Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
d) Parameterfremstilling for en linje som går gjennom Origo og står normalt på planet: [tex]x=2t∧y=t∧z=-2t[/tex].
Løser for t i planlikningen:
[tex]2(2t)+t-2(-2t)+4=0[/tex]
[tex]4t+t+4t+4=0[/tex]
[tex]9t=-4[/tex]
[tex]t=-\frac{4}{9}[/tex]
Dette gir oss tangeringspunktet: [tex]P=(2*-\frac{4}{9},-\frac{4}{9},-2*-\frac{4}{9})=(-\frac{8}{9},-\frac{4}{9},\frac{8}{9})[/tex]
Bruker man ikke 1/6 for å finne volumet når det er trekant som grunnflate?
Volumet avhenger av grunnflaten.
Litt uformelt kan vi si at vi deler på seks når vi har en trekantet grunnflate, og at vi deler på tre når vi har en firkantet grunnflate.
Der hvor vi skulle vise at arealet var s=1/8*(b-a)^3 fikk jeg av en eller annen grunn motsatt, altså s=1/8*(a-b)^3. Jeg så ikke nøye nok etter og trodde dette var det riktige svaret. Dette svaret brukte jeg videre til å regne ut T/S. Tror dere jeg får godkjent det som følgefeil fra oppgaven før, og får uttelling på T/S selv om svaret blir feil, eller tror dere jeg får feil på begge oppgavene, i og med at S står oppført i oppgaven?
Håper noen gidder å svare, på forhånd takk!
Matteentusiast skrev:Der hvor vi skulle vise at arealet var s=1/8*(b-a)^3 fikk jeg av en eller annen grunn motsatt, altså s=1/8*(a-b)^3. Jeg så ikke nøye nok etter og trodde dette var det riktige svaret. Dette svaret brukte jeg videre til å regne ut T/S. Tror dere jeg får godkjent det som følgefeil fra oppgaven før, og får uttelling på T/S selv om svaret blir feil, eller tror dere jeg får feil på begge oppgavene, i og med at S står oppført i oppgaven?
Håper noen gidder å svare, på forhånd takk!
Jeg fikk samme svaret, men klarte ikke å gjøre det om i CAS, men jeg klarte å vise at svaret i oppgaven var det samme som jeg hadde fått.