Eksamen R1 del 2 oppgave 4d

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
mingjun
Cayley
Cayley
Innlegg: 91
Registrert: 18/11-2016 21:13
Sted: Det projektive planet

Etter interesse fra samtlige i forumet (inkludert meg) tenkte jeg at vi kunne dele løsninger (fullstendige og mindre fullstendige) for eksamen R1 del 2 oppgave 4d.
Oppg4.jpg
Oppg4.jpg (60.44 kiB) Vist 2669 ganger
Her er min løsning som jeg leverte inn:

Om vi setter $a,b$ inn i formelen gitt i b), vet vi at alle potensielle tangenter må og vil oppfylle:

\[\dfrac{f(x)-b}{x-a}=f'(x).\]

Med algebra, har vi:

\[f(x)-xf'(x)+af'(x)-b=0.\]

Venstre side gjenkjenner vi som en tredjegradspolynom, som ved sitt meste kan ha $3$ reele røtter. Det gir oss en øvre grense på $3$ tangenter gjennom et punkt. Vi observerer at det er en maksima ettersom punktet $(4,3)$ hadde tre unike tangenter gjennom den. Og vi er ferdige.

I etterkant innser jeg at argumentet mitt ikke var nok, ettersom likningen ville bryte ned hvis punktet $P$ lå $f$, siden da vil man "få en tangent gratis" som ikke var inkludert i likningen. (Dette er selvsagt ikke helt krise siden man kan bruke to linjer med tekst til å forklare hvorfor alt går fint til slutt, men likevel).

Hvor mye forventer de på denne deloppgaven egentlig?

EDIT: norsk
Sist redigert av mingjun den 19/05-2017 18:26, redigert 2 ganger totalt.
ingeniøren123

Man kunne argumentere for at siden dette er snakk om en rett linje som skal tangere f(x) i punktet x og i tillegg passere gjennom punkt (a,b) så må stigningstallet til tangenten som da blir Delta(Y)/Delta(X) = (f(x)-yo)/(x-xo) må være det samme som den momentane veksten til f(x) i punktet x altså være lik f'(x). Jeg tok også eksamen i dag, og dette var det jeg svarte.
mingjun
Cayley
Cayley
Innlegg: 91
Registrert: 18/11-2016 21:13
Sted: Det projektive planet

ingeniøren123 skrev:Man kunne argumentere for at siden dette er snakk om en rett linje som skal tangere f(x) i punktet x og i tillegg passere gjennom punkt (a,b) så må stigningstallet til tangenten som da blir Delta(Y)/Delta(X) = (f(x)-yo)/(x-xo) må være det samme som den momentane veksten til f(x) i punktet x altså være lik f'(x). Jeg tok også eksamen i dag, og dette var det jeg svarte.
Whups, jeg mente oppgave 4d :(
Ejo

Jeg lagde ett likningsett med
F(x)-b/(x-a)=f'(x) og f(a)=b som jeg løste i CAS
Fikk da to løsninger for x i CAS, og skrev at av dette fant jeg to tangenter.
Ble det helt feil?
Det så helt riktig ut der og da men nå når jeg skriver det ned på nytt ser jeg at det muligens ble feil..!
Khan1204
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 19/05-2017 18:20

Ejo skrev:Jeg lagde ett likningsett med
F(x)-b/(x-a)=f'(x) og f(a)=b som jeg løste i CAS
Fikk da to løsninger for x i CAS, og skrev at av dette fant jeg to tangenter.
Ble det helt feil?
Det så helt riktig ut der og da men nå når jeg skriver det ned på nytt ser jeg at det muligens ble feil..!
I CAS trengte du kun å definere to funksjoner. f(x) og f'(x) og dermed be den løse likningen : (f(x)-3)/(x-4) = f'(x). Da ville du fått tre x verdier. Disse kunne du da brukt i den generelle likningen for tangent => Y = f*(x0) *(x-x0)+f(x0) . Dette gjentok du da for alle tre løsninger for x. Og da hadde du funnet tre skjæringer og tre tangenter. hvor alle tangerer f(x) og går gjennom A(3,4).
Khan1204
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 19/05-2017 18:20

Bilde
Stis

Med en gang jeg setter inn a og b, så gir ikke geogebra noen svar for meg, hvis noen hadde løst den på geo så hadde jeg satt stor pris for å se et utklipp! :)
Khan1204
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 19/05-2017 18:20

Stis skrev:Med en gang jeg setter inn a og b, så gir ikke geogebra noen svar for meg, hvis noen hadde løst den på geo så hadde jeg satt stor pris for å se et utklipp! :)
La den allerede ut da, men kan hende den ikke kommer opp. Men dette er linken :

http://i66.tinypic.com/2lc9379.png
Svar