1MXY, 2MX og 3MX - Gode ressurser for selvstudium?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Tømreren
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 17/01-2007 19:31

Heisann og takk for sist!

Jeg var en del innom her forrige år og fikk god hjelp når jeg satt fast. På den tiden tok jeg en del privatisteksamener, blant annet 1MY.

Jeg skal ta 2MX, 3MX og 2FY som deltidsstudium og satser på eksamen til neste jul hvis det er mulig å melde seg opp da.

Spørsmålet er om noen vet om noen gode ressurser for selvstudium?

Jeg kikket innom NKI sine sider og det hadde sikkert vært helt ideelt for meg, men jeg synest det er drøyt å betale over 5000 per fag.

Er det mulig å ta disse fagene som selvstudium ved hjelp av gode bøker?

Det er viktig for meg å få minimum 5 i alle tre eksamenene. Å stå er jo inget problem, men det holder desverre ikke:)

Håper på gode innspill til hvordan jeg skal angripe situasjonen!:)

Mvh

Tømreren
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

skal du ta opp 2mx og 3mx samtidig til jul? det kan bli hardt... Går selv på skole, men kan ikke si jeg følger særlig med på tavla, og leser så og si alt pensum uten hjelp fra lærer ( får selvfølgelig hjelp av denne siden, som er mye bedre en en lærer ) uten problemer. Det kommer vel helt an på om du anser deg selv som anlagt for realfag, hvis du har litt problemer med realfag, trenger du nok en lærer til å forklare deg hvordan du skal gjøre ting.

- Så hvis du ikke har lyst til å bruke for mye penger kan du evt. kjøpe bøkene til de fagene du skal opp i og lese igjennom samt gjøre de oppg. som står der. Det burde holde til en 5'er. Når du sitter fast kan du alltids spørre på sider som denne, eller evt.:

http://www.fysikk.no/phpBB2/

http://www.realisten.com/
Tømreren
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 17/01-2007 19:31

Heisann...

Planen er å begynne på skole til høsten 2008.

Jeg tenkte å komme meg i gang med fagene så smått allerede nå. Tror jeg skal regne meg gjennom 1mxy boken også før jeg begynner på 2mx for å friske opp litt.

Kanskje kan jeg ta noen av eksamenene til jul, hvis ikke har jeg til neste sommer.

Det blir muligens ingeniørutdanning etter hvert. Jeg vet at de har intensivkurs før studiestart, men jeg ønsker heller å lære fagene skikkelig over tid.

Jeg ser at matematikkforlaget har bøker til selvstudium. Noen erfaringer med disse?

Mvh

Tømreren
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Tømreren skrev:Heisann...
Planen er å begynne på skole til høsten 2008.
Jeg tenkte å komme meg i gang med fagene så smått allerede nå. Tror jeg skal regne meg gjennom 1mxy boken også før jeg begynner på 2mx for å friske opp litt.
Kanskje kan jeg ta noen av eksamenene til jul, hvis ikke har jeg til neste sommer.
Det blir muligens ingeniørutdanning etter hvert. Jeg vet at de har intensivkurs før studiestart, men jeg ønsker heller å lære fagene skikkelig over tid.
Jeg ser at matematikkforlaget har bøker til selvstudium. Noen erfaringer med disse?
Mvh
Tømreren
Hei,

er vel flere måter å lese/forberede seg på.
Den best pedagogiske måten er nok "fysisk læring" mhp undervisning.
Men som privatist må man da være villig til å betale endel (NKI, Sonans, Bjørknes etc). samt eksamensgebyr.

Imidlertid er det bare å kjøpe bøker og lese selv. Og søke hjelp her og andre steder på nettet. Sin egen innstilling og engasjement er nok viktigst.

Gikk sjøl på Bjørknes for noen lysår sia, og betalte i dyre dommer. Men ser i ettertid jeg kunne spart meg for noen av faga og penga.


