- 1T-H16.pdf
- (818.16 kiB) Lastet ned 60257 ganger
Eksamen 1T-H2016
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hadde bare lyst
- Vedlegg
-
- 3 (del 2 )
- Skjermbilde 2016-11-21 kl. 15.34.26.png (32.42 kiB) Vist 16042 ganger
-
- 3 (del 2)
- Skjermbilde 2016-11-21 kl. 15.34.36.png (32.06 kiB) Vist 16042 ganger
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Det var latterlig dårlig gjort å gi oppgaven med venndiagrammet som består av flere enn de to vanlige sirklene.
Jeg har ihvertfall ikke sett noe slikt før i noen bøker eller oppgavesett. Meget irriterende må jeg si.
Noen ganger lurer jeg på om disse som lager oppgavene har noe erfaring fra undervisning på videregående, eller om de alltid kommer fra andre steder.
Frustrasjon ut.
Jeg har ihvertfall ikke sett noe slikt før i noen bøker eller oppgavesett. Meget irriterende må jeg si.
Noen ganger lurer jeg på om disse som lager oppgavene har noe erfaring fra undervisning på videregående, eller om de alltid kommer fra andre steder.

Frustrasjon ut.

-
- Noether
- Innlegg: 47
- Registrert: 14/11-2016 15:06
1P i år inneholdt også venndiagram med mer enn 2 sirkler, men er enig med deg at få bøker tar for seg venndiagram med 3 sirkler. Jeg greide den helt fint, så syntes ikke det var så ille.Gjest skrev:Det var latterlig dårlig gjort å gi oppgaven med venndiagrammet som består av flere enn de to vanlige sirklene.
Jeg har ihvertfall ikke sett noe slikt før i noen bøker eller oppgavesett. Meget irriterende må jeg si.
Noen ganger lurer jeg på om disse som lager oppgavene har noe erfaring fra undervisning på videregående, eller om de alltid kommer fra andre steder.
Frustrasjon ut.
Fikk 145 som bare spilte fotball, 5 som bare spilte basket og 10 som spilte både basket og fotball
-
- Lagrange
- Innlegg: 1258
- Registrert: 23/04-2015 23:19
Det vennediagrammet er bare sudoku 
Du ser at håndball har totalt 90 medlemmer, og 75 av de er listet opp i tre av fire mulige plasseringer. Da må den siste ha 15 stk. Da har du tre plasser igjen, og for å få til de må du plassere sånn at basketball får 15 medlemmer til, og fotball får 155 til. Du skal gi fotball og basketball tilsammen 170 medlemmer, når du bare har 250 - 90 = 160 medlemmer igjen å fordele. Altså deler de ti medlemmer.
Endelig fordeling:
Fotball: 145
Basketball: 5
Håndball: 30
Fotball + håndball: 35
Fotball + basketball: 10
Håndball + basketball: 15
Håndball + basketball + fotball: 10

