Finn molar konsentrasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
duodenum
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 22/04-2016 20:17

Føler at jeg spammer forumet med spørsmål, men dere svarer jo og det er jeg veldig takknemlig for! Dere som svarer er helt fantastiske! Dere vet hvem dere er :D :wink:

Og så til godsakene:


Density of 98% solution of sulphuric acid at 60C is 1.8 g/cm3. Molar concentration of this acid equals:
A. 2 mol/dm3
B. 2 kmol/dm3
C. 1.8 kmol/m3
D. 18 mol/dm3
E. Cannot be determined based only on the given data.

Svaret er D. Dette spørsmålet er forøvrig fra fjorårets opptakstest, der de som ga prøven blinksa og lagde den litt for vanskelig. Beste av 240 personer fikk 72% riktig på prøven, så mulig jeg kommer tilbake med flere spørsmål!


Names of selected disaccharides with the molecular formula C12H22O11 are given below. Which of them does not exhibit reducing properties (negative Tollens test)?
A. 4-O-(α-D-glucopyranosyl)-D-glucopyranose (Maltose)
B. 4-O-(β-D-galactopyranosyl)-D-glucopyranose (Lactose)
C. 6-O-(β-D-glucopyranosyl)-D-glucopyranose (Gentiobiose)
D. 1-O-(α-D-glucopyranosyl)-D-glucopyranose (Trehalose)
E. 4-O-(β-D-glucopyranosyl)-D-glucopyranose (Cellobiose)

Her er svaret D. Og jeg vet det ved å se at den er "1", men jeg klarer ikke helt å forklare hvorfor. Noen som kan hjelpe?

Takk for svar!
In the beginning there was nothing, which exploded.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

duodenum skrev:Føler at jeg spammer forumet med spørsmål, men dere svarer jo og det er jeg veldig takknemlig for! Dere som svarer er helt fantastiske! Dere vet hvem dere er :D :wink:
Og så til godsakene:
Density of 98% solution of sulphuric acid at 60C is 1.8 g/cm3. Molar concentration of this acid equals:
A. 2 mol/dm3
B. 2 kmol/dm3
C. 1.8 kmol/m3
D. 18 mol/dm3
E. Cannot be determined based only on the given data.
Svaret er D. Dette spørsmålet er forøvrig fra fjorårets opptakstest, der de som ga prøven blinksa og lagde den litt for vanskelig. Beste av 240 personer fikk 72% riktig på prøven, så mulig jeg kommer tilbake med flere spørsmål!
Takk for svar!
antar 100 g.
d = m/V => V = 100/1,8 = 55,5 ml = 0,0555 L

100 g => 1,02 mol
der
C = n/V = 1,02/0,0555 (M) = 18,37 (M)

så korrigert kons. er:

C(corr) = 0,98*C = 18 M
DVs
D:
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

duodenum skrev:Føler at jeg spammer forumet med spørsmål, men dere svarer jo og det er jeg veldig takknemlig for! Dere som svarer er helt fantastiske! Dere vet hvem dere er :D :wink:
Svaret er D. Dette spørsmålet er forøvrig fra fjorårets opptakstest, der de som ga prøven blinksa og lagde den litt for vanskelig. Beste av 240 personer fikk 72% riktig på prøven, så mulig jeg kommer tilbake med flere spørsmål!
Takk for svar!
hva er kravet, for å bestå i %?
Noen av spm er jo direkte feil-formulerte...litt bedre kvalitetssikring hadde vært på sin plass :=)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Spørsmål 2:



Alle karbohydrater som består av et hemiacetal($RO-C(R_2)-OH$) har tendens til å gå fra ringstruktur til åpen struktur. Når de er på åpen form så kan molekylet reduseres, da de er på formen aldehyd eller keton.



Ettersom struktur D er i en $\beta1 \rightarrow 1$ binding, har vi ingen reduserende sukker. Begge karbohydratene ligger på acetal form, hvilket ikke kan ring åpnes.
duodenum
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 22/04-2016 20:17

Kjemikern skrev:Spørsmål 2:



Alle karbohydrater som består av et hemiacetal($RO-C(R_2)-OH$) har tendens til å gå fra ringstruktur til åpen struktur. Når de er på åpen form så kan molekylet reduseres, da de er på formen aldehyd eller keton.



