flervalgsspørsmål kjemi 2

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Gjest

en løsning ble fortynnet 20 ganger

25 ml ble overført til en kolbe hvor man tilsatte 75 mL vann , denne løsningen ble titrert

jeg fant antall mol osv.

men når jeg skulle finne konsentrasjonen i den opprinnelige løsningen som ikke var fortynnet gjorde jeg sånn

[tex]n(Cl^-)*\frac{100mL}{25mL}*20[/tex]

men fasiten bruker bare at [tex]n(Cl^-)*20[/tex]

vil ikke den mengden (25 mL) som overføres til en kolbe og der man tilsetter 75 mL, der vil jo konsentrasjonen bli mindre fordi volumet øker? ser at stoffmengde er konstant, men man tilsetter jo 3 ganger så mer løsning

hvorfor tar man ikke hensyn til dette?
Gjest

Hvilken skisse representerer best
situasjonen dersom du blander tre like
volumer av etanol, vann og heksan i et
reagensrør?

https://foreninger.uio.no/kjemiolympiad ... er2008.pdf

Oppgave 1
1)

Vil vannet blandes med etanol, eller etanol med heksan?
Dersom vann blandes med etanol, hvorfor vil den ligge på bunnen? Mener at etanol har lavere tetthet enn vann, og når de kombineres, vil det føre til at det blir større tetthet?
Gjest

Gjest skrev:I tillegg, hvis en fortynner en buffer med konsentrasjon 1 M, hvorfor vil ikke konsentrasjonen av oksoniumioner bli 1/10 av opprinnelig?

jeg er klar over at stoffmengden er uforandret men

[tex]Konsentrasjon=\frac{stoffmengde}{V}=\frac{konstant}{V}[/tex]

da vil jo konsentrasjonen endre seg??



?
Gjest

hvorfor skriver man heks-1-en og propen

hvorfor er det nødvendig med 1-en i heksan og ikke i propan?

kan man ikke skrive heksen
Gjest

i tillegg:

hvorfor har sykloheksen høyre kp enn sykloheksan

trodde at flere dobbeltbindinger=lavere kp fordi relativ fort reaksjon med elektrotetthetsområdene?
Gjest

Hvis man har stoffet

[tex]R-CH-CHO[/tex]

hvor mange splittinger vil aldehydet få?

2 siden det er kun ett H atom i nabomolekylet?
Guest1

Til deg som spurte om hvorfor man kan skrive propen og ikke heksen. Tegn propen, så kan du se at dobbeltbindingen sitter bare på et sted, mellom karbon 1 og 2. Den er entydig bestemt. I heksen derimot kan dobbeltbindinngen sitte på andre steder enn bare karbonatom 1 og 2.
kakao
Noether
Noether
Innlegg: 22
Registrert: 28/03-2017 22:32

Gjest skrev:Hvis man har stoffet

[tex]R-CH-CHO[/tex]

hvor mange splittinger vil aldehydet få?

2 siden det er kun ett H atom i nabomolekylet?
To singletter.
Gjest

Hei! Hvordan er det med løseligheten til acetationet, CH3COO-?
Det er ikke å finne i løselighetstabellen, og er heller ikke ett lettløseligsalt så vidt jeg vet.

Er det fordi det uansett vil reagere med vann og danne eddiksyre, og ikke noen salter? Eller?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

guest1 skrev:
symmetrien og de 3 ulike miljøene henger jeg med på. Det er delsignalene som blir uklart for meg, fordi for eksempel et nmr spekter for butan. Ch3-ch2-ch2-ch3, dette vil gi to ulike hovedsignaler. Et hovedsignal med triplett (ch3-), men hvor mange delsignaler det andre hovedsignalet skal ha, det er det som er uklart. Siden det er symmetri så skal det være kvartett, men av en eller annen grunn, så ligger det i hodet for meg at man skal ta med hydrogenatomene til nabokarbonet som den er kjemisk ekvivalent med. Samme med heksan, ch3-ch2-ch2-ch2-ch2-ch3. symmetri i midten, men ch2-ch2 som ligger i midten, skal da gi triplett? Siden de er kjemisk ekvivalente med hverandre, så teller man ikke hydrogenatomene. Men om man ser på hydrogene til karbonet som jeg har markert, gir den en sekstett. Den er symmetrisk med ch2, på motsatt side, men ikke symmetrisk med den som ligger rett ved siden av.

