Disponere uføretrygd og 2,3-millionsandelsleil. (student)

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Brun
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 13/03-2017 17:38

Dette blir en uvanlig post, men bare for å ha presisert det med en gang: Spørsmålene jeg stiller, kan kastes lys over ut fra R2-pensum (rekketeori), og kloke hoder kan sikkert finne idégrunnlag via andre matematikkemner. Selv burde jeg også være i stand til å gjøre beregningene, men det er noe med at to eller flere hoder tenker bedre enn ett, og når det gjelder personlig økonomi, er det lurt å innhente flere matematiske råd. (Denne posten ble vurdert postet her (eller på matematikk.net - Videregående skole) pga. problemer med å komme til saken hva angår eventuelle matematiske beregninger. Som dere vil se, tenker jeg mer overordnet (helt opp til det teologisk-soteriologiske (se TS1 nedenfor), som jeg tillater meg å trekke inn pga. mitt "generalistiske"/"universalistiske" kunnskapssyn).) Men jeg vil nedenfor presentere noen tanker jeg gjør meg:

1. Undertegnede får en ung ufør-ytelse fra NAV (pt. 15 715 pr. mnd. Forstår ikke hvorfor den er redusert; den var på 17 653 mesteparten av fjoråret) pga. en diagnose mv., men studerer og har tenkt å fortsette med det i flere år til. Jeg bor i en leilighet i en universitetsby kjøpt for ca. 2 350 000 kr som ikke kler og muligens er for stor til en student, som jeg fikk støtte på ca. 590 000 kr til av en av foreldrene. (Dog tjente jeg ca. 300 000 kr på salget av forrige leilighet. Man kan derfor rettferdiggjøre hva jeg gjør, siden logikken i boligmarkedet er slik at hvis man står utenfor, blir det vanskeligere å komme innenfor senere. (Har boligprisene begynt å falle ennå?).)

1.1 Denne leiligheten har fellesutgifter på ca. 4250 kr pr. måned. Det opprinnelige lånebeløpet var på 1 066 000,00, og den resterende gjeld er pt. 1 034 199,84. Lånetypen er "Annuitet mv" (Noen som vet hva "mv" omfatter, eller kan forventes å omfatte?). Antall forfall pr. år er 12, og nominell rente er 2,35 %. Neste forfall er 15.03.17, og til da har jeg ikke dekning på kontoen (får innbetaling fra NAV først 20.03).

1.1.1 Årsaken til dette er at jeg har gitt bort mer penger enn økonomien i utgangspunktet har tålt. Og dessverre har fordelingen av disse pengene heller ikke vært helt god, mtp. det jeg nå ser i nyhetene. For flere uker siden ble hungersnøden i Øst-Afrika (fra øst: Sør-Sudan, Kenya og Somalia) og Jemen kjent. (Da jeg først leste om den, var flere land rammet, og det skal ikke utelukkes at det eksisterer hungersnød i flere enn de fire ovenstående også nå. Se f.eks. BBC News' Afrika-sider for mer om den nåværende hungersnød.) Jeg har gitt ti tusen kr til et rumensk ektepar jeg er blitt kjent med, men bare 500 kr pluss et månedlig bidrag som jeg antagelig blir nødt til å avslutte, til Røde Kors' arbeid med å avhjelpe denne hungersnøden, som altså ifølge FN er den verste siden 1945.

Det jeg tenker, er at det i alle fall -_1 hvis vi legger til grunn (1) at det strategisk lønner seg ikke å gå ned i prisklasse gitt de lover, reguleringer, øvrige betingelser o.a. som gjelder for boligmarkedet. Målet er at jeg skal ha en økonomi som i utgangspunktet gjør meg uavhengig av foreldrehjelp, men jeg har et lavt forbruk hva angår forbruksvarer, og prøver å unngå unødvendig å kjøpe ikke-pensumlitteratur. (Det må i så fall finnes billig.) (1 slutt) -_1 lønner seg å prøve å finne en selveierleilighet med lave fellesutgifter.

O. Oppsummeringsvis: Jeg ønsker å utnytte den ressurs leiligheten er, bedre. Kanskje det ikke er bra for meg med leieboer (2). Men heller ikke bra for sultne og tørste ikke å få penger som kan bidra til å gi dem mat og drikke.

O.1 En digresjon: "mindre" (evt. månedlige) enkeltbidrag (ca. 1-1000 kr) fra hver enkelt som kan avstå dette, er langt bedre enn 0. Det seneste jeg leste, var at Norge hadde gitt 170 millioner for å avhjelpe situasjonen; men om enkeltindivider kunne gitt bare et mindre avseelig beløp, kunne hjelpeorganisasjonene hatt et bedre utgangspunkt. Leger Uten Grenser bidrar f.eks. med å lage nødmat som er svært billig å produsere (_1et ensifret kronebeløp for mat som kan mette en person i en dag, (veldig (kan være langt flere dager eller en familie)) omtrentlig etter hukommelsen)_1 ifølge en norsk aktivist jeg snakket med om dette en lørdag (trolig 4. mars) etter 20. februar (første publiseringstidspunkt for ovenstående Aftenpost-artikkel) en gang. (3)

Deler opp problemet: 1. Langtidsplanlegging (renter, rentesrente; investering i bolig; investering i hungersnødrammede mennesker) 2. Planlegging på mellomlang sikt (til fullført bachelorgrad, 75 studiepoeng frem). 3. Korttidsplanlegging.