Du ser at håndball har totalt 90 medlemmer, og 75 av de er listet opp i tre av fire mulige plasseringer. Da må den siste ha 15 stk. Da har du tre plasser igjen, og for å få til de må du plassere sånn at basketball får 15 medlemmer til, og fotball får 155 til. Du skal gi fotball og basketball tilsammen 170 medlemmer, når du bare har 250 - 90 = 160 medlemmer igjen å fordele. Altså deler de ti medlemmer.
Endelig fordeling:
Fotball: 145
Basketball: 5
Håndball: 30
Fotball + håndball: 35
Fotball + basketball: 10
Håndball + basketball: 15
Håndball + basketball + fotball: 10
Sist redigert av Fysikkmann97 den 21/11-2016 16:02, redigert 1 gang totalt.
I en eske er det fire blå og fire røde nisser. Tenk deg at du skal ta tre nisser tilfeldig fra esken. Du skal ta én nisse av gangen, og du skal sette dem på en rekke fra venstre mot høyre.
4 BLÅ
4 RØDE
Trekker - 3
a)
[tex]P(BRR)=\frac{4}{8}*\frac{4}{7}*\frac{3}{6}=\frac{1}{7}[/tex]
b)
[tex]P(blåogtorøde)=\frac{\binom{4}{2}*\binom{4}{1}}{\binom{8}{3}}=\frac{3}{7}[/tex]
c)
[tex]P(minstenblå)=1-p(ingenblå)=1-\frac{\binom{4}{0}*\binom{4}{3}}{\binom{8}{3}}=\frac{13}{14}[/tex]
I farten..
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Hvor strenge er de på 1T eksamen? Hvor går grense for 6-er? (Poeng?) Hvis man feks har fått 57 poeng, kan de enda vippe deg opp til 6 da, eller?
9
[tex]f(x)=0\Leftrightarrow x\in \left \{ 1,-2 \right \}[/tex]
a) Her må altså [tex]f(x)[/tex] tangere x-aksen i punktet [tex](1,0)[/tex] !!
b) Bare til å gange ut
c)
[tex]f'(x)=3x^2-3[/tex]
Sett [tex]f'(x)=0[/tex], betrakt fortegnslinjer...
Får at [tex]T\left ( 1,-4 \right )[/tex]
[tex]B=(1,0)[/tex]
d)
[tex]y-2=f'(0)(x-0)\Leftrightarrow y=-3x+2[/tex]
e)
La oss anta at grafen til f har noen tangenter som er parallelle med [tex]y=-3x+2[/tex]
Det betyr at likningen kan skrives på formen [tex]y_2=-3x+b[/tex]
hvor stigningstallet er det samme, men da kan vi sette opp at
[tex]f'(0)=f'(x)[/tex]
men her får vi bare at [tex]x=0[/tex], og dette gir jo opphav til punktet [tex](0, f(0))=(0,2)[/tex]
men da må jo [tex]y_2=2\Leftrightarrow -3*0+b=2\Leftrightarrow b=2[/tex]
Men dette er den samme likningen som i oppgaven (hvis vi skulle hatt flere parallelle tangenter burde vi fått minst 2 løsninger på likningen!
6 del 2)
[tex]\triangle BCD[/tex] er rettvinklet hvor [tex]\angle DBC=180-90-30=60[/tex]
Dvs. 30, 60, 90 graders trekant hvor hypotenus er dobbelt så lang som den minste kateten
[tex]BC=\frac{1}{2}*a=\frac{a}{2}[/tex]
Hvor vi anvender til slutt phytagoras
[tex]DC=\sqrt{DB^2-BC^2}=\sqrt{a^2-\left ( \frac{a}{2} \right )^2}=\sqrt{a^2-\frac{a^2}{4}}=\sqrt{\frac{3a^2}{4}}=\sqrt{\frac{3}{4}a^2}=\frac{\sqrt{3}}{\sqrt{4}}\sqrt{a^2}=\frac{\sqrt{3}}{2}a[/tex]
b)
Bruker arealsetning for de to trekantene
[tex]A(\triangle DBC)=sin(30)*a*\frac{\sqrt{3}}{2}a*\frac{1}{2}[/tex]
resten CAS
[tex]f(x)=0\Leftrightarrow x\in \left \{ 1,-2 \right \}[/tex]
a) Her må altså [tex]f(x)[/tex] tangere x-aksen i punktet [tex](1,0)[/tex] !!
b) Bare til å gange ut
c)
[tex]f'(x)=3x^2-3[/tex]
Sett [tex]f'(x)=0[/tex], betrakt fortegnslinjer...
Får at [tex]T\left ( 1,-4 \right )[/tex]
[tex]B=(1,0)[/tex]
d)
[tex]y-2=f'(0)(x-0)\Leftrightarrow y=-3x+2[/tex]
e)
La oss anta at grafen til f har noen tangenter som er parallelle med [tex]y=-3x+2[/tex]
Det betyr at likningen kan skrives på formen [tex]y_2=-3x+b[/tex]
hvor stigningstallet er det samme, men da kan vi sette opp at
[tex]f'(0)=f'(x)[/tex]
men her får vi bare at [tex]x=0[/tex], og dette gir jo opphav til punktet [tex](0, f(0))=(0,2)[/tex]
men da må jo [tex]y_2=2\Leftrightarrow -3*0+b=2\Leftrightarrow b=2[/tex]
Men dette er den samme likningen som i oppgaven (hvis vi skulle hatt flere parallelle tangenter burde vi fått minst 2 løsninger på likningen!
6 del 2)
[tex]\triangle BCD[/tex] er rettvinklet hvor [tex]\angle DBC=180-90-30=60[/tex]
Dvs. 30, 60, 90 graders trekant hvor hypotenus er dobbelt så lang som den minste kateten
[tex]BC=\frac{1}{2}*a=\frac{a}{2}[/tex]
Hvor vi anvender til slutt phytagoras
[tex]DC=\sqrt{DB^2-BC^2}=\sqrt{a^2-\left ( \frac{a}{2} \right )^2}=\sqrt{a^2-\frac{a^2}{4}}=\sqrt{\frac{3a^2}{4}}=\sqrt{\frac{3}{4}a^2}=\frac{\sqrt{3}}{\sqrt{4}}\sqrt{a^2}=\frac{\sqrt{3}}{2}a[/tex]
b)
Bruker arealsetning for de to trekantene
[tex]A(\triangle DBC)=sin(30)*a*\frac{\sqrt{3}}{2}a*\frac{1}{2}[/tex]
resten CAS
- Vedlegg
-
- oppgave 6 del 2
- Skjermbilde 2016-11-21 kl. 16.38.42.png (51.71 kiB) Vist 15956 ganger
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Noen som kan legge ut en fasit? Regner med å få 6 feil, ganske surt når jeg tok opp faget for å få 5------> 6.
Hvor mange poeng må man ha for 6er? og hvor mye trekker å gjøre 4a feil + vise feil måte å komme fram til svare men visst riktig på grafen? Noen som vet eller har en tanke, så er jeg veldig takknemlig.... !Janhaa skrev: