Fysikk 1, akselerasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Jokomand

Heisann,

Jeg sliten med denne her. Finner virkelig ikke ut hvilke formel jeg skal bruke for å finne svaret. Noen som kan hjelpe meg?

En kanonkule skytes rett opp. I det den forlater kanonrøret, som er 2m over bakken, har kula en hastighet på 400 m/s. Se bort fra luftmotstand og beregn hvor høyt kanonkula vil komme.
Gjest

Er det konstant akselerasjon? Ja. Bruk bevegelsesligningene.
$2as = v^2 - v_0^2$
Nå er halve jobben gjort når jeg gir deg hvilken ligning du skal bruke. Du må putte inn tallene. Når kula når toppen av banen hvilken hastighet ($v$) har den da? Kula er helt tom for kinetisk energi og skal øyeblikkelig til å begynne å dette nedover igjen. Akselerasjonen må vel være tyngeakselerasjonen. Hvilken vei virker denne og hvor stor er den? Sist, men ikke minst hva er starthastigheten til kula og hvor starter den fra? Du må legge til den avstanden.

$s = \dfrac{v^2-v_0^2}{2a}$
Svar