Saken er at jeg ligger ganske så langt bak når det gjelder matte. På grunnskolen fikk jeg til det meste jeg satt meg ned å faktisk ville lære, men av diverse grunner så skjedde ikke det så veldig ofte, og andre faktorer spilte inn - Om du er enebarn med en singel mor som ikke har noen særlig interesse av kunnskap eller matematikk - og ikke får leksehjelp og er for sjenert til å spørre læreren din, så skal det litt til å mestre faget. Kanskje det er mulig, men det var ikke det for meg. Lekse gjorde jeg aldri.
Men nå i en alder av 20 år vil jeg videre i livet, og jeg blir ferdig med fagbrevet neste sommer og tenker ta påbygg. Jeg visste jeg kom til å slite, så jeg kjøpte 2P-Y boken og har begynt på noen oppgaver, men jeg sliter veldig med den fundamentale kunnskapen som trengs.
Så jeg tenkte dere på dette forumet må være folka jeg burde ta en prat med. For personlig er jeg veldig motivert, og sist gang jeg var så motivert så lærte jeg meg kodespråket PHP. Så jeg tror det er mulig at jeg også blir god i matte en dag, men jeg tror jeg trenger starthjelp slik ting ser ut nå. I alle fall når jeg ikke en gang kan gangetabellen. Jeg har prøvd å pugge, men den renner bare bort og jeg husker ingen ting dagen etterpå.
Hvor burde jeg starte? Jeg er villig til å legge penger i det, så er kanskje nettstudie en vei å gå?
Sorry for det rotete innlegget, - om noe er uklart, bare fortell meg og jeg kan prøve å forklare på en annen måte!
Kan forresten legge til det jeg føler at jeg kan:
- Noen ting i gangetabellen, f.eks. 2 * 7, 2 * 6, 3 * 5 og slike ting. Kan altså noen, men langt fra alle i tabellen.
- Jeg føler at jeg mestrer å legge sammen større tall, f.eks. 3593 + 3993, og jeg tenker jeg skal klare 358 * 395 også.
- Jeg tror jeg også forstår hva som skal gjøres med parentes.
- Har en viss anelse om hva partall og oddetall er, og uekte og ekte brøk.
Takker for hjelpen!