Nernst ligning

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Sleepwalking

Jeg sliter veldig med å forstå/huske Nernst ligning. Jeg har skjønt det slik at man bruker den for å regne ut cellepotensiale ved ikke-standard betingelser. Jeg skjønner heller ikke hva Q og N i ligningen står for og om det er nødvendig/relevant å memorere ligningen før eksamen.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Sleepwalking skrev:Jeg sliter veldig med å forstå/huske Nernst ligning. Jeg har skjønt det slik at man bruker den for å regne ut cellepotensiale ved ikke-standard betingelser. Jeg skjønner heller ikke hva Q og N i ligningen står for og om det er nødvendig/relevant å memorere ligningen før eksamen.

Nersnt likning.


[tex]E_{cell}=E^{\circ}_{cell}-\frac{RT}{nF} \ln Q[/tex],

Der $E_{cell}$ er cellepotensialet og $E^{\circ}_{cell}$ er standard cellepotensial, Q reaksjonskoeffesienten, R den universelle gasskonstanten ($8,315 J · K^{-1} · mol^{-1}$), T absolutt temperatur, n antall mol elektroner overført, og F er Faradaykonstanten ($96 500 J · V^{-1} · mol^{-1}$).

Q og n er helt essensielt for å huske ligningen, ellers hadde det ikke vært noe grunn til å bruke den.
Sleepwalking

Kjemikern skrev:
Sleepwalking skrev:Jeg sliter veldig med å forstå/huske Nernst ligning. Jeg har skjønt det slik at man bruker den for å regne ut cellepotensiale ved ikke-standard betingelser. Jeg skjønner heller ikke hva Q og N i ligningen står for og om det er nødvendig/relevant å memorere ligningen før eksamen.

Nersnt likning.


[tex]E_{cell}=E^{\circ}_{cell}-\frac{RT}{nF} \ln Q[/tex],

Der $E_{cell}$ er cellepotensialet og $E^{\circ}_{cell}$ er standard cellepotensial, Q reaksjonskoeffesienten, R den universelle gasskonstanten ($8,315 J · K^{-1} · mol^{-1}$), T absolutt temperatur, n antall mol elektroner overført, og F er Faradaykonstanten ($96 500 J · V^{-1} · mol^{-1}$).

Q og n er helt essensielt for å huske ligningen, ellers hadde det ikke vært noe grunn til å bruke den.
Takk for svar! Må jeg få den absolutte temperaturen oppgitt i hver oppgave for å kunne regne dette ut?

Kravene for standard cellepotensial er:
- 25 grader c?
- 1 mol/L løsning som hver av elektrodene står i
- ... hva mer? :-)
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Sleepwalking skrev:
Kjemikern skrev:
Sleepwalking skrev:Jeg sliter veldig med å forstå/huske Nernst ligning. Jeg har skjønt det slik at man bruker den for å regne ut cellepotensiale ved ikke-standard betingelser. Jeg skjønner heller ikke hva Q og N i ligningen står for og om det er nødvendig/relevant å memorere ligningen før eksamen.

Nersnt likning.


[tex]E_{cell}=E^{\circ}_{cell}-\frac{RT}{nF} \ln Q[/tex],

Der $E_{cell}$ er cellepotensialet og $E^{\circ}_{cell}$ er standard cellepotensial, Q reaksjonskoeffesienten, R den universelle gasskonstanten ($8,315 J · K^{-1} · mol^{-1}$), T absolutt temperatur, n antall mol elektroner overført, og F er Faradaykonstanten ($96 500 J · V^{-1} · mol^{-1}$).

Q og n er helt essensielt for å huske ligningen, ellers hadde det ikke vært noe grunn til å bruke den.
Takk for svar! Må jeg få den absolutte temperaturen oppgitt i hver oppgave for å kunne regne dette ut?

Kravene for standard cellepotensial er:
- 25 grader c?
- 1 mol/L løsning som hver av elektrodene står i
- ... hva mer? :-)

Ja! Du må få oppgitt temperatur, hvis det ikke står noe så kan du anta at det er 25 grader. Hvis det er 25 grader så kan du like gjerne huske denne:

[tex]E_{cell}=E^{\circ}_{cell}-\frac{0.0257V}{n} \ln Q[/tex]

Eneste jeg har gjort er å satt inn konstantene.
Sleepwalking

Kjemikern skrev:Ja! Du må få oppgitt temperatur, hvis det ikke står noe så kan du anta at det er 25 grader. Hvis det er 25 grader så kan du like gjerne huske denne:

[tex]E_{cell}=E^{\circ}_{cell}-\frac{0.0257V}{n} \ln Q[/tex]

Eneste jeg har gjort er å satt inn konstantene.

Ja, det er den likningen som står oppgitt i boken min, eller 0,0592V/n*logQ, når det gjelder å beregne membranpotensialet til en mammalian-celle. Men temperaturen i en slik celle ligger jo gjennomsnittlig på 37 grader c. Hvorfor bruker man da likningen som passer for 25 grader celsius?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Sleepwalking skrev:
Kjemikern skrev:Ja! Du må få oppgitt temperatur, hvis det ikke står noe så kan du anta at det er 25 grader. Hvis det er 25 grader så kan du like gjerne huske denne:

[tex]E_{cell}=E^{\circ}_{cell}-\frac{0.0257V}{n} \ln Q[/tex]

Eneste jeg har gjort er å satt inn konstantene.

Ja, det er den likningen som står oppgitt i boken min, eller 0,0592V/n*logQ, når det gjelder å beregne membranpotensialet til en mammalian-celle. Men temperaturen i en slik celle ligger jo gjennomsnittlig på 37 grader c. Hvorfor bruker man da likningen som passer for 25 grader celsius?
Nå er ikke jeg en biokjemiker, men jeg antar vel at de har bare tatt hensyn til STD for å gjøre det enklere
Svar