Twin Paradox - Relativitet

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Hei, jeg holder på å innføre meg selv litt i spesiell relativitet som jeg tror det heter. Jeg lurer litt på noen av ligningene for å beregne observert tid og avstand i hver enkelts "frame of referance" (hvis noen kunne si hva det var på norsk hadde det vært greit)

Jeg håper jeg får svar fra noen som kan litt om dette her.

Jeg vet om Lorentz transformeringen, og hvordan man beregner hvor lang tid som har gått etter en viss avstand fra et punkt etter et visst stykke. Og ligningen for å finne det ut i et koordinatsystem fungerer for meg:

t'=y(t-vx/c^2) I her setter man inn hvor lang tid som har gått for en "local frame" observatør etter en viss avstand etter en gitt tid, så får man hvor lang tid (t') som har passert for objektet i fart. "y" er lorentz faktoren som man finner ut ved bare å vite hastigheten til objektet.

Men den andre ligningen får jeg ikke helt til å fungere:

x'=y(x-vt) her er y lorentz faktoren, x er avstanden fra objektet til et visst punkt(?) v er hastighet mens t er tid som har gått for "local frame" (rest-frame) da får man hvor lang avstand som objektet observerer mellom han og punktet. Er dette riktig? Jeg får ike det riktige svaret når jeg prøver å bruke ligninge.

Jeg har også et annet problem. Jeg vet ikke hvordan man kalkulerer hvor lang tid og hvor lang avstand objektet i fart måler mens den er i konstant akselerasjon. Har noen en ligning for dette?

Takk
Tommy H
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 166
Registrert: 14/11-2006 15:29
Sted: Moss

"Frame of referance" er på norsk referansesystem.

Ergo 3FY boka går greit gjennom spesiell relativitet på en ganske forståelig måte. Anbefales.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Den er desverre litt for dyr for meg... :(
Tommy H
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 166
Registrert: 14/11-2006 15:29
Sted: Moss

Du får sikkert tak i den brukt ved skolestart til sommeren eller no. Brukt betyr gjerne halv pris, men dette er kanskje litt lenge å vente :P
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

hmmm, det var jammen lenge å vente, men la gå da, hvis ingen gidder å si meg det :cry: :)
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Hmm, beklager for dobbeltsvar, men tør jeg be om en link til en forklaring? Gjerne på engelsk hvis det ikke finnes på norsk
EivindL
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 02/01-2007 13:07
Sted: Hadeland

http://en.wikibooks.org/wiki/Special_Relativity

Der finner du det meste du skulle lure på, vil jeg tro. God fornøyelse, relativitetsteorien(e) er uhyre spennende! :D
Matematikere er som franskmenn; uansett hva man sier til dem, oversetter de det til sitt eget språk, og dermed blir det straks noe helt annet.
- Johann Wolfgang von Goethe
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Tusen takk!

Hmm, jeg er ikke så langt ute i matematikken ennå, så jeg aner ikke hvordan [symbol:integral] brukes enda... Hvis noen kansje kunne sende en link til en ok forklaring på den :) (Wikipedia er ikke noe hjelp)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Jarle10 skrev:Tusen takk!
Hmm, jeg er ikke så langt ute i matematikken ennå, så jeg aner ikke hvordan [symbol:integral] brukes enda... Hvis noen kansje kunne sende en link til en ok forklaring på den :) (Wikipedia er ikke noe hjelp)
Hva med denne linken fra databasen Per ;

http://www.matematikk.net/ressurser/per ... hp?aid=148
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

ah, fantastisk :) takk for hjelpen
Svar