komponenter, normalkraft og friksjonskraft

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Et legeme med massen m slippes og glir med en konstant fart nedover et skråplan. Skråplanet danner vinkelen 19,2 grader med horisontalplanet.

Jeg skal dekomponere tyngden [tex]\vec{G}[/tex] i en komponent som er parellell med skråplanet, [tex]\vec{G}p[/tex]
, og en komponent som står vinkelrett på skråplanet, [tex]\vec{G}n[/tex]

Har spurt om dette tidligere og fikk et bilde som gjorde meg litt klokere, men i tekstboken min står det f. eks:
Tyngdens komponent parallelt med skråplanet er:
[tex]\vec{G}p=mg sin30^{\circ}=4,00\cdot 9,81\cdot sin30^{\circ}N=19,6N[/tex]
Men her har de fått masse oppgitt

Jeg skal videre finne normalkraften, friksjonskraften og friksjonskorffisienten.
Problemet mitt er at jeg blir forvirret og skjønner ikke hva jeg skal gjøre når jeg ikke har massen oppgitt
OYV

Normalkraften N = G[tex]_N[/tex] = G * cos(19.5) = m * g * cos(19.5)

Friksjonskraften R = k * N = k * m * g * cos(19.5)

Klossen glir med konstant fart nedover skråplanet . Da vet vi at kraftsummen (F[tex]_res[/tex] ) langs
skråplanet er lik null (jamfør N. 1. lov ) Det er ensbetydende med at friksjonskraften R balanserer G[tex]_P[/tex]

R = G[tex]_P[/tex] gir

m * g * cos(19.5) * k = m * g * sin(19.5)

Løser ut k ved å dele med (m ' g * cos(19.5) ) på begge sider og får

k = tan(19.5) = 0.35
Gjest

tusen takk for hjelp!
Svar