Forberedelser til universitetstudier

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Chepe
Cantor
Cantor
Innlegg: 125
Registrert: 09/02-2007 22:10

Hallo!

Jeg har nå bestemt meg for å begynne å studere matematikk (og antageligvis informatikk) til høsten. Det har nå gått 3,5 år siden jeg gikk ut fra videregående og på disse årene har jeg studert andre ting enn matte. På videregående tok jeg 2mx og 3mx. Jeg har funnet ut at det vil være en god idé å repetere dette stoffet siden mye antageligvis har blitt glemt.

Planen min er å gå gjennom alle bøkene, lese eksempler og regne oppgaver, jeg har også tatt vare på en del papirer som vi fikk utdelt på skolen, f.eks. utregningen på mange av oppgavene i bøkene.

Det jeg lurer på om det er noen som har noen tips på hva jeg bør vektlegge? Fagene jeg skal forberede meg på er først og fremst Kalkulus (1.semester) og Kalkulus og lineær algebra (2.semester). Jeg regner med at det er visse ting som er viktigere enn andre å terpe på? Andre tips tas også i mot med takk. Jeg har f.eks. hørt at kalkulator er mye mindre viktig på univeristetsnivå enn på videregående, så det vil kanskje være positivt å frigjøre seg litt fra denne..?

På forhånd takk for alle svar!
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Bøkene du starter med på universitetene tar for seg det du trenger å vite fra 2MX og 3MX. Kjøp og les disse:)
Chepe
Cantor
Cantor
Innlegg: 125
Registrert: 09/02-2007 22:10

Aha, høres ut som en god idé! Så at bokhandelen var tom for Kalkulus boken akkurat nå, men får høre om den ikke kommer inn snart.

Men tror jeg uansett bør repetere litt av 2mx og 3mx pensum, merker at jeg ikke er helt stødig lenger :oops:
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

De fleste gode matematiske "undergraduate"-bøker tar for seg alt du trenger å vite fra mx-kursene, bare i litt kortere tid og med den matematiske korrekthet og "rigor" (i mangel av et bedre norsk ord) som er forventet på universitetsnivå. Hvis du tenker deg videre i matematiske studier, prøv heller, som Magnus sier, å gå over på universitetsbøkene.

UiO har forresten lagt ut en selvtest, der du kan teste deg selv på vgs-mattepensumet: http://www.math.uio.no/forkurs/selvtest.pdf
Chepe
Cantor
Cantor
Innlegg: 125
Registrert: 09/02-2007 22:10

Den er grei :) Skal se og skaffe meg bøkene!

Den linken var fin, greit å sjekke litt hva de krever.

Takk for hjelpen!
*Sorcerer*
Cantor
Cantor
Innlegg: 111
Registrert: 16/12-2005 21:17

Her ligger det en del multiple choice tester der noen av de går på grunnlaget fra 3mx andre går litt videre.

http://www.iu.hio.no/~jank/ma1H06.htm
Usus magister est optimus
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

*Sorcerer* skrev:Her ligger det en del multiple choice tester der noen av de går på grunnlaget fra 3mx andre går litt videre.
http://www.iu.hio.no/~jank/ma1H06.htm
Alltid interessant med matematikkoppgaver.
Var student der for ca 10 år sida, og kjenner fortsatt igjen 2 navn blant lærerne...

:)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar