Hvis Ingeniør..

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Otacon
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 14/10-2006 16:12

Hvis jeg har lyst til å bli ingeniør, hva bør jeg ha i snitt fra vgs da? Og hvis jeg går ut med 3-4 i karakter i 3mx, og samme karakter i 3fy, har jeg en sjanse på ingeniørstudiene da? (Skjønner jo at jeg helst skulle hatt 5?)

Og en ting til, har sett at på de fleste ingeniørutdannelser så trenger du kun å ha 2fy, (ihvertfall fra den siden jeg så), så anbefaler dere meg å velge 3fy til neste år, eller å velge ett annet fag neste år, da 3fy kan være litt vanskelig?

PS: Jeg fikk 3 i 1mx i fjor nå, skjønner at jeg kommer til å slite.. Men jeg har vel en sjanse til å få 3-4 i 2mx? Er det noen som har vært i den situasjonen før? Og jeg har ingen hjemme til å hjelpe meg med matemattikken, så det kommer nok til å komme en del spørsmål fra meg..
Sist redigert av Otacon den 15/10-2006 01:24, redigert 1 gang totalt.
Tontus
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 27/09-2006 17:48
Sted: Trondheim

hei...

jeg anbefaler å ta 3fy fordi du får flere realfagspoeng da.
selv synes jeg 3fy var enklere og mer morsomt enn 2fy.
fikk 4 i 2fy og 6 i 3fy.

hvilken ingeniørutdanning er det du tenker å ta?
Otacon
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 14/10-2006 16:12

Jeg er ikke sikker ennå. Det finnes så mange spennende retninger, har sett på noen av de og må blande litt med hva jeg syns er artigst og hva som er mangel på og (Vet ikke hvilke ingeniører som det er mangel på ennå).
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Otacon skrev:Jeg er ikke sikker ennå. Det finnes så mange spennende retninger, har sett på noen av de og må blande litt med hva jeg syns er artigst og hva som er mangel på og (Vet ikke hvilke ingeniører som det er mangel på ennå).

1)
Når der gjelder fag og karakterer, er det viktigste å skaffe seg kunnskapen og arbeide.
Har du 3 i 1MX, er det bare å jobbe videre, og løse oppgaver som bare f****. Så vil resultatene komme gradvis.
Øvelse gjør mester. :wink:

2)
Jeg er selv kjemiingeniør, og dem er det ikke manko på for tiden.
Men i Stavanger, UiS, er det linje(r) for olje, gass etc.
Dvs Petroleumsteknologi linje(r) som er ganske populære for tiden.
Og de får visst arbeid i bøtter og spann også...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Otacon
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 14/10-2006 16:12

Men Ingeniør-studier er 3 år? Da er jeg utdannet om 5år, det er vel fortsatt mangel på Olje-ingeniører o.l. da? Og hva er lønnen ca? (Skjønner hvis du ikke vil ut med din nøyaktige lønn:P) har det noe å si om jeg tar utdannelsen i militæret, eller om jeg tar den på høyskole/universitet?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Otacon skrev:Men Ingeniør-studier er 3 år? Da er jeg utdannet om 5år, det er vel fortsatt mangel på Olje-ingeniører o.l. da? Og hva er lønnen ca? (Skjønner hvis du ikke vil ut med din nøyaktige lønn:P) har det noe å si om jeg tar utdannelsen i militæret, eller om jeg tar den på høyskole/universitet?

Stemmer ingeniørstudier, som nå kalles bachelorgrad, tar 3 år. Mens hovedfag/siv.ing./master studier tar ca 5 år.

Vanskelig å forutsi hvilke siv.inger og ingeniører som der vil være manko på i fremtiden. Men med oljeutbyggingen etc i nord Norge og andre plasser ser jo fremtiden lys for "oljeingeniører".

Når der gjelder lønn, varierer dette veldig mye også; avhengig av privat, offentlig sektor etc. Erfaring og hvilke områder man jobber med osv.
Men lønn fra litt under kr 300 000 og oppover er sannsynlig.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

skal du først bli ingeniør så gå Siving. ;)
Andreas VK II
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 24/01-2006 22:21

kalleja skrev:skal du først bli ingeniør så gå Siving. ;)
Dvs. Mastergrad.

Hvis han\hun får rundt 4 i snitt på vgs. kan det være vanskelig å komme rett inn på mastergradstudier, da er det greit å ta Bachelor først for så å bygge på til Master senere. Med mindre du vil prøve å samle opp en del poeng før du søker på mastergrastudier.


Såvidt jeg har forstått vil det være mangel på de fleste typene ingeniører i fremtiden, så det viktigste er vel å velge noe man selv er interessert i.

Angående 2MX er det eneste og beste tipset jeg kan gi at du må løse oppgaver som om det aldri skulle vært noen morgendag, og du bør satse på å løse de uten for mye hjelp. Spør om hjelp (hvis du mangler svar, du kan ringe natt og dag, kapteinen han er klar) hvis du står skikkelig fast, men man lærer utrolig mye mer av å finne det ut på egenhånd, selv om det tar mange timer av og til. Tankeprossessen er læring i seg selv vil jeg påstå.
"Lisez Euler, lisez Euler, c'est notre maitre a tous."
Otacon
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 14/10-2006 16:12

Tviler på at jeg kommer til å få gode nok karakterer til å bli siv.ing, men hvis jeg får det, så søker jeg på siv.ing-studier når den tid kommer;P

Men det går vel å jobbe litt som ingeniør først, også søker jeg på siv.ing-studiene etter ett par år?

Edit: så at Andreas hadde skrevet det før, så bare glem spørsmålet:)
Bilde
Svar