Konsentrasjon og volum

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
hjelphjep34

Hvor mange liter NH3 må løses i 1,00L vann for at konsentrasjonen skal bli 0.50 mol/L?

Det jeg har prøvd å gjøre til nå:

er å skrive en reaksjonslikning.
NH3 + H2O --> NH4 + OH

Ved hjelp av denne formelen fant jeg mol av H2O:
c * V = mol
0,50mol/L * 1,00L = 0,50 mol H2O

Da tenkte jeg at det må være 0,50 mol av NH3 gassen også, men jeg får ikke rett svar. For jeg skriver da videre,
0,5 mol NH3 * 24,5 = 12,25L
Det blir feil. Skal jeg ikke gange med 24,5? Jeg tenkte at siden NH3 er en gass, så skulle man antenne det.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

greit å skrive fasit-svar da?
skal du finne V? Ikke n?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
hjelphjep34

Janhaa skrev:greit å skrive fasit-svar da?
skal du finne V? Ikke n?
Dette var en oppgave læreren skrev på tavla, og vi fikk det som hjemmelekse til neste kjemitime, men kommer ingen vei. Jeg ba læreren se over måten jeg hadde tenkt ut svaret på, og fikk til svar at det ikke var rett. Ville prøve å spørre her om det kanskje er noe som kan gi meg et tips om hvordan jeg skal løse oppgaven.

Jeg skal finne V, men må vel finne n før jeg kan finne V, eller er det helt feil? :)
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

hjelphjep34 skrev: Jeg tenkte at siden NH3 er en gass, så skulle man antenne det.


Har ikke sett skikkelig på oppgaven, men man antenner ikke en gass her.

[tex]NH_3(aq)+H_2O(l)\rightleftharpoons NH_4^+(aq)+OH^-(aq)[/tex]

Syre-base reaksjon. Derfor er molart volum mer eller mindre ubrukelig her.

prøvd noe i denne duren:

[tex]K_b=\frac{\left [ OH^- \right ]\left [ NH_4^+ \right ]}{\left [ NH_3 \right ]}=1.8*10^{-5}[/tex]

og deretter kanskje bruke at [tex]\left [ A \right ]=\frac{mol}{L}[/tex] ?
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
kjemi

Jeg ser ingenting feil i det du har gjort, og det ser helt riktig ut.

Kanskje læreren har tatt hensyn til 22.4 L/mol (STD)?



Denne reaksjonen er ganske enkel og ofte brukt i labben: $NH_{3(g)} \rightarrow NH_{3(aq)}$
Svar