Hvilket område av matematikken liker du best/minst?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Som mattenerder er vi vel alle for det meste fascinert og begeistret over matematikken og dens vidunderlige verden. Likevel er det vel også slik for oss alle at det er noen områder i matematikken vi liker bedre enn andre. Tenkte vi kort kunne ha en liten tråd om våre personlige preferanser. Her er mine:

BEST

Kalkulus/Differensialligninger

Uten tvil er det de emnene jeg har tatt innenfor disse fagområdene jeg har likt best. Både fordi jeg mestrer stoffet veldig bra, men også fordi problemstillingene er morsomme å jobbe med, og jeg ser nytteverdien av emnene. Nå som jeg tar fysikk er dette ekstra gøy ettersom jeg nå kan anvende deg jeg har lært på interessante problemstillinger hentet fra den virkelige verden.

VERST

Numerisk analyse (algoritmer)/Statistikk

Nå i høst tar jeg et kurs i Regnealgoritmer, og dette er seriøst det kjedeligste og minst motiverende matteemnet jeg har vært borti. Mye fordi omtrent hele faget dreier seg om å sitte å knote med frustrerende MatLab-kode. Særlig frustrerende blir det at mange av algoritmene allerede ligger innebygd i MatLab (LU-faktorisering f.eks.), men likevel må vi skriver programmer fra grunnen og opp som gjør akkurat det samme. Ugh! For ikke å snakke om stresset med å justere for feilestimater, etc. Kan ikke vente til jeg er ferdig med dette! 13 desember kan ikke komme fort nok.

Statistikk misliker jeg rett og slett fordi, vel, er dette egentlig matematikk? ;)


Så hva mener dere andre?
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

I det siste har jeg forelsket meg i algebraisk topologi, topologiske mangfoldigheter, Lie-teori osv. Ikke at jeg har spesiellt god kontroll på stoffet, men jeg liker å tenke på slike ting, jeg føler at jeg kan bruke fantasien bedre enn f.eks. i analyse.
Ellers liker jeg abstrakt algebra og kategoriteori.

Er vel ikke særlig produktivt å klage, men statistikk er vel ganske trøtt ja... :wink:
Er også nødt til å ta et numerikkfag neste semester. :roll:
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

algebra og kategoriteori er vel hva Lineære metoder består av foreløpig?
Liker det godt jeg og, artig å gi struktur til transformasjonene vi benytter oss av.

(Fun fact, i år er det minst 7 "aktive" matematikk.net brukere som tar Lineære metoder)

Jeg er og svak for integrasjonsteori, og gleder meg til å lære mer om det.
Ellers var tallteori artig, ligger rett bak de to andre nevnte.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Nebuchadnezzar skrev:algebra og kategoriteori er vel hva Lineære metoder består av foreløpig?
Jeg vil ikke kalle det kategoriteori så lenge det refereres til elementene i mengdene/strukturene. Så langt har vi lært den gammeldagse versjonen. Tror ikke kategoriteorien kommer skikkelig inn i kursene før algtop eller homologisk algebra.
(Fun fact, i år er det minst 7 "aktive" matematikk.net brukere som tar Lineære metoder)
Jeg vet ikke åssen du ser ut, men jeg pleier å sitte i nærheten av Emomilol.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6860
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Har starta på Diskret Matematikk nå i høst, og hittil må jeg si det virker som et spennende felt. Jeg tror dog ikke jeg kan stadfeste det som en favoritt eller erkefiende ennå.

Favoritten er kanskje kalkulus. Det er der jeg føler jeg har best stålkontroll over det jeg lærer, fordi jeg er ganske hard på å få kvalitativ forståelse før jeg bygger videre, og det medfører at jeg alltid har intuisjonen med.

Ellers må jeg kanskje bare slenge sannsynlighetsregning under bussen. Er ingen fan av slikt. Kaster jeg 6 terninger så må jeg vel ha 100% sjanse for å få en 6'er vel! [tex]6 \cdot \frac16 = 1[/tex] for f...
Bilde
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Liker vel kompleks analyse og Fourieranalyse best til nå, men merker at "random matrix theory" (http://terrytao.wordpress.com/category/ ... -matrices/) og "free probability theory" (http://terrytao.wordpress.com/tag/free-probability/) er ganske interessant (og artig). Mye jeg ikke har taket på enda selvsagt, men håper/satser på at det kommer seg før eksamen i desember. ;)
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Fourieranalyse liker jeg godt også - i hvert fall det jeg har hatt av det hittil. Synes også reell analyse var et interessant fag, men i og med at det var såpass krevende å komme inn i det, gav det meg ikke helt samme kicket og mestringsfølelsen som en del av de andre fagområdene. Selv etter å ha lest baby Rudin om igjen sikkert 20 ganger i løpet av semestert, så var det fortsatt en del av pensum jeg likevel ikke følte at jeg helt forsto, selv om jeg kunne gjengi det som en papegøye på muntlig eksamen.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4560
Registrert: 12/12-2008 12:44

Det artigste jeg har vært borti er antageligvis algebraisk topologi. Det kjedeligste er muligens målteori. Kan ikke si jeg er noen fan av kategoriteori heller.
Audunss
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 328
Registrert: 06/01-2009 21:37

Synes stokastisk analyse er gøy, ellers alltids likt diff. likninger.
Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

liker addisjon og subtraksjon

liker ikke divisjon og det andre

planlegger å gjøre multiplikasjon til min tredje kone

mujaffa
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Nebuchadnezzar skrev: (Fun fact, i år er det minst 7 "aktive" matematikk.net brukere som tar Lineære metoder)
Blir det mye matematikk.net-prat i forelesningene da? "Sjekket ut siste spørsmål på vgs-forumet eller????" ;)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6860
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

drgz skrev:
Nebuchadnezzar skrev: (Fun fact, i år er det minst 7 "aktive" matematikk.net brukere som tar Lineære metoder)
Blir det mye matematikk.net-prat i forelesningene da? "Sjekket ut siste spørsmål på vgs-forumet eller????" ;)
Eller "herrejesus, sett siste spørsmål på vgs-forumet eller????" :lol:
Bilde
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Sikkert mer sannsynlig det ja. ;)
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

Det er nok algebra som faller i best jord for min del. Ellers synes jeg topologi var storveis, men noe særlig videre der er ikke helt min kopp te. Ref. mangfoldigheter o.l. Det syntes jeg var forferdelige greier. Kjedelig. Kompleks analyse var heller ikke noe særlig, og statistikk trenger jeg vel ikke engang nevne. Haha.
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Har ikke kommet så langt inn i matematikkens verden ennå. Av de grunnleggende sakene har jeg likt kalkulus best, så lenge det holdes rigorøst og notasjonen ikke blir for stygg.

Liker også abstrakt algebra, men tror kanskje jeg foretrekker det jeg har hatt av analyse hittil (nemlig veldig grunnleggende funksjonalanalyse fra Lineære Metoder).

Ellers synes jeg ting relatert til matematikkens fundament er veldig interessant. Kan ikke noe særlig om det, har egentlig bare lest litt om Peano-aksiomene o.l. på wikipedia. Går ingen kurs om dette på NTNU, så bør nok skaffe meg en god bok på emnet som jeg leser på egen hånd.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Svar