Kjemi 2 Høst 2017

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Said
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 20/12-2010 11:02

Noen som kan fortelle hvordan de løste oppgave 4 c og d i kjemi 2 eksamen høsten 2017?
Eksempel

Var dette produkt1 og produkt 2? Med hnmr og massespekter?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

eksamen-Kjemi2-H2017-REA3012.pdf
(656.19 kiB) Lastet ned 2421 ganger
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Kjemigjest

Eksamen 2Kj H-17

Oppgave 4 c)

Kor mykje 0.2 mol/L KMnO[tex]_{4}[/tex] går med ?

Fenylmetanol ( benzylalkohol ) har molmasse 109 g/mol.

Stoffmengde KMnO[tex]_4[/tex] som reagerer: n = masse/molmasse = 5/109 mol

Støkiometrien i reaksjonslikninga syner at

1 mol fenylmetanol krev [tex]\frac{4}{3}[/tex] mol kaliumpermanganat [tex]\Leftrightarrow[/tex] [tex]\frac{5}{109}[/tex]mol krev [tex]\frac{5}{109}[/tex][tex]\cdot[/tex][tex]\frac{4}{3}[/tex] mol = 0.0612 mol

Volum 0.2 mol/L KMnO[tex]_4[/tex] som går med = [tex]\frac{n}{c}[/tex] = 0.0612 mol/0.2 mol/L = 0.306 L = 306 mL
privatist005

Noen som skjønte hvordan man skulle regne ut forsåpningstallet på oppgave 3 på kjemi 2 eksamen våren 2017 og evenentuelt hvordan man regnet det ut? :)
Gjest

Forsåpningstallet jeg fikk var:

Stoffmengde KOH: 0,5mol/L* 0,025L = 0,0125 mol.

Stoffmengde HCL som reagerte med resterende KOH: 0,5mol/L * 0,0136L=0,0068 mol.

Dvs at stoffmengde KOH som reagerte med 1,545 gram syre er da:
0,0125mol - 0,0068mol = 0,0057 mol.

Masse KOH: 0,0057mol*56,10g/mol = 0,3197 = 0,32 gram. 0,32 gram = 320mg. 1,545gram olje er 1545mg.

320mg/1545mg = 0,207. Dvs at per mg planteoljer brukte 0,207mg KOH.

I 1000gram planteolje er KOH TALLET i MG: 0,207mg*1000=207mg/per gram

Det var det jeg fikk.
saidsf

Eksempel skrev:Var dette produkt1 og produkt 2? Med hnmr og massespekter?
Jeg fikk etansyre og butansyre om HNMR OPPGAVEN. Den var lettest av alle. Men glemte å skrive at utgansstoffet var Heks-1-en :(!
Saidsf

Dette svarte jeg i flervalg oppgavene:
Oppgave 1

A) B
B) C
C) C (usikker)
D) A
E) C
F) B(Miljø1: CH3 i enden, miljø 2: CH2, miljø 3: de to CH3-ene gir samme utslag. Miljø 4: H atomet i OH
G) B (riktig tekst skal være Heptan-4-ol)
H) B
I) D
J) A
K) B
L) B
M) D
N) D
O) A( beger 3Kobber, beger 1 vann og beger 2 magnesium. Magensium virker som offeranode.)
P) C
Q) 9 (PbO2(aq) + 4HCl(aq) —>PbCl2(s) + Cl2(g) +2H2O(l) )
R) D
S) D
T) A
Saidsf

Kjemigjest skrev:Eksamen 2Kj H-17

Oppgave 4 c)

Kor mykje 0.2 mol/L KMnO[tex]_{4}[/tex] går med ?

Fenylmetanol ( benzylalkohol ) har molmasse 109 g/mol.

Stoffmengde KMnO[tex]_4[/tex] som reagerer: n = masse/molmasse = 5/109 mol

Støkiometrien i reaksjonslikninga syner at

1 mol fenylmetanol krev [tex]\frac{4}{3}[/tex] mol kaliumpermanganat [tex]\Leftrightarrow[/tex] [tex]\frac{5}{109}[/tex]mol krev [tex]\frac{5}{109}[/tex][tex]\cdot[/tex][tex]\frac{4}{3}[/tex] mol = 0.0612 mol

Volum 0.2 mol/L KMnO[tex]_4[/tex] som går med = [tex]\frac{n}{c}[/tex] = 0.0612 mol/0.2 mol/L = 0.306 L = 306 mL
Fikk det samme jeg også, ble overrasket over 305 mL siden man er vandt med å bruke mye mindre mL tall når det gjelder KMnO4 haha
Saidsf