3. Må få orden på økonomien.

3.1. Kan selge en del, f.eks. elektronikk fra barndommen og muligvis (se nedenfor) bøker.

3.1.1. Instituttet tilhørende mitt bachelorprogram har stilt ut ganske mange bøker som er fritt for å ta med seg. Jeg vet ikke hvor lenge de har stått der, og mitt på fredag på informasjonsstedet "free to take [fritt etter hukommelsen]" med kulepenn påskrevne "Hvor lenge vil denne [ansamlingen med bøker] være tilgjengelig? / For how long will these books be available for free?" var "skjult" da jeg var der i dag. På fredag fikk jeg opplyst at de gjenværende bøker vil kastes til slutt. Naturligvis vil det være manglende dannelse å ta med seg samtlige; men faktum er at i det minste én av disse, som ikke direkte berører instituttets fagområde, er "som ny" og kan innbringe kan hende i det minste et større tosifret beløp på Finn.no (dog på litt lengre sikt, hvis jeg går for et større). Jeg kan også selge TV-apparatet. ... Jeg forventer ikke svar på disse enkelthetene; det er mest for å lufte litt ut at jeg går såpass i detalj. Hva angår kasting av bøker, er dette dårlig ressursbruk. (For dem med tilgang til Atekst anbefales denne.).) Derimot, hvis jeg ikke betaler regningene punktlig, kan dette forgrene seg i et system, selv om det i dette tilfelle dreier seg om et borettslag med presumptivt på kort sikt fleksibel økonomi.

2. Ønsker å spare / samle sammen en del (inntekter fra boksalg på Finn.no, QXL (kan gi penger raskere)?)

Mulighet A1: Det er mulig at jeg burde leie i en periode, og ha pengene fra boligsalget til disposisjon i en lengre utkikksperiode. (Jeg tåler ikke støy. Ser derfor kun på boliger etter 1990 eller nye.)

Mulighet A2: Noen hjelper meg med å selge en del bøker jeg har stående - nei, forresten, det kan lønne seg på lang sikt å ha bøker - selv om havesyke (TS1) (også med tanke for andre enn meg på lengre sikt) er en avgud (_1se det eksplisitt soteriologiske (som angår frelse) skriftstedet Ef 5,5 (DNB1930): "For dette vet og skjønner I at ingen horkarl eller uren eller havesyk, som er en avgudsdyrker, har arv i Kristi og Guds rike." o.fl. lignende steder (_2Jesus er for øvrig, se særlig Lukas, langt mer opptatt av dette enn av en annen i nyhetsbilde aktuell enkelthet som behandles i slike kataloger hos Paulus (selv om slik praksis i kirken strengt tatt ikke med matematisk nødvendighet medfører det Paulus skriver om))_2)_1 - det er bedre - jeg er tross alt "bibliofil/-man" (hvilket også Paulus i noen grad var, men han mente at man skal forholde seg til ting som om man ikke eide dem, slik jeg forstår ham. For ordens skyld og for dem som ikke kjenner kristendommen, understreker jeg at jeg forfekter at Jesus er den eneste rettferdiggjørelse overfor Gud (Rom 3,23-24 (DNB1930): "alle har syndet og fattes Guds ære, 24 og de blir rettferdiggjort uforskyldt av hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus,"), men gitt denne gave, kan jeg ikke leve på denne verdens (rettere sagt: mange i denne verdens / dette landets) vis. For et luthersk perspektiv på dette anbefaler jeg Dietriech Bonhoeffers Etterfølgelse (1937) (D.B. foretok et attentatforsøk på Hitler og var en av de få lutherske teologene i 30-årenes Tyskland som så utover lutherdommens tradisjonelle statslydighet og brøt (radikalt) med den lutherske kirkes underordning under Hitler). (TS1 slutt) Og bøkene kan ikke innbringe så mye i forhold til hva boligdifferanser utgjør. (4*) at jeg finner en mindre bolig med bod der ikke-studierelaterte/-nødvendige bøker kan pakkes ned. (En av mine foreldre bor i samme by som jeg, og den andre bor på den andre siden av landet. Bare sistnevnte har nevneverdig plass (og kunne kanskje tenkes å være villig til å la meg oppbevare en del bøker der) nærmere bestemt i kjelleren.) (foreløpig konklusjon FK1) (denne må modifiseres av at ting har lagt seg svært godt til rette for undertegnede i nåværende leilighet). Så kanskje bedre alternativ å følge med på Finn.no.

Lånekassen: Er det mulig å få slettet gjeld hos dem pga. uføretrygd? (Naturligvis kan svaret på dette fås ved henvendelse til dem, men siden jeg nå er i knipe, stiller jeg spørsmålet for dem som måtte kjenne svaret.)

(4*) Her kommer vi endelig til et for vgs relevant matematisk spørsmål:
Hvilken økonomiske disposisjon - hvis vi legger til grunn at jeg kan legge meg på en (selveier)leilighet til ca. 1,75-2 millioner - vil sannsynligvis / med ulik grad av sjanse/risiko være mest rentebærende? 1) Å gå for en leilighet som gjør gjelden langt lavere, men i absolutte tall gjør eventuelle senere gevinster (og tap) mtp. senere boliger, lavere. Og dermed på sikt kunne tjene penger. (Digresjon (D1): Kan jeg forresten velge realisere BSU-kontoen nå? (Igjen beklager jeg at jeg stiller spørsmål som man kan få svar på ved henvendelse til en gitt instans. Spørsmålet står fritt til å besvares for den som med sikkerhet mener å ha svar.).) 2) Å beholde nåværende leilighet (det sikre alternativ; og tross alt er ikke penger alt, selv om "leiekostnader" (som det i en andelsleilighet egentlig er) gjør at en god del penger kastes bort), hvor det, hvis man ser bort fra perioden de siste tre måneder av økonomisk impulsivitet, har lagt seg godt til rette for meg.
Svar