hjelp med kjemi 2

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

hei, kan noen hjelpe meg med denne oppgaven om redoksreaksjoner? Jeg har prøve på tirsdag, og har fått utdelt en øve-prøve, selvom skjønner jeg ikke denne oppgaven.

Vi legger en bit metallisk sink i en vannløsning av AgNo3. Vi får utfelt blanke nåler på sink biten. Skriv balansert reaksjonlikning for denne reaksjonen. Hva er oksidansjosmiddelet og hva er reduksjonsmiddelet?

Takk på forhånd :) Hadde også vært gøy om noen kunne lagt ut lignende oppgaver her som jeg kunne prøvd meg på, og legge ut hvordan jeg tenker her, også få tilbakemelding!


(Håper det er greit med litt kjemi) :D
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Dette er god, gammel redoks-reaksjon:

[tex]2Ag^+(aq) + Zn(s) => 2Ag(s) + Zn^{2+}(aq)[/tex]

Sølv er mest edelt og har høyest reduksjons-potensial (V).
Dermed blir sølv redusert.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Janhaa skrev:Dette er god, gammel redoks-reaksjon:

[tex]2Ag^+(aq) + Zn(s) => 2Ag(s) + Zn^{2+}(aq)[/tex]

Sølv er mest edelt og har høyest reduksjons-potensial (V).
Dermed blir sølv redusert.

Takk skal du ha :D Fikk balansert den og :)
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Noen som kan hjelpe meg med denne? Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg finner ut om hvilke blandinger vil få en reaksjon? Trenger ikke svaret, men kan noen vise meg en fremgangsmåte?

Vi lager følgende blandinger:

1) CuSO4(aq) + Al(s)
2) MgSO4(aq) + Ag(s)
3) FeSO4(aq) + AgNO3(aq)
4) FeSO4(aq) + I2(aq)

I hvilke blandinger vil vi få en reaksjon?

A 1), 3) og 4)
B 1) og 3)
C 2) og 3)
D Bare 1)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

lysbringer skrev:Noen som kan hjelpe meg med denne? Jeg skjønner virkelig ikke hvordan jeg finner ut om hvilke blandinger vil få en reaksjon? Trenger ikke svaret, men kan noen vise meg en fremgangsmåte?
Vi lager følgende blandinger:
1) CuSO4(aq) + Al(s)
2) MgSO4(aq) + Ag(s)
3) FeSO4(aq) + AgNO3(aq)
4) FeSO4(aq) + I2(aq)
I hvilke blandinger vil vi få en reaksjon?
A 1), 3) og 4)
B 1) og 3)
C 2) og 3)
D Bare 1)
sånn i farta ser det ut som bare 1), DVs

[tex]3Cu^{2+}+2Al(s) => 2Al^{3+}+3Cu(s)[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
:I))

noen som skjønte denne?

b Vi har 100 mL av en klorvannprøve oppløst som inneholder omtrent 50 mg/L oppløst Cl2-gass. Lag en prosedyre for hvordan du vil gå fram for å analysere innholdet av oppløst klorgass i denne vannprøven ved hjelp av jodometri. Ta med både forarbeid med dimensjonering, titrering og indikatorbruk. De kjemikaliene du har til rådighet er kaliumjodid, KI(s), saltsyre, HCl(aq) og 0,010 mol/L natriumtiosulfat, Na2S2O3. Det er ikke sikkert at du får bruk for alle disse kjemikaliene. I tillegg har du en mengde indikatorer som du kan velge
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

:I)) skrev:noen som skjønte denne?

b Vi har 100 mL av en klorvannprøve oppløst som inneholder omtrent 50 mg/L oppløst Cl2-gass. Lag en prosedyre for hvordan du vil gå fram for å analysere innholdet av oppløst klorgass i denne vannprøven ved hjelp av jodometri. Ta med både forarbeid med dimensjonering, titrering og indikatorbruk. De kjemikaliene du har til rådighet er kaliumjodid, KI(s), saltsyre, HCl(aq) og 0,010 mol/L natriumtiosulfat, Na2S2O3. Det er ikke sikkert at du får bruk for alle disse kjemikaliene. I tillegg har du en mengde indikatorer som du kan velge


