Geogebra eller jeg som tuller?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ønsker å derivere $f(x) = \frac13x^3 - ax^2 + a^2x$ mhp. $x$.

For hånd får jeg $f'(x) = x^2 - 2ax + a^2$

Ved Geogebra:

Bilde

Hva er det jeg skriver feil her?
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

$ax^2$ tolkes som variabel med navn $ax$
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ah, den tolker det slik ja. Takk for tipset!

Bilde
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Det er nok å bruke et mellomrom mellom a og x også. Må ikke bruke *

Edit: for øvrig er den CASen et herk:D Lykke til!
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ja jeg er ikke helt fornøyd med den. Det virker som det ville vært mye bedre, dersom man trenger å lære seg et digitalt verktøy, å gå for Mathematica eller noe liknende.
Bilde
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Aleks855 skrev:Ja jeg er ikke helt fornøyd med den. Det virker som det ville vært mye bedre, dersom man trenger å lære seg et digitalt verktøy, å gå for Mathematica eller noe liknende.
Helt enig. Jeg tror det ville hatt mye større overførbarhet til andre verktøy/språk som brukes på videre studier også.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Syntes 3D verktøyet til Geogebra er bra for studentene/elevene jeg underviser. Utover det er det et unødvendig herk ja, og ting løses mye enklere via matlab, mathematica, maple, eller tilsvarende.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Men hvor mange av alternativene er like gratis som Geogebra?
Bilde
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Tja, på VGS hadde skolen vår lissens på Maple, og på universitetet kan vi velge mellom en rekke programmer. Trenger en et gratis alternativ syntes jeg Wolfram Alpha fungerer og, og trenger en noe litt kraftigere kan velge mellom Sage og f.eks Octave.

Ser bare ikke hvorfor en skal velge et dårlig alterntiv når det finnes mange gode.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
skf95
Descartes
Descartes
Innlegg: 421
Registrert: 17/12-2010 14:35

Er det mulig å kåre en vinner mellom Maple, Mathematica og Matlab til matematisk bruk? Har forstått det som at Matlab gjør alt med matriser, og er rå når det gjelder numeriske beregninger, mens Maple er mer på analytiske løsninger? Hvordan kommer Mathematica inn i bildet her?

Til nå er konklusjonen min at jeg ofte har løst problemet ferdig i Geogebra innen Matlab/Maple har rukket starte opp ...
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Hva med å bestemme om et bilde av en geit er rett vei, eller opp ned? http://codegolf.stackexchange.com/quest ... r-downgoat

Fra spøk til revovler bruker jeg de tyngre programmene til alt som er mer avansert enn "tegn denne enkle funksjonen". Hva med å tegne et Isoplett?

Hva med å bestemme integralet $\int_0^{\pi} \log \sin x \,\mathrm{d}x$ eksakt?

Hva med å kunne beskrive formen til en figur ved hjelp av bezèr kurver? Eller hva med å løse de 100 første prosjekt euler problemene?

Hva med å lage retningsdiagrammer, faseplott, osv osv...
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

Man skal heller ikke kimse av Python, som jo også er gratis, (og er et veldig fint programmeringsspråk!) Fins vel CAS til python i form av sympy(vet ikke hvor godt det er på nåværende tidspunkt), og scitools til plotting og slikt.
Svar