Spekteret som er er laget ved frekvensen 500 MHz, gir det signalet i linken i virkeligheten. Hvis du ser nøye på bildet så ser du at det er støy og vi får ikke de fine rette toppene som på spekter B. Allikevel ser du 4 hovedtopper og de "mindre" toppene er støy, som blir forårsaket av det du selv sier. Du trenger ikke tenke på det til eksamen, det viktigste for deg at du sier at $-CH_2-$ vil vise en kvartett som har 3-H nabo. Atomene som er i samme miljø og ligger i nabo til hverandre vil derfor ikke påvirke hverandre( I virkeligheten så vil de selvfølgelig påvirke hverandre vet at de lager litt støy som spekter B viser).
Gjest

Gjest skrev:
Gjest skrev:I tillegg, hvis en fortynner en buffer med konsentrasjon 1 M, hvorfor vil ikke konsentrasjonen av oksoniumioner bli 1/10 av opprinnelig?

jeg er klar over at stoffmengden er uforandret men

[tex]Konsentrasjon=\frac{stoffmengde}{V}=\frac{konstant}{V}[/tex]

da vil jo konsentrasjonen endre seg??



?
???
Gjest

Gjest skrev:en løsning ble fortynnet 20 ganger

25 ml ble overført til en kolbe hvor man tilsatte 75 mL vann , denne løsningen ble titrert

jeg fant antall mol osv.

men når jeg skulle finne konsentrasjonen i den opprinnelige løsningen som ikke var fortynnet gjorde jeg sånn

[tex]n(Cl^-)*\frac{100mL}{25mL}*20[/tex]

men fasiten bruker bare at [tex]n(Cl^-)*20[/tex]

vil ikke den mengden (25 mL) som overføres til en kolbe og der man tilsetter 75 mL, der vil jo konsentrasjonen bli mindre fordi volumet øker? ser at stoffmengde er konstant, men man tilsetter jo 3 ganger så mer løsning

hvorfor tar man ikke hensyn til dette?

????
Gjest

Gjest skrev:
Gjest skrev:en løsning ble fortynnet 20 ganger

25 ml ble overført til en kolbe hvor man tilsatte 75 mL vann , denne løsningen ble titrert

jeg fant antall mol osv.

men når jeg skulle finne konsentrasjonen i den opprinnelige løsningen som ikke var fortynnet gjorde jeg sånn

[tex]n(Cl^-)*\frac{100mL}{25mL}*20[/tex]

men fasiten bruker bare at [tex]n(Cl^-)*20[/tex]

vil ikke den mengden (25 mL) som overføres til en kolbe og der man tilsetter 75 mL, der vil jo konsentrasjonen bli mindre fordi volumet øker? ser at stoffmengde er konstant, men man tilsetter jo 3 ganger så mer løsning

hvorfor tar man ikke hensyn til dette?

????


Du finner ANTALL MOL i løsningen, det har ikke noen betydning om det er 25 eller 100 ml da, for du finner antall mol i løsningen. Det vil si at om du finner antall mol i løsningen før du fortynner med 75 ml vann og etter har jo ingenting å si, antall mol er det samme. Derimot må du gange med tjue for å finne antall mol du opprinnelig hadde, da den løsningen ble fortynnet 20 ganger.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest skrev:i tillegg:

hvorfor har sykloheksen høyre kp enn sykloheksan

trodde at flere dobbeltbindinger=lavere kp fordi relativ fort reaksjon med elektrotetthetsområdene?

Ettersom sykloheksen har en dobbelbinding tvinger det en del av molekylet til å ligge helt rett (hindrer rotasjon, opp og ned svinginger). Dette fører til at molekylet kan komme enda tettere på hverandre, og vi får "sterke" V.D.W-krefter.


Til deg som spør om bufferen(som jeg har svart på engang før):

Konsentrasjonen av $H_3O^+$ blir lavere, men pH i bufferen endres ikke, da også konsentrasjonen av $OH^-$ blir lavere.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest skrev:Hei! Hvordan er det med løseligheten til acetationet, CH3COO-?
Det er ikke å finne i løselighetstabellen, og er heller ikke ett lettløseligsalt så vidt jeg vet.

Er det fordi det uansett vil reagere med vann og danne eddiksyre, og ikke noen salter? Eller?

(Nesten)Alle ioner er godt løselig i vann.


Du kan lete etter f.eks. $CH_3COONa$. som har en løselighet på 123g/100mL
Svar