Surt salt?

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Gjest

andton skrev:Konsentrasjonen vil minke fordi totalreaksjonen ser slik ut etter at den er balansert:

2H2O(l) + 2OH(-)(aq) + Fe(s) -> 3H2(g) + FeO4(2-)(aq)

Når reaksjonen skjer, ser vi at OH- vil forbrukes, og konsentrasjonen vil derfor minke.

Vil ikke konsentrasjonen av hydroksidion være konstant, ettersom vann også blir brukt i reaksjonen?
andton
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 24/08-2014 16:16

Riktig at vann også blir forbrukt og danner hydroksidioner, men dette er tatt hensyn til i den totale likningen. Ser man på produktene er det hydrogengass og ferration, med andre ord vil det ikke være igjen OH- blant produktene. Derfor må konsentrasjonen gå ned.
stimorolextra

Kjemikern skrev: Så morro at du kom opp i kjemi! 6´r skal vi prøve å ordne deg!

DET BLE 6!!! Tusen, tusen, tusen TAKK for all hjelpen - hadde nok ikke klart det uten! :D
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:
Kjemikern skrev: Så morro at du kom opp i kjemi! 6´r skal vi prøve å ordne deg!

DET BLE 6!!! Tusen, tusen, tusen TAKK for all hjelpen - hadde nok ikke klart det uten! :D
Gratulerer og godt jobbet!
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

stimorolextra skrev:
Kjemikern skrev: Så morro at du kom opp i kjemi! 6´r skal vi prøve å ordne deg!

DET BLE 6!!! Tusen, tusen, tusen TAKK for all hjelpen - hadde nok ikke klart det uten! :D
Oi! Gratulerer! Hvordan gikk biologien?
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
stimorolextra

Dