 2, men løste deretter oppgaven riktig. En ren slurvefeil, fordi jeg hadde tstet inn 9a tidligere. Det blir ingen følgefeil her, men tror dere det er mulig at jeg tross riktig metode vil kunne få 0 poeng etter en slik tastefeil? Håper på 5, og med streng vurdering har jeg en liten margin.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Oppgaven til S1-eksamen vår 2017
S1 17.pdf
(1.23 MiB) Lastet ned 44412 ganger
haakon655

Noen som har noen tanker om det er lurt å forklare veldig mye på hver oppgave?

Er det verdt det å bruke mye tid på å forklare osv, kan det f. eks vippe deg opp til 6'eren hvis du ligger litt under 50 poeng totalt?

Blir jo ofte mindre tid til å dobbeltsjekke svar osv når man skal forklare veldig mye og skrive alt man gjør. Hva tenker dere er lurest å fokusere på?

Selv prøvde jeg å skrive mest mulig på alle oppgavene. Skrive hvorfor det er toppunkt f. eks, og vise at det er toppunkt med CAS osv.
Eirikødegård
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 22/10-2015 09:00

haakon655 skrev:Noen som har noen tanker om det er lurt å forklare veldig mye på hver oppgave?

Er det verdt det å bruke mye tid på å forklare osv, kan det f. eks vippe deg opp til 6'eren hvis du ligger litt under 50 poeng totalt?

Blir jo ofte mindre tid til å dobbeltsjekke svar osv når man skal forklare veldig mye og skrive alt man gjør. Hva tenker dere er lurest å fokusere på?

Selv prøvde jeg å skrive mest mulig på alle oppgavene. Skrive hvorfor det er toppunkt f. eks, og vise at det er toppunkt med CAS osv.
Jeg gjorde som deg, forsøkte å beskrive hva og hvorfor jeg gjorde ting på alle av oppgavene. Jeg brukte ikke så mye tid ekstra, siden jeg har skrevet en fil jeg har med på eksamen og så limer jeg bare inn generelle svar og fyller inn tall som passer oppgavene.

Dette trekker hvertfall ikke ned, form min del tror jeg det vipper opp når sensor er i tvil. De er ikke helt bastante på poeng, men benytter skjønn ved tvilstilfeller
haakon655
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 20/05-2017 17:38

Det har jeg faktisk ikke tenkt på, det var smart.

Men er helt enig med deg, tror det kan være med på å vippe opp om man ligger akkurat på grensen. Regner med at man får full score hvis man har riktig svar og ikke forklarer noe (med mindre oppgaven spør om det). Så da bør det jo telle positivt om man er flink til å vise litt ekstra.
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

haakon655 skrev:Det har jeg faktisk ikke tenkt på, det var smart.

Men er helt enig med deg, tror det kan være med på å vippe opp om man ligger akkurat på grensen. Regner med at man får full score hvis man har riktig svar og ikke forklarer noe (med mindre oppgaven spør om det). Så da bør det jo telle positivt om man er flink til å vise litt ekstra.
Tror ikke du får full score om du bare svarer på oppgaven. Det står klart i sensorveiledningen av du er nødt til å begunne dine svar for å få full pott!
Sigvat
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 20/05-2017 17:29

Ser at del 2 - oppgave 2d har noen snedige poeng, men tviler på at man mister mer enn ett av de to poengene om man overså at de tre grønne etter hverandre kan være hvor som helst i serien av lyskryss.
Løsningsforslaget som jeg har utarbeidet og lagt ut til mine elever svarer dette på oppgaven:

2d) Bruker multplikasjonsprinsippet her. Sannsynligheten for tre grønne fulgt av syv rød er:
0,4^3 ∙ 0,6^7 = 1,792∙10^(-3)
De «tre grønne etter hverandre» kan være «1,2 og 3», «2, 3 og 4», …, «8, 9 og 10». Totalt åtte muligheter. Ganger derfor opp dette svaret med 8 og får 0,0143
Sannsynligheten tre grønne lys etter hverandre og syv røde lys ellers er 1,43%.


Løsningsforslaget til Augedal som ligger ute på matematikk.net er nok i skrivende stund feil på denne oppgaven, den tar blant annet ikke hensyn til at alle de syv andre lyskryssene skal være røde.
Svar