Anbefaler bok!

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
EivindL
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 02/01-2007 13:07
Sted: Hadeland

Nå har jeg to ganger lest boken Abels bevis: å løse det uløselige, en bok som omhandler Abels forsøk på å bevise at den generelle femtegradslikningen ikke er løsbar ved rotudragning.
Det er en bok jeg på det aller sterkeste anbefaler! I tillegg til Abels personlige historie, er det gjennom hele boken flust av matematiske tillegg; bl.a. løseligheten av tredje- og fjerdegradslikninger, gruppeteori og annet matematisk snask! Bakerst i boken er både Abels originalartikkel fra 1824 gjengitt, og Cauchys teorem om permutasjoner, begge med utfyllende kommentarer, noe som garantert er forlokkende, det var det i alle fall for meg! Igjen, anbefales på det varmeste! :D
Matematikere er som franskmenn; uansett hva man sier til dem, oversetter de det til sitt eget språk, og dermed blir det straks noe helt annet.
- Johann Wolfgang von Goethe
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Høres ut som en interessant bok, for prøve å skaffe meg den...
:)

Har forøvrig lest 2 biografier om Abel, en med Arild Stubhaug;" Et foranskutt lyn".
Den andre er skrevet av Øystein Ore; "Et geni og hans samtid".
Anbefales også...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Ga bort en av disse abelbiografiene til fattern i julegave (den store gule). Skal visstnok være en rimelig god bok, men med nesten ingen matematikk.

Men over til noe annet. Forstod du beviset hans EivindL ? Har ikke lest hans bevis selv :/
EivindL
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 02/01-2007 13:07
Sted: Hadeland

Nja, jeg vil ikke si at jeg forstod det fullt og helt, men i grove trekk, ja. Noen deler gikk greit, men så ble noe annet litt uklart. Hvis du setter deg ned og virkelig jobber med beviset, skal du nok forstå det. :) Husker ikke hvor mange sider beviset er på, men det er det lengste jeg har lest.

Har uansett bestilt boka nå, så da blir det mye lesing.
Matematikere er som franskmenn; uansett hva man sier til dem, oversetter de det til sitt eget språk, og dermed blir det straks noe helt annet.
- Johann Wolfgang von Goethe
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Et kurs i algebra jeg tar nå bygger seg opp mot et bevis for at femtegradslikningen ikke er løselig med rotutdragning, men dette beviset benytter seg visstnok av helt andre teknikker enn Abel sitt. (Nå har jeg jo gjerne ikke sett Abel sitt.. ).. Mener Galoisteori er sentralt i det.
Svar