Negativ Log uten funksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
duodenum
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 22/04-2016 20:17

Hei! Skal ta en opptaksprøve til medisin om et par uker, og ligger bra ann, men på prøven får vi utdelt en helt vanlig kalkulator, uten funksjoner etc. Så når det kommet til å regne ut pH, altså ta [tex]-log\left [ H^{+} \right ][/tex], hvordan gjør jeg det med en simpel kalkulator (Når jeg ikke kan se det ut ifra konsentrasjonen, som feks i [tex]1\cdot 10^{-4}[/tex]).

Takk for svar!
In the beginning there was nothing, which exploded.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Kalkulatoren deres bør jo kunne løse logaritmer, ellers må konsentrasjonene være enkle å se pH fra.
Aftermath
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 23/05-2016 23:12
Sted: Trondheim

Er du sikker på at kalkulatoren ikke tar logaritmer? Det de på NTNU kaller en bestemt, enkel kalkulator er bare en som ikke kan huske ting og slikt, de kan fortsatt enkle operasjoner som log, ln, n-te røtter osv.

Om du er sikker så blir det vanskelig med en kalkulator som kun kan bruke de 4 regnerartene.
duodenum
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 22/04-2016 20:17

Det meste er enkelt, men har også kommet over feks 0,02M for 2 min siden som man må finne pH til for å løse oppgaven. Får vel satse på at det er oppgaver man kan se det ut ifra da, og hvis det er vanskelige tall så vet jeg vel da at da er det en annen måte å løse oppgaven på. Takk for oppklaring!
In the beginning there was nothing, which exploded.
Aftermath
Cayley
Cayley
Innlegg: 77
Registrert: 23/05-2016 23:12
Sted: Trondheim

Om du får [H^+]=0,02M, må det vel i så fall være greit å svare at pH i løsningen er lik -log(0,02).
Det er jo også riktig svar for så vidt :wink:
duodenum
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 22/04-2016 20:17

Aftermath skrev:Om du får [H^+]=0,02M, må det vel i så fall være greit å svare at pH i løsningen er lik -log(0,02).
Det er jo også riktig svar for så vidt :wink:
Prøven er multiple choice, så har ikke så mye frihet til å svare selv dessverre :P Men tenker at hvis jeg må finne -log av et tall for å klare oppgaven, så gjør JEG ett eller annet feil, de må jo ha en løsning det går ann å komme fram til med de midlene man har :)
In the beginning there was nothing, which exploded.
Svar