Side 1 av 1

Har du noen gang brukt matte til å løse et virkelig problem?

Lagt inn: 25/07-2014 22:09
av Johan Nes
Heisann,

Jeg har sommerjobb som tømrer (mitt tidligere yrke) og denne uken bygde jeg en trapp over tre plan. Brukte pytagoras og trigonometri til å beregne lengder og høyder.

Veldig morsomt å bruke matematikken i en praktisk sammenheng og også se at målene faktisk passet og ikke lenger bare var tall i en bok.

Noen andre som har brukt matematikk i virkelige situasjoner og sett konkrete resultater av det?

Håper å høre om noe mer spennende enn en trapp. :)

Re: Har du noen gang brukt matte til å løse et virkelig prob

Lagt inn: 25/07-2014 22:56
av Aleks855
Masse.

Jeg har i en stund skrevet ned alt mitt pengebruk, helt ned på enkeltvarenivå, og ført på hvordan jeg kategoriserer det. Altså kan en snutt se slik ut;

Kode: Velg alt

Tunfisk; 230g; 3.90kr; 20140513; mat
Billett, Lerkendal, RBK; 250kr; 20140514; underholdning
Billett, Lerkendal, RBK; 250kr; 20140514; gave
Dopapir; 18kr; 20140517; hygiene
...osv. Du skjønner greia.

Deretter skrev jeg et python-program (som per dags dato bare kjøres fra IDE) som regner ut hvor mye jeg har brukt på en enkelt kategori over et bestemt tidsintervall. Eller hvor mye jeg har brukt på tunfisk spesifikt. Eller hvor mye jeg har brukt på mat gjennomsnitlig per dag siden x dato. Hva-som-helst. Det er fort gjort å kode nye ting.

Fordelen jeg har hatt er at det er veldig lett å lage budsjett. Hadde aldri trodd jeg kom til å være "den typen", men... Det er morsomt å føre statistikk, gitt.

Ellers er 3D-programmering en gitt greie. Lineær algebra og trigonometri var ikke morsomt før dette ble introdusert.

Re: Har du noen gang brukt matte til å løse et virkelig prob

Lagt inn: 08/08-2014 22:21
av Johan Nes
Kult, Aleks! :)

Hva er 3D-programmering?

Re: Har du noen gang brukt matte til å løse et virkelig prob

Lagt inn: 08/08-2014 22:30
av Aleks855
Hvis du har spilt et 3D-spill noen gang, så er det 3D-programmering som tar seg av alle objekter som beveger seg.