Eksamen R1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
mingjun
Cayley
Cayley
Innlegg: 91
Registrert: 18/11-2016 21:13
Sted: Det projektive planet

Noen som har tanker om/oppgaver fra R1 eksamen tidligere i dag?
Scarea

Synes den var helt grei, men jeg tabba meg heeelt ut på del 2 og husket ingenting av sannsynlighet eller tangenter. Satser på å stå!
halalalala
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 01/05-2017 18:19

Noen som kan laste opp oppgavearket?
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Jeg synes eksamen 19.05.2017 var rett og slett urettferdig kontra de tidligere eksamene. Følte meg ganske trygg på en god karakter på eksamen etter å ha gått gjennom de som tidligere ligger ute. Men på denne så gikk alt av håp rett i do.

La meg bare sammenligne:
[+] Skjult tekst
Eksamen høst 2016 oppgave 7: Bilde

Eksamen vår 2017 oppgave 7: Bilde
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
halalalala
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 01/05-2017 18:19

Kan du legge ut hele eksamensettet vår 2017?
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

halalalala skrev:Kan du legge ut hele eksamensettet vår 2017?
http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... 13&t=45440
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
gjest1415926

Jeg synes den var helt grei selv, men stussa litt på oppgave 5 og måten man brukte vektorer til å utlede koordinatene for tyngdepunktet. Det finnes vel mindre inviklede måter?
Khan1204
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 19/05-2017 18:20

At det finnes enklere metoder er jo ikke poenget med matte. Det er jo mere det at uansett hvilket felt i matte du beveger deg til så er lovene fra det ene feltet konsistent med det neste. Og her var det jo ikke så mye vanskeligere enn at man skulle analysere hjelpefiguren man hadde fått. Jeg mener ikke å si at eksamen er lett, men det er meninga at den skal være vanskelig ettersom det skal teste deg i et fag som varer i 2 semestre på 5 timer. MEN når det er sagt; Jeg øvde på alle eksamensoppgavene som var lagt ut, og alt utenom oppgave 4d-del2 var oppgaver som hadde vært i eksamensoppgaver tidligere.
TRCD
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 06/03-2016 17:59

Hvordan leverte dere del 2? Jeg fikk ikke lov til å levere en kombinasjon av løsninger på papir og geogebra og fikk kun lov til å levere HELE del 2 digitalt. Fikk tilslutt overtalt vakten men var nesten så jeg leverte tomt på del 2....
Hvordan skal jeg løse alt digitalt?
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

TRCD skrev:Hvordan leverte dere del 2? Jeg fikk ikke lov til å levere en kombinasjon av løsninger på papir og geogebra og fikk kun lov til å levere HELE del 2 digitalt. Fikk tilslutt overtalt vakten men var nesten så jeg leverte tomt på del 2....
Hvordan skal jeg løse alt digitalt?
Bruk Microsoft Word eller et program som kan lagre .pdf med fremgangsmåten din på oppgavene fra del 2. Som vanlig leverer du på https://pgsa.udir.no/ under eksamen. På eksamen vil du få utdelt kandidat nummer og passord for å kunne levere på dette domenet, samtidig vil et WiFi nettverk være oppe for at du har mulighet til å logge deg på nett under privatisteksamen. Selv om WiFi nettverket er begrenset har du fortsatt mulighet til å besøke andre sider (Du får oppgitt et ark om nettsidene), hvor du blant annet har ndla.no som kan hjelpe deg under del 2 på eksamen.

Hvis du lurer på hvordan du skal dokumentere hva du gjør på oppgavene dine digitalt. Så får du blant annet gjort dette med Printscreen funksjonen på PCen din, også CTRL + V for å kopiere dette inn i dokumentet ditt. Vil også påpeke at Word blant annet har en egen funksjon innebygd for å skrive matematiske formler, dette er lur å bruke for å få det til å se ryddig ut.

Husk at når du leverer dokumentet ditt så MÅ det lagres som KANDIDATNR_FAGKODE.pdf eller KANDIDATNR_FAGKODE.doc. Du vil også trenge å kunne legge til header på hver enkelt side av dokumentet ditt, som blant annet innholder fagkode, kandidatnr, sidenummer og hvilken skole du tilhører.
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Gjest

Jeg synes hele skjermbilder er litt tungvint. Det er greiere å bare åpne Send til OneNote én gang og så lukke det, så kan du trykke Windows-shift-s for å klippe ut akkurat den delen av skjermen du vil, f.eks. en utregning fra GeoGebra,

Hvis du ikke har OneNote kan du bruke utklippsverktøyet i Windows også.

Jeg synes årets R1-eksamen var rimelig enkel. Det tok meg 90 minutter å regne gjennom hele.
Khan1204
Noether
Noether
Innlegg: 32
Registrert: 19/05-2017 18:20

Gjest skrev:Jeg synes hele skjermbilder er litt tungvint. Det er greiere å bare åpne Send til OneNote én gang og så lukke det, så kan du trykke Windows-shift-s for å klippe ut akkurat den delen av skjermen du vil, f.eks. en utregning fra GeoGebra,

Hvis du ikke har OneNote kan du bruke utklippsverktøyet i Windows også.

Jeg synes årets R1-eksamen var rimelig enkel. Det tok meg 90 minutter å regne gjennom hele.
Hehe pleier ikke å ta mer når man ikke sitter i selve eksamensrommet da, men spørsmålet er jo om du faktisk klarte alt rett på 90 min :lol:
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Gjest skrev:Jeg synes hele skjermbilder er litt tungvint. Det er greiere å bare åpne Send til OneNote én gang og så lukke det, så kan du trykke Windows-shift-s for å klippe ut akkurat den delen av skjermen du vil, f.eks. en utregning fra GeoGebra,

Hvis du ikke har OneNote kan du bruke utklippsverktøyet i Windows også.

Jeg synes årets R1-eksamen var rimelig enkel. Det tok meg 90 minutter å regne gjennom hele.
Du kan beskjære printscreens i Word. Bare bruk copy & paste også høyreklikker du på skjermbildet for å velge beskjæring.
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Svar