S eller R?

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Sleepwalking

Jeg har hørt at dersom den lavest prioriterte gruppen ikke peker innover (striplet linje), så må man i noen tilfeller tenke motsatt når det gjelder R- og S-konfigurasjon. Jeg er usikker på når dette gjelder og ikke, og jeg skjønner det ikke helt. Hadde blitt takknemlig om noen ville gjøre det litt mer klart! :-D
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Sleepwalking skrev:Jeg har hørt at dersom den lavest prioriterte gruppen ikke peker innover (striplet linje), så må man i noen tilfeller tenke motsatt når det gjelder R- og S-konfigurasjon. Jeg er usikker på når dette gjelder og ikke, og jeg skjønner det ikke helt. Hadde blitt takknemlig om noen ville gjøre det litt mer klart! :-D

Når hydrogen(eller lavest prioriterte gruppen) peker ut av planet, altså "tjukk" linje så reverserer man konfigruasjonen, altså R blir til S og motsatt.

Mitt beste tips er at du skaffer deg et molekylbyggesett(som er relativt viktig i organisk kjemi) og øver med det. Noen ganger kan den lavest prioriterte gruppen være i planet og hvis du ikke har et godt 3D syn så vil man mest sannsynligvis gjøre feil.
Gjest

Sleepwalking skrev:Jeg har hørt at dersom den lavest prioriterte gruppen ikke peker innover (striplet linje), så må man i noen tilfeller tenke motsatt når det gjelder R- og S-konfigurasjon. Jeg er usikker på når dette gjelder og ikke, og jeg skjønner det ikke helt. Hadde blitt takknemlig om noen ville gjøre det litt mer klart! :-D

hvilket kjemi kurs er dette? :D
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest skrev:
hvilket kjemi kurs er dette? :D

Virker som en innføring i organisk kjemi kurs.
Sleepwalking

Kjemikern skrev:
Sleepwalking skrev:Jeg har hørt at dersom den lavest prioriterte gruppen ikke peker innover (striplet linje), så må man i noen tilfeller tenke motsatt når det gjelder R- og S-konfigurasjon. Jeg er usikker på når dette gjelder og ikke, og jeg skjønner det ikke helt. Hadde blitt takknemlig om noen ville gjøre det litt mer klart! :-D

Når hydrogen(eller lavest prioriterte gruppen) peker ut av planet, altså "tjukk" linje så reverserer man konfigruasjonen, altså R blir til S og motsatt.

Mitt beste tips er at du skaffer deg et molekylbyggesett(som er relativt viktig i organisk kjemi) og øver med det. Noen ganger kan den lavest prioriterte gruppen være i planet og hvis du ikke har et godt 3D syn så vil man mest sannsynligvis gjøre feil.
Men er det kun når den lavest prioriterte gruppen peker ut av planet, altså har tjukk linje, at man reverserer konfigurasjonen? Hva hvis den lavest prioriterte gruppen har en vanlig strek?
Sleepwalking

Gjest skrev:
Sleepwalking skrev:Jeg har hørt at dersom den lavest prioriterte gruppen ikke peker innover (striplet linje), så må man i noen tilfeller tenke motsatt når det gjelder R- og S-konfigurasjon. Jeg er usikker på når dette gjelder og ikke, og jeg skjønner det ikke helt. Hadde blitt takknemlig om noen ville gjøre det litt mer klart! :-D

hvilket kjemi kurs er dette? :D
Medisin :-)
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Sleepwalking skrev: Men er det kun når den lavest prioriterte gruppen peker ut av planet, altså har tjukk linje, at man reverserer konfigurasjonen? Hva hvis den lavest prioriterte gruppen har en vanlig strek?

Det er jo som jeg sa; da må du utvikle 3D synet, eller bruke molekylbyggesett.



Denne er nyttig:

http://www.masterorganicchemistry.com/2 ... -s-toggle/
Svar