overlapp mellom realfag VGS/uni

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hei! Ikke sikker på om dette er riktig delforum, men jeg prøver meg.

Det jeg lurer på er om noen her har hatt FYS1000 og KJM1002/KJM1101 ved UIO, og som i tillegg muligens har erfaring fra fysikk1 og kjemi1+2 på vgs? Skal ta fys1 og kjemi1+2 (og r2) som privatist det kommende året, og vurderer å melde meg opp som enkeltemnestudent i kjemi/fysikk ved UIO. Muligens bare kjemi, da jeg også skal gå frie realfag ved NMBU (og fysikk ved uio og nmbu er begge på våren).

Selvsagt skal jeg jobbe meg gjennom vgs-lærebøkene til nevnte fag, men vil det å følge undervisning ved uni være til noe hjelp, eller gjør jeg det bare vanskeligere for meg selv? (Om jeg har forstått det riktig vil fysikk/kjemi/matte-fagene fra uni være tilstrekkelig for å søke på studier med dette som opptakskrav (pluss at 60 studiepoeng gir 2 tilleggspoeng), men ønsker å ta privatisteksamenene da jeg tidligere bare har 2 realfagspoeng).
Svar