termofysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

10g vanndamp med temperatur 100 grader celsius, blir ledet ned i et kalorimeter som inneholder 200g vann. Kalorimeteret har varmekapasitet 80 J/K. Ved 40 grader celsius er det termisk likevekt.
Regn ut den felles temperaturen i kalorimeteret og vannet før dampen blir tilført.

Jeg har jobbet med denne oppgaven i en evighet og prøvd mange forskjellige formler, men får det ikke til å bli riktig. Håper noen kan hjelpe meg med å finne ut hvilken formel jeg må bruke her.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Gjest skrev:10g vanndamp med temperatur 100 grader celsius, blir ledet ned i et kalorimeter som inneholder 200g vann. Kalorimeteret har varmekapasitet 80 J/K. Ved 40 grader celsius er det termisk likevekt.
Regn ut den felles temperaturen i kalorimeteret og vannet før dampen blir tilført.
Jeg har jobbet med denne oppgaven i en evighet og prøvd mange forskjellige formler, men får det ikke til å bli riktig. Håper noen kan hjelpe meg med å finne ut hvilken formel jeg må bruke her.
hvorfor viser du ikke hva du har gjort?
hva med fasitsvar?
for øvrig er en formel:

[tex]C=Q/(m*\Delta T)[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Gjest

Svaret skal bli 13 grader celsius.

Tidligere har jeg prøvd alle eksemplene som står under termofysikk i boken min, som er Qk=Qv, Qk+Qm=Qv, Qk+Qv=Qj, og noen andre lignende med andre elementer, som heller ikke blir rett. Er sikkert en av dem i boken som kan brukes men det er ingen der varmen på vann og kalorimeter er ukjent fra før og jeg får ikke til å snu på noen av dem på en måte som blir rett.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Gjest skrev:Svaret skal bli 13 grader celsius.
Tidligere har jeg prøvd alle eksemplene som står under termofysikk i boken min, som er Qk=Qv, Qk+Qm=Qv, Qk+Qv=Qj, og noen andre lignende med andre elementer, som heller ikke blir rett. Er sikkert en av dem i boken som kan brukes men det er ingen der varmen på vann og kalorimeter er ukjent fra før og jeg får ikke til å snu på noen av dem på en måte som blir rett.
et sted i likningen skal vel:

[tex]Q=m*\Delta H(vap)[/tex]

også være med..da vann koker ved 100 gr C.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Gjest

Jeg har prøvd den første ligningen du skrev og får det ikke til å bli rett, får -0,07 og lignende, vet ikke om det er et skritt videre i ligningen eller noe. Vet ikke hvordan jeg skal skrive inn eller gå videre med den andre du skrev
Svar