Ettersom struktur D er i en $\beta1 \rightarrow 1$ binding, har vi ingen reduserende sukker. Begge karbohydratene ligger på acetal form, hvilket ikke kan ring åpnes.
Kjempebra svar på begge oppgaver, skjønner det nå. Takk!
In the beginning there was nothing, which exploded.
duodenum
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 22/04-2016 20:17

Janhaa skrev:
duodenum skrev:Føler at jeg spammer forumet med spørsmål, men dere svarer jo og det er jeg veldig takknemlig for! Dere som svarer er helt fantastiske! Dere vet hvem dere er :D :wink:
Svaret er D. Dette spørsmålet er forøvrig fra fjorårets opptakstest, der de som ga prøven blinksa og lagde den litt for vanskelig. Beste av 240 personer fikk 72% riktig på prøven, så mulig jeg kommer tilbake med flere spørsmål!
Takk for svar!
hva er kravet, for å bestå i %?
Noen av spm er jo direkte feil-formulerte...litt bedre kvalitetssikring hadde vært på sin plass :=)
Ja jeg opplever at veldig mange spørsmål er dårlig formulerte, eller rett og slett formulert feil. Hvor mange prosent som kreves kommer an på hva nedre grense er det året, og utover det er det de beste som kommer inn, så man konkurrerer i praksis bare mot hverandre.

45 kjemispørsmål, 55 biologispørsmål, 2,5 time. I Biologi går jeg for 100% riktig for der har jeg god kontroll, det er kjemi jeg forbereder meg mest på. Går nok bra, men håper at spørsmålene skal ihvertfall ikke kunne misforstås, for som du sa, dårlig formulerte.. :lol:
In the beginning there was nothing, which exploded.
duodenum
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 22/04-2016 20:17

Kjemikern skrev:Spørsmål 2:



Alle karbohydrater som består av et hemiacetal($RO-C(R_2)-OH$) har tendens til å gå fra ringstruktur til åpen struktur. Når de er på åpen form så kan molekylet reduseres, da de er på formen aldehyd eller keton.



Ettersom struktur D er i en $\beta1 \rightarrow 1$ binding, har vi ingen reduserende sukker. Begge karbohydratene ligger på acetal form, hvilket ikke kan ring åpnes.
Et oppfølgingsspørsmål: Forstår hva du mener, bra forklart, men er ikke $RO-C(R_2)-OH$ et hemiketal? Eller kan hemiacetal også skrives sånn? For jeg tenker at $RO-CH(R)-OH$ er et hemiacetal.
In the beginning there was nothing, which exploded.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

duodenum skrev:
Et oppfølgingsspørsmål: Forstår hva du mener, bra forklart, men er ikke $RO-C(R_2)-OH$ et hemiketal? Eller kan hemiacetal også skrives sånn? For jeg tenker at $RO-CH(R)-OH$ er et hemiacetal.
Det jeg skrev er et hemiketal som selvfølgelig er mye mer presis. Felles betegnelsen for gruppen er jo (hemi)acetal. Probelemet med å bruke hemiketal/ketal, så må man være sikker på at forløperen var et keton. Jeg var usikker på om du hadde hørt om hemiketaler og ketaler, og valgte derfor bare å bruke betegnelsen acetal
duodenum
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 22/04-2016 20:17

[/quote]Det jeg skrev er et hemiketal som selvfølgelig er mye mer presis. Felles betegnelsen for gruppen er jo (hemi)acetal. Probelemet med å bruke hemiketal/ketal, så må man være sikker på at forløperen var et keton. Jeg var usikker på om du hadde hørt om hemiketaler og ketaler, og valgte derfor bare å bruke betegnelsen acetal[/quote]

Jeg forstår. Ja jeg vet hva hemiacetal, hemiketal, acetal etc er, helt grunnleggende. Hemiacetaler går igjen på flere av testene faktisk, så jobber med det i forhold til sakkarider nå (som jeg stilte spørsmål om). Takk for hjelp!
In the beginning there was nothing, which exploded.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Bare hyggelig!

Virker som nivået på testen ligger over kjemi 2 pensum =)

Lykke til!

Her er forresten noen fine linker:

http://www.ochempal.org/index.php/alpha ... ing-sugar/

https://www2.chemistry.msu.edu/faculty/ ... arbhyd.htm
duodenum
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 22/04-2016 20:17

Kjemikern skrev:Bare hyggelig!

Virker som nivået på testen ligger over kjemi 2 pensum =)

Lykke til!

Her er forresten noen fine linker:

http://www.ochempal.org/index.php/alpha ... ing-sugar/

https://www2.chemistry.msu.edu/faculty/ ... arbhyd.htm
Ja nivået er høyere enn Kjemi 2 på flere områder, så må lese ekstra. De linkene var veldig fine, godt oversiktlige forklaringer! Tusen takk! :D :D
In the beginning there was nothing, which exploded.
Svar