2MX/3MX og 2FY

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Roj
Cantor
Cantor
Innlegg: 106
Registrert: 27/08-2006 13:16

Hei, Jeg har nettopp begynt på 1/2 årig forkurs for ingeniørutdanning. Spørsmålet mitt er, hva er det faget som er mest krevende? Matematikken eller 2FY? Jeg synes at jeg har bra kontroll på matematikken, men skjønner ikke stort ut av Fysikken jeg nettopp har begynt med. Men er det sånn at fysikken er vanskeligere enn matematikken da?

1/2 årig forkurs er et intensivt kurs på circa 5 månder, her blir jeg nødt til å sette av all tid til lekser om jeg skal stå. :?
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Dette er helt individuelt - Noen har en nesten "intuitiv" forståelse for fysikk, men kan ha problemer med matematiske utregninger. Noen kan løse partielle differensiallikninger i hodet, men faller sammen i krampetrekninger dersom du nevner én av newtons lover. Noen mestrer begge, noen ingen. (Sistnevnte ender gjerne opp i utdanningsdirektoratet.)

Det finnes ikke ett fasitsvar. 2FY bør ikke være alt for tungt matematisk, så dersom du klarer å forstå logiske sammenhenger relativt kjapt går nok dette fint. Har du et godt grunnlag i matematikk fra før av kommer nok ikke MX til å by på alt for mange problemer. De gangene du støter borti noe du synes er vanskelig har du både forum her og andre plasser (f.eks. realisten.com) du kan benytte deg av for å få hjelp og diskutere problemer med likesinnede. Lykke til! :)
Roj
Cantor
Cantor
Innlegg: 106
Registrert: 27/08-2006 13:16

Jeg skal gjøre mitt beste!
OleS
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 22/02-2006 20:25

Er det sånn at forkurs gjelder kun for ingeniørutdanninger, eller er det bra nok til f.eks siviløkonom eller medisin også?
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Trenger siviløkonom matematikk og fysikk fra VGS?
OleS
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 22/02-2006 20:25

BI krever 3MX, mens NHH krever 2MX.
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

BI krever vel ikke 3MX... for siviløkonom? eller er det jeg som surrer.

Edit: Opptakskrav til siviløkonom- og sivilmarkedsførerstudiet
• Generell studiekompetanse
• Dokumenterte kunnskaper i matematikk tilsvarende 2MX, 2MY eller 3MZ
OleS
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 22/02-2006 20:25

Stemmer det, var nok jeg som surra :wink:
Svar