Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.
Moderatorer: Vektormannen , espen180 , Aleks855 , Solar Plexsus , Gustav , Nebuchadnezzar , Janhaa
Enth
Cantor
Innlegg: 109 Registrert: 16/10-2014 17:24
05/12-2014 19:24
).
Sist redigert av
Enth den 08/12-2014 18:33, redigert 2 ganger totalt.
Lektorn
Riemann
Innlegg: 1630 Registrert: 26/05-2014 22:16
05/12-2014 19:40
Jeg tror du har glemt viktig informasjon om oppgaven. Slik den står nå er det ikke mulig å løse den.
Enth
Cantor
Innlegg: 109 Registrert: 16/10-2014 17:24
05/12-2014 19:57
5 kroner per eple
6 kroner per banan
Takk
Fortsatt litt forvirring
Lektorn
Riemann
Innlegg: 1630 Registrert: 26/05-2014 22:16
05/12-2014 20:11
Du trenger ikke mer enn én variabel.
Hvis x agir antall bananer hva blir da uttrykket for antall epler?
Enth
Cantor
Innlegg: 109 Registrert: 16/10-2014 17:24
05/12-2014 20:12
2x?
hvordan kan man skrive Sondre kjøpte dobbelt så mange epler som bananer?
Lektorn
Riemann
Innlegg: 1630 Registrert: 26/05-2014 22:16
05/12-2014 20:32
Det stemmer. Hvis han kjøpte x bananer så kjøpte han 2x epler.
Hvordan setter du da opp likningen med prisene?
Enth
Cantor
Innlegg: 109 Registrert: 16/10-2014 17:24
Lektorn
Riemann
Innlegg: 1630 Registrert: 26/05-2014 22:16
05/12-2014 20:44
Nei, det ble ikke helt rett.
Du må gange antall bananer (x) med prisen som er 6, og så må du gange antall epler (2x) med prisen som er 5. Summen skal bli 80.
Enth
Cantor
Innlegg: 109 Registrert: 16/10-2014 17:24
05/12-2014 21:01
6(x) + 2x(5) = 80?
6x + 10x = 80
16x = 80
x = 5?
Det er bare bananer?
så epler
2x
2(5)
10?
Sist redigert av
Enth den 05/12-2014 21:02, redigert 1 gang totalt.
Lektorn
Riemann
Innlegg: 1630 Registrert: 26/05-2014 22:16
05/12-2014 21:02
Yes, så da gjenstår det bare å svare på de to spørsmålene i oppgaven.
Enth
Cantor
Innlegg: 109 Registrert: 16/10-2014 17:24
05/12-2014 21:03
Har du noen tips? for løsing av disse? aktuelle videoer, lesestoff?
Lektorn
Riemann
Innlegg: 1630 Registrert: 26/05-2014 22:16
06/12-2014 08:15
Lesestoff må vel være lærebøker for ungdomsskolen, uten at jeg kjenner til disse bøkene. Videoer har jeg ingen aning om. Tema du må evt lese/studere er forskjellige løsningsmetoder, f.eks. systematisering av informasjon i tabell/figur/osv, prøve noen verdier for å se mønster i oppgaven, osv.
Det er nok trening som gjør mester også for slike oppgaver. Med litt erfaring vil du kunne se hva som passer til å være variabler i oppgaveteksten, f.eks. i denne oppgaven der x kan være antall bananer og at du da slipper å bruke flere variabler.
jaber
13/04-2015 20:24
sondre kjøper dobbelt så mange epler som bananer. han betaler til sammen 80 kr. regn ut hvor mange epler og hvormanger bananer han kjøper.
x= epler Y=bananer
værsåsnill hjelp har tentamen imorra!!!
Lektorn
Riemann
Innlegg: 1630 Registrert: 26/05-2014 22:16
13/04-2015 20:32
Det mangler noe info fra oppgaven, f.eks. hva prisen er for epler og bananer.
Vis hvordan du tenker.
Du har satt opp 2 variabler og det er en meget god start!
Klarer du å sette opp noen likning med x og y?