R1 og R2: Hvordan lese best

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Osl

Hei!

Jeg bomma selvfølgelig på oppmeldingsfristen til privatisteksamen før jul, og må da ta R1 og R2 samtidig neste sommer. Har jo ganske god tid til å lese nøye, men lurer på hvordan det er best å legge opp. Fagene bygger åpenbart på hverandre og , og fundere på om det kanskje er lurt å lese de samtidig, som "ett" fag, og ikke pløye gjennom R1-pensum isolert først, og så R2.

Hadde de back in the day, da det het MX, og har tatt noen (grunnleggende) mattefag på universitetet, så stoffet er ikke helt fjernt, men kunnskapene kan nok likevel beskrives som rustne.

Skjønner at dette kanskje er et noe diffust spørsmål, men ville bare høre etter om noen har erfaringer med å ta disse fagene samtidig, eller tanker om hvordan best legge det opp. :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

For å promotere meg selv, så var jeg i dine sko, og laga noen videoer. Ca. 1000 stk. Et par hundre av dem er R1.

Du kan se dem alle her: http://udl.no/r1-matematikk

Og nei. Det koster ingenting. Videoene er tjent av YouTube, så med andre ord så er det ingenting jeg prøver å selge deg.

R2 er under produksjon, men noen av kapitlene er ferdige. Det gjelder kapitlene om integrasjon og differensiallikninger.

http://udl.no/r2-matematikk

Håper dette faller i smak.
Bilde
Osl

Dette var særdeles bra og nyttig! Takk, Aleks! :)
Lektorn
Riemann
Riemann
Innlegg: 1630
Registrert: 26/05-2014 22:16

Hvis du vil ha litt synergier mellom R1 og R2 kan du f.eks. ta vektor-delen av R2 rett etter at du har tatt samme tema i R1.

Eller så føles det kanskje at du har "ganske god tid" nå, men det er omfattende pensum i R1 og R2. Det kommer selvsagt helt an på hvor høyt du sikter, men å ta begge fagene på ett år helt på egen hånd er ikke noen spasertur i parken.
qpb96
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 12/09-2014 18:21

Ikke les matte, gjør matte. 8-)
Svar