*EKSAMENSTRÅD Høsten 2011*

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Elgstuing
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 28/09-2011 17:31

Jeg tok forresten pilotvarianten av exphil på NTNU, der var egentlig i alle fall 1/3 av boka kun om moderne vitenskap. Fraktalgeometri, kaosteori, kvantemekanikk, osv. Ganke stor overvekt av greier om vitenskapshistorie i det nye pensum.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Eksamen i regnskap og regnskapsanalyse i dag. Enkelt matematisk, men helt forferdelig i praksis. Tro, håp, kjærlighet og alt det der... Lykke til, meg.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6861
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Lykke til, indeed!

Eventuelt hvis du allerede er ferdig; hvordan gikk det? :)
Bilde
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Jeg hadde munlig i et matematisk fag i går. Jeg hater å ha matte i muntlig form. Jeg trenger tid å sette meg inn i hva som spørres etter og tenke ut den beste forklaringen/fremgangsmåten i stedenfor å ha tidspresset liggende over meg.

Jaja, det er vel en nyttig lærdom å ha muntlige eksamner også.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Aleks855 skrev:Lykke til, indeed!

Eventuelt hvis du allerede er ferdig; hvordan gikk det? :)
:)

Det gikk veldig bra, så i dag er jeg meget lykkelig. Synes dog oppgaven var litt for mye dreid mot regnskapsdelen, og at den ikke tok opp viktige elementer som avkastning til investorer og diverse finansielle forhåndstall mht. lønnsomhet i analysedelen. Det gikk mest på soliditet (rodbusthet) og likviditet (betalingsevne). Tror toppkarakteren satt, men det er vanskelig å si, for det er veldig mange lover og prinsipper å holde styr på i det faget. Jeg mener strykprosenten er rundt 20-25 % i det faget.

Er du ferdig for semesteret?
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6861
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Så og si ferdig ja. Har Java-eksamen på fredag, men det er ikke noe stress.
Bilde
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Mekanisk fysikk på fredag, stresset til tusen.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Nebuchadnezzar skrev:Mekanisk fysikk på fredag, stresset til tusen.
Masse lykke til. En flittig kar som deg har vel lite å frykte. Du kan nok finne roen ved å vende tankene mot tidligere meritter, når du stresser som verst. :)
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Lykke til, Nebu! Det går nok bedre enn du tror :).

Er i godt humør selv i dag. Fikk akkurat vite at jeg fikk A i programmering, så totalt sett er jeg svært fornøyd med semesteret!
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Tror jeg får ståkarakter i mekanisk fysikk,

<3 Integrasjon og Differensiallikninger

Meget lykkelig. (Alvorlig talt håper jeg å stå)

Linær algebra på tirsdag.

Ferdig med 4/5

Aleks gikk det fint?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Nebuchadnezzar skrev:Tror jeg får ståkarakter i mekanisk fysikk,

<3 Integrasjon og Differensiallikninger

Meget lykkelig. (Alvorlig talt håper jeg å stå)

Linær algebra på tirsdag.

Ferdig med 4/5

Aleks gikk det fint?
(Y) som man skriver på msn!
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6861
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Nebuchadnezzar skrev:Tror jeg får ståkarakter i mekanisk fysikk,

<3 Integrasjon og Differensiallikninger

Meget lykkelig. (Alvorlig talt håper jeg å stå)

Linær algebra på tirsdag.

Ferdig med 4/5

Aleks gikk det fint?
Godt å høre at du fikk ting du liker og kan :)

Java-eksamenen min var vi enige om at var litt mer utfordrende enn det vi har blitt forberedt på med tanke på tidligere eksamenssett, og hva det har vært fokus på i undervisning. Men joda, jeg kan det godt nok til at jeg kan si med sikkerhet at jeg står, men sannsynligheten for hvilken karakter jeg får er godt spredt mellom B og D. Spørs hva de vektlegger mest i programmeringsbiten.

Frem til jul blir det mattevideoer og hjemmesidebygging. I romjula er jeg bortreist, så mindre videoer, mer egen læring når jeg får tid.
Bilde
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Whoo! Flere videoer =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Gratulerer til både Nebu og Aleks!

Fint å høre at Nebu fikk greie oppgaver, men synd at Aleks var uheldig. Selv var jeg veldig heldig denne gangen. Eksamensoppgavene i Java-programmering var nærmest identiske med de som ble gitt forrige gangen den samme professoren hadde kurset. I og med at jeg hadde løst denne på forhånd, ble det mye plankekjøring :).
krje1980
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 964
Registrert: 04/04-2009 20:55

Dinithion skrev:Jeg hadde munlig i et matematisk fag i går. Jeg hater å ha matte i muntlig form. Jeg trenger tid å sette meg inn i hva som spørres etter og tenke ut den beste forklaringen/fremgangsmåten i stedenfor å ha tidspresset liggende over meg.

Jaja, det er vel en nyttig lærdom å ha muntlige eksamner også.
Synes også muntlig matematikkeksamen kan være ubehagelig. Vi hadde dette i reell analyse. Problemet er, akkurat som du sier, at man omtrent ikke har betenkningstid og skal svare "on the spot". Ikke alltid så enkelt å utlede et bevis for at et bilde er sammenhengende på et gitt sett med visse forutsetninger uten å kunne tenke gjennom oppgaven skikkelig først :). Men som nevnt tidligere, så gikk det alt i alt bra. Fikk jo B i det som kanskje er det mest krevende mattefaget på Bachelornivå, og det kan man ikke klage på! Men det irriterer meg at det kun var to av oppgavene jeg bommet på under muntlig eksamen - særlig ettersom jeg er ganske sikker på at jeg i hvert fall hadde fått til den ene dersom jeg hadde hatt mer betenkningstid. En A ville jo smakt enda bedre :).
Svar