Hva har du prøvd?
:))

Kjemikern skrev:
:I)) skrev:noen som skjønte denne?

b Vi har 100 mL av en klorvannprøve oppløst som inneholder omtrent 50 mg/L oppløst Cl2-gass. Lag en prosedyre for hvordan du vil gå fram for å analysere innholdet av oppløst klorgass i denne vannprøven ved hjelp av jodometri. Ta med både forarbeid med dimensjonering, titrering og indikatorbruk. De kjemikaliene du har til rådighet er kaliumjodid, KI(s), saltsyre, HCl(aq) og 0,010 mol/L natriumtiosulfat, Na2S2O3. Det er ikke sikkert at du får bruk for alle disse kjemikaliene. I tillegg har du en mengde indikatorer som du kan velge


Hva har du prøvd?
Jeg har funnet reaksjonslikningen tror jeg, men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal handle med 50 mg/l, ogsånt, så jeg kommer ikke særlig langt.

Cl2(aq) + 2I-(aq)  2Cl-(aq) + I2(aq)


Jeg gjorde om de 50 mg/l om til mol, men jeg kommer ingen vei etter det:

n(Cl2)=m/Mm= /50*10^-3)/(70,9)=7,05*10^-1
:))

:)) skrev:
Kjemikern skrev:
:I)) skrev:noen som skjønte denne?

b Vi har 100 mL av en klorvannprøve oppløst som inneholder omtrent 50 mg/L oppløst Cl2-gass. Lag en prosedyre for hvordan du vil gå fram for å analysere innholdet av oppløst klorgass i denne vannprøven ved hjelp av jodometri. Ta med både forarbeid med dimensjonering, titrering og indikatorbruk. De kjemikaliene du har til rådighet er kaliumjodid, KI(s), saltsyre, HCl(aq) og 0,010 mol/L natriumtiosulfat, Na2S2O3. Det er ikke sikkert at du får bruk for alle disse kjemikaliene. I tillegg har du en mengde indikatorer som du kan velge


Hva har du prøvd?
Jeg har funnet reaksjonslikningen tror jeg, men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal handle med 50 mg/l, ogsånt, så jeg kommer ikke særlig langt.

Cl2(aq) + 2I-(aq)  2Cl-(aq) + I2(aq)


Jeg gjorde om de 50 mg/l om til mol, men jeg kommer ingen vei etter det:

n(Cl2)=m/Mm= /50*10^-3)/(70,9)=7,05*10^-5
:))

b Vi har 100 mL av en klorvannprøve oppløst som inneholder omtrent 50 mg/L oppløst Cl2-gass. Lag en prosedyre for hvordan du vil gå fram for å analysere innholdet av oppløst klorgass i denne vannprøven ved hjelp av jodometri. Ta med både forarbeid med dimensjonering, titrering og indikatorbruk. De kjemikaliene du har til rådighet er kaliumjodid, KI(s), saltsyre, HCl(aq) og 0,010 mol/L natriumtiosulfat, Na2S2O3. Det er ikke sikkert at du får bruk for alle disse kjemikaliene. I tillegg har du en mengde indikatorer som du kan velge[/quote]



Hva har du prøvd?[/quote]

Jeg har funnet reaksjonslikningen tror jeg, men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal handle med 50 mg/l, ogsånt, så jeg kommer ikke særlig langt.

Cl2(aq) + 2I-(aq)  2Cl-(aq) + I2(aq)


Jeg gjorde om de 50 mg/l om til mol, men jeg kommer ingen vei etter det:

n(Cl2)=m/Mm= /50*10^-3)/(70,9)=7,05*10^-4[/quote][/quote]

Beklager, skrev feil flere ganger.
Svar