Beste matematikkstudium i Norge?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

EivindL
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 02/01-2007 13:07
Sted: Hadeland

Jepp, jepp.

Takk for svar. :)
Matematikere er som franskmenn; uansett hva man sier til dem, oversetter de det til sitt eget språk, og dermed blir det straks noe helt annet.
- Johann Wolfgang von Goethe
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Jøssenammen skeptiske Magnus, jeg syns da det virker flott at man har ideer om hvor man vil 3 måneder før søknadsfristen. Hadde du sagt det samme om kursen var Trondheim?

Uten inngående kjennskap til NTNU stiller jeg meg bak Cauchys vurderinger i første innlegg, det formidler nok noe som ikke er så langt fra sannheta, så hvis det er algebra du er interessert i, er Oslo neppe et dumt valg. Sjølsagt kan du finne på å skifte fil, og da er det da heller ikke den største saken å bytte tilholdssted om du føler for det. Men hvis det er algebra du i utgangspunktet er interessert i ville det vel vært dumt å velge noe annet fordi du kanskje blir mer lysten på det i framtida. (Det være seg om noe annet er differensialligninger, kompleks analyse eller sosialantropologi for den saks skyld.)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Siden det prates endel om algebra, er der verdt også å nevne lineær algebra som vel er obligatorisk for alle nybegynnere innen matematikk på høgskoler og universiteter.

Ryktene forteller meg at operator algebra et hot felt innen "algebra", hvor kompetansen er bra på UiO.

Selvfølgelig vil UiO, NTNU, UiB og de største gutta i klassen generelt inneha de flinkeste og beste folka og tilby flest kurs.
Siden jeg ikke har studert matematikk utover 20-30 vekttall på høgskole/UNI nivå, antar jeg de fleste områdene nevnt over involverer ren matematikk.

Og som kjemiker er det interessant å bruke matematikken som verktøy.
Derfor vil jeg benytte anledningen til å fremheve en liten høgskole i nord, nemlig i Narvik (HiN). Der arbeider 2 fremragende matematikk-professorer, hvis arbeidsområde er homogeniseringsteori. Han ene heter Dag Lukkassen,
og deres arbeidsfelt er innen anvendt matematikk.

http://www.hin.no/index.php?ID=938&lang=nor
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Ja, selvfølgelig ville jeg det.. Hadde jeg vært 100% sikker på at jeg ville studert algebra hadde jeg muligens valgt UiO selv. Jeg jobber da strengt tatt ikke for NTNU, selv om jeg kanskje er litt subjektiv.

Skeptisk? Eh. Greit at man ønsker å studere rein matematikk, men å si seg ut emner man ønsker å studere før man i det hele tatt har hatt noen form for «ordentlig» matematikk ennå, vel.. Det er jeg litt skeptisk til, ja.

Vel - du kan jo selvfølgelig velge UiO, men faktumet er. (Dette kommer faktisk fra en som akkurat tok hovedoppgave i algebraisk geometri). At etter man har en hovedoppgave i et slikt reint fag så må man enten undervise eller fortsette med en ph.D.

Og min personlig mening er at det egentlig ikke spiller så stor rolle om det er UiO, NTNU eller UiB du studerer ved, så fremt de dekker ditt behov. Man kan jo ta bachelor et sted, og master et annet også. Er vel mer når man kommer opp mot stipendiat at man gjerne vil jobbe med de professorene og det miljøet som er best relatert til hva du skal jobbe med.
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Magnus skrev:Ja, selvfølgelig ville jeg det.. Hadde jeg vært 100% sikker på at jeg ville studert algebra hadde jeg muligens valgt UiO selv. Jeg jobber da strengt tatt ikke for NTNU, selv om jeg kanskje er litt subjektiv.

Skeptisk? Eh. Greit at man ønsker å studere rein matematikk, men å si seg ut emner man ønsker å studere før man i det hele tatt har hatt noen form for «ordentlig» matematikk ennå, vel.. Det er jeg litt skeptisk til, ja.