Kanskje du kan bruke denne linken, riktignok høgskole/UNI

http://www.tekstud.no/

PS
Når du jobber på egenhånd anbefaler jeg deg å ta kapitlene suksessivt, regne oppgaver og kjøre på med eksamensoppgaver når du etter hvert blir varm i trøya.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Tømreren
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 17/01-2007 19:31

Janhaa skrev:
Tømreren skrev:Heisann...
Planen er å begynne på skole til høsten 2008.
Jeg tenkte å komme meg i gang med fagene så smått allerede nå. Tror jeg skal regne meg gjennom 1mxy boken også før jeg begynner på 2mx for å friske opp litt.
Kanskje kan jeg ta noen av eksamenene til jul, hvis ikke har jeg til neste sommer.
Det blir muligens ingeniørutdanning etter hvert. Jeg vet at de har intensivkurs før studiestart, men jeg ønsker heller å lære fagene skikkelig over tid.
Jeg ser at matematikkforlaget har bøker til selvstudium. Noen erfaringer med disse?
Mvh
Tømreren
Hei,

er vel flere måter å lese/forberede seg på.
Den best pedagogiske måten er nok "fysisk læring" mhp undervisning.
Men som privatist må man da være villig til å betale endel (NKI, Sonans, Bjørknes etc). samt eksamensgebyr.

Imidlertid er det bare å kjøpe bøker og lese selv. Og søke hjelp her og andre steder på nettet. Sin egen innstilling og engasjement er nok viktigst.

Gikk sjøl på Bjørknes for noen lysår sia, og betalte i dyre dommer. Men ser i ettertid jeg kunne spart meg for noen av faga og penga.


Kanskje du kan bruke denne linken, riktignok høgskole/UNI

http://www.tekstud.no/

PS
Når du jobber på egenhånd anbefaler jeg deg å ta kapitlene suksessivt, regne oppgaver og kjøre på med eksamensoppgaver når du etter hvert blir varm i trøya.
Takker for innspill,

NKI tror jeg rett og slett blir for dyrt og det er nok heller ikke verdt pengene for min del da jeg fint jobber selvstendig. Det eneste fordelen er jo at jeg da får hjelp når jeg trenger det, men det kan jeg vel alltids få andre steder. F.eks her eller av venner.

Søkte på bokkilden og fant en lærebokserie som fikk veldig mye skryt. Både for 1MXY, 2MX og 3MX.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... 884&rom=MP

Tror jeg satser på disse her. Begynner på 1MXY:)
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

De der bruker vi på videregående her, og jeg kan forsikre deg om at de er veldig gode. Jeg tar bl.a. 3MX som privatist nå, på egen hånd, ved hjelp av det settet.
Tømreren
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 17/01-2007 19:31

sEirik skrev:De der bruker vi på videregående her, og jeg kan forsikre deg om at de er veldig gode. Jeg tar bl.a. 3MX som privatist nå, på egen hånd, ved hjelp av det settet.
Høres bra ut.

Min lokale skole bruker en serie som heter Cosinus. De er forsåvidt ok... Brukte 1Y-boken til selvstudium i fjor som privatist, men jeg satt ofte med følelsen av at den var lagt opp slik at en lærer skulle fylle ut litt.
Tømreren
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 17/01-2007 19:31

Noen som vet om noen tilsvarende gode bøker for selvstudium i 2FY?
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

RST eller ERGO.
Tømreren
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 17/01-2007 19:31

kalleja skrev:RST eller ERGO.
La meg slippe å velge selv :wink:

En annen ting,

Hvor gode mattekunnskaper trenger man for å gjøre det bra i 2FY?
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

Har selv RST, synes det er en bra bok, men fordi fasiten er så tynn på beskrivelser ville jeg prøvd å funnet en bok med bedre fasit hvis jeg skulle tatt det som privatist. Vet ikke hvordan ERGO er.

Ellers så er det beregnet at man tar 2MX kurset på si av 2FY, men tror man kan klare det greit med 2MZ og...
Tømreren
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 17/01-2007 19:31

Flott! Da tar jeg det til etteretning! :)
Svar