Studere matte som privatist?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Jeg tar 3MX som privatist nå til våren, og det medfører at jeg har 12 fritimer i uka neste år - de kan jeg jo bruke til noe fornuftig.
Året etter vdg skal jeg på folkehøyskole, og etter det igjen er det stor sjanse for at jeg ender opp i Oslo eller Trondheim på et mattestudium eller siving.
Er det mulig å ta noen at universitetsmattefagene som privatist? Jeg vurderer bl.a. å kaste meg over Kalkulus (MAT1100). Andre emner som anbefales? Hvilke lærebøker skal kjøpes?
Maple
Cayley
Cayley
Innlegg: 96
Registrert: 23/02-2007 21:46

Om du tenker på å ta de NÅ, før du er ferdig med 3MX, så vet jeg ikke om det går... uten studiekompetanse, ikke sant. Kan jo hende det finnes spesialordninger.

Men om du tenker MED studiekompetanse, så er det noen universitet/høyskoler som har åpnet for privatister.

Matematisk - naturvitenskapelig fakultet i Oslo (UiO) tar ikke privatister, har jeg hørt.

Ved NTNU kan dette ordnes, har jeg hørt. Det er bare å ta kontakt med institutt for matematikk.

Men jeg oppfordrer deg til å forhøre deg rundt personlig. Det kan være endringer i det jeg har hørt.
Svar