1T på egenhånd, bortkastet tid?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Charlottee

Hei! Jeg går nå vg3 påbygg, og har gått medier og kommunikasjon (yrkesfaglig). Med andre ord så har jeg bare P-matte på skolen, men ønsker å studere kommunikasjonsteknologi på NTNU (sivilingeniør) etter vgs. Det skal likevel ikke være så lett, har nemlig ikke den matten eller fysikken som trengs for å komme inn på disse studiene. Tenkte derfor å enten ta forkurs eller grunnstudium i realfag, hvor jeg da får fysikk og matematikk som tilsvarer R1+R2. Leser over alt at dette er et hardt løp, og det tviler jeg heller ikke på, men da lønner det seg kanskje å være så godt forberedt som mulig. Vet at skolen min har noen mattebøker for T-matte og R-matte som ligger godt gjemt bakerst i bokhylla fordi yrkesfagelever ikke har det pensumet, og tenkte derfor å spørre om å låne/eventuelt få de i stedet for at de skal kastes. Tenkte kanskje å jobbe med 1T i og med at R1 bygger ut på det. Da går jeg hvertfall ikke på et alt for stort smell når jeg begynner på enten forkurs eller grunnstudium?
Eller er dette helt unødvendig og bare bortkastet tid? Jeg aner ikke hvordan 1T er i forhold til R-matten..
Har også hørt at R1 ikke er lik 1T i det hele tatt, vet ikke om dette er sant, men vil gjerne forsikre meg om at jeg får så mye som mulig ut av dette før jeg hopper inn i det. Er strukturert og skoleflink, P-matte er kjedelig men går helt fint og jeg får femmere og seksere. Hvis jeg begynner på 1T nå i november, har jeg rundt 7 måneder til rådighet før jeg er ferdig på vgs. Høres dette lurt ut, eller skal jeg bare droppe det og heller bruke tiden min på noe annet?

På forhånd takk!
Gjest

Hva med å bare starte direkte på R1, se om det går greit, og hvis ikke så kan du ta opp 1T boka. Jeg tror R1 i liten grad bygger direkte på det du lærer i 1T, men i 1T lærer du veldig mye grunnleggende som er godt å vite. Selv har jeg ikke tatt forkurs så jeg vet ikke så mye om vanskelighetsgraden, men jeg har ikke inntrykk av at dette er noe spesielt utfordrende. Mulig jeg tar feil på den siste da.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg er noe uenig med Gjest her.

Jeg har den oppfatning at R1 i stor grad bygger videre på 1T, og det er FORDI 1T repeterer grunnleggende matte-ferdigheter, som brøkregning, algebra, likninger, ulikheter, potenser og logaritmer, trigonometri osv.

Og dette er emner som bør sitte før du beveger deg ut i R-matte, som introduserer matematisk analyse. Derivasjon blir vanskelig å henge med på, hvis du fremdeles har hull i noen av de ovenfornevnte kategoriene.

For å avgjøre om det er nødvendig å gå gjennom 1T, så kan du jo ta en titt på de eksamensoppgavene som har blitt gitt for kurset. Hvis du nailer det lett, så er det naturlig å forbigå det, og gå rett til R1. Men om du får trøbbel, så er jo det en grei indikasjon på at litt repetering kan være fornuftig.
Bilde
Svar