Saidsf skrev:Dette svarte jeg i flervalg oppgavene:
Oppgave 1

A) B
B) C
C) C (usikker)
D) A
E) C
F) B(Miljø1: CH3 i enden, miljø 2: CH2, miljø 3: de to CH3-ene gir samme utslag. Miljø 4: H atomet i OH
G) B (riktig tekst skal være Heptan-4-ol)
H) B
I) D
J) A
K) B
L) B
M) D
N) D
O) A( beger 3Magnesium, beger 1 vann og beger 2 jobber . Magensium virker som offeranode.)
P) C
Q) 9 (PbO2(aq) + 4HCl(aq) —>PbCl2(s) + Cl2(g) +2H2O(l) )
R) D
S) D
T) A
Jeg hadde skrive feil på del oppgave O, riktigst svar er A, men jeg skrev «beger 3 kobber» det er feil. Skal stå beger 3 magnesium, 1 vann og 3 kobber. Og jeg sjekket meg kalkulator nå, oppgave 1 C, der er riktig svar C.

Ta log(0,5/1,6) så vil du få 0,5 som svar, dette bekrefter at pH øker med 0,5
privatist

Noen som synes at eksamen i kjemi 2 skriftlig i år var vanskelig? Gjorde en del rare feil og har et lite håp om at sensorene vurderer den til vanskelig og nedjusterer karakterskalaen litt :oops:
Saidsf

privatist skrev:Noen som synes at eksamen i kjemi 2 skriftlig i år var vanskelig? Gjorde en del rare feil og har et lite håp om at sensorene vurderer den til vanskelig og nedjusterer karakterskalaen litt :oops:
Det var for mange oppgaver i forhold til tiden. Oppgavene var litt vanskelig ja.
Gjest

Jeg er enig i at det var for stor arbeidsmengde i forhold til tid, noe som for meg førte til stress og et par feil. Hva svarte dere på oppgave 4d?
Kjemigjest

Var ikkje oppe til eksamen sist fredag. Likevel synest eg det er interessant å delta i debatten.

Vedk. oppg. 4 d ).

Kandidaten skal avgjere om konsentrasjonen av ei permanganatløysing er 0.1 mol/L eller 0.02 mol/L
ved å samanlikne visuelt med eit sett standardløysingar (desse har konsentrasjoner i området

0.0001 mol/L [tex]\leq[/tex] c [tex]\leq[/tex] 0.0005 mol/L )

Etter mi meining er dette eit spørsmål som ikkje gir meining . Ei visuell samanlikning har som føresetnad at
konsentrasjonen til analyseprøva ligg innafor det området standardløysingane dekkjer.
Men i dette tilfelle er analyseprøva med den "lågaste" konsentrasjonen ( ca. 0.02 mol/L) 100X meir konsentrert enn
dei løysingane vi skal samanlikne med. Dette blir ei absurd problemstilling som lett kan skape forvirring og frustrasjon
hos kandidaten.
Så kan ein lure på korleis oppgaveforfattaren har tenkt. Kanskje er det meininga at ein skal bruke standardløysingane
som grunnlag for ein kolorimetrisk analyse ( måler absorbansen i standardløysingane og lagar ei standardkurve ).
Da må ein i så fall tynne ut analyseprøva 100X for å kome innafor det gyldige området til standardkurva.
privatist005

Ja, helt enig i at 4d ga liten mening. Der var jeg utrolig usikker, spesielt siden det stod sammenlikn visuelt. Skjønte ikke helt om man skulle avgjøre ved å sammenlikne de fortynne prøvene med konsentrasjonen på de det kunne være eller om det var meningen at man skulle lese av en eventuell graf. Synes og at oppgaven 2c1 var unødvendig på oppgave 2 del 1 og, for jeg har ikke vært borti det før, bortsett fra for aminosyrer. Var og litt kjipt synes jeg at 3d og 3e hang sammen, for jeg skjønte ikke 3d når jeg satt på eksamen under tidspress :( I tillegg ble det unødvendig feil hos meg også, som jeg med en gang etter jeg hadde levert skjønte jeg hadde gjort pga av tiden. Vet at jeg kunne fått til utrolig mye mer om man hadde hatt mer tid/mindre oppgaver. Det er noe av det jeg synes er så trist med en del av vgs skriftlig eksamenene: At man i så stor grad blir testet i hvordan man presterer under press og tidsnød, heller enn at man kan ha litt mindre oppgaver eller bedre tid å vise hva man faktisk kan og unngå unødvendige tullefeil. Så kan de som kan ting utrolig godt og som ikke synes eksamenssituasjonen er så ille gå tidlig, og kan resten som trenger mer tid på å tenke/ikke takler eksamenssituasjonen like godt fortsatt også ha en grei sjanse på toppkarakterene.
Svar