Vel - du kan jo selvfølgelig velge UiO, men faktumet er. (Dette kommer faktisk fra en som akkurat tok hovedoppgave i algebraisk geometri). At etter man har en hovedoppgave i et slikt reint fag så må man enten undervise eller fortsette med en ph.D.

Og min personlig mening er at det egentlig ikke spiller så stor rolle om det er UiO, NTNU eller UiB du studerer ved, så fremt de dekker ditt behov. Man kan jo ta bachelor et sted, og master et annet også. Er vel mer når man kommer opp mot stipendiat at man gjerne vil jobbe med de professorene og det miljøet som er best relatert til hva du skal jobbe med.
Litt subjektiv syns jeg var en underdrivelse, men nok om det. For ordens skyld bør jeg vel nevne at jeg studerer ved UiO.

Jeg er enig i at man vanskelig kan vite hva man havner opp med, men visse ideer har man da ofte. Er man fascinert av pene systemer og strukturer er det for eksempel mer naturlig å tro man kommer til å like algebra enn anvendt matematikk. Syns det er fint å ha gjort seg opp noen tanker i ung alder, og når Eivind i tillegg virker som så oppegående at han ser muligheta for andre ting enn algebra virker alt å være i sin skjønneste orden. Når mener du det er på tide å mene noe om hvor man skal et halvår fram i tid?

At en grad i algebra lett leder til videre studier eller læreverket stemmer nok - uavhengig av lærested.

Helt enig i det siste, på bachelor- og masternivå betyr det nok lite ved hvilket universitet i Norge man studerer. Jeg antar at Bergen, Trondheim og Oslo kan tilby "alle" tilstrekkelige utfordringer/miljø de første 4-5 åra uansett. Allikevel er det nok en forskjell om du skulle velge et av de store utlandske universiteta framfor trygge Norge.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

mrcreosote skrev: Når mener du det er på tide å mene noe om hvor man skal et halvår fram i tid?
Jeg vet bare at ved NTNU trenger man ikke velge hva man vil fordype seg i (hvis man studerer BMAST) før etter tredje årskurs. Snakket tilogmed med ei på 4.årskurs som ikke hadde valgt ennå (og dette var rundt juletider), men hun hadde endelig bestemt seg nå.

Jeg mener det er en grunn til at man kan vente så lenge før man velger. Først da har man tilstrekkelig innsikt. (Noen vil bestemme seg før, ja.). Poenget jeg prøver å gjøre er at mye ser morsomt og greit ut på overflaten, så derfor må man være forsiktig før man bestemmer seg helt. (Kan vel uansett bare gå ett par år ekstra da, så er jo ingen krise).
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Bare en kommentar:

Operator-algebraer er nok mer knyttet til analyse enn algebra, til tross for navnet.

Når man snakker om algebraer er det en samling sett som oppfyller spesielle krav, og operator algebraer oppstår under funksjonalanalyse, som algebraer av kontinuerlige, bdd funksjonaler over vektor-rom hvor man har innført en topologi.
Shantel
Noether
Noether
Innlegg: 36
Registrert: 01/10-2004 14:40

Er det noen andre universiteter enn UiB som tilbyr kurs i kategoriteori?

Er visst en del av ren matematikk og visstnok ikke til å unngå hvis man vil drive med matematikk på et høyt nivå. Det brukes også en del i informatikk.

Er det noen som har tatt et kurs i det?
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Jeg har tatt Algebraisk Topologi I, hvor det gis en introduksjon til emner. Det videreføres så vidt jeg vet i Algebraisk Topologi II. Dessuten vil jeg tro at man nesten må komme innom det i kurset Homologisk Algebra. Så NTNU har iallefall noen kurs om det, og på UiO kan jeg vanskelig se hvordan de har kommet utenom det.
Svar