skrive opp flere løsninger av en funksjon i tex vha \{

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Finnes det en bedre måte å skrive dette på i tex?

En posisjonsevalueringsfunksjon for posisjon s i Backgammon:
[tex]v(s) = \left\{\begin{array}{lmrml}+1 & \Leftrightarrow & \text{Hvit har vunnet} & \wedge & succ(s)=\emptyset\\-1 & \Leftrightarrow & \text{Sort har vunnet} & \wedge & succ(s)=\emptyset\\ \sum_{k\in succ(s)}{v(k)\cdot prob(s,k)} & \Leftrightarrow & s\in P & \wedge & succ(s)\neq\emptyset\\\max_{k\in succ(s)} v(k) & \Leftrightarrow & s\in W & \wedge & succ(s)\neq\emptyset\\\text{}\\ \min_{k\in succ(s)} v(k) & \Leftrightarrow & s\in B & \wedge & succ(s)\neq\emptyset \end{array} \right.[/tex]

succ(s) er en funksjon som gir en mengde med mulige etterfølgerposisjoner, for alle terninger, fra en posisjon s i backgammon. W er mengden av alle posisjoner som hvit spiller, B tilsvarende for sort spiller, P for alle posisjoner som terningen "spiller".

Jeg bruker \begin{array}{lmrml} for å få ting til å stille seg på rett plass.. Et problem her er at funksjonen nederst blir liggende alt for tett. (ps, tex-koden var mere leselig originalt, men skapte mange </BR> uttrykk når jeg limte det inn i textaggen
Sist redigert av mathvrak den 10/11-2006 15:56, redigert 2 ganger totalt.
Bernoulli
Cantor
Cantor
Innlegg: 109
Registrert: 22/04-2004 18:51
Sted: Trondheim

Hva med \cases.
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Takk det skal jeg se nermere på nå.
Noen som vet om det er mulig å få en plugin til mozilla thunderbird slik at den kan formatere TeX ? .. Hvis det ikke finnes kan det jo bli et spennende prosjekt for noen :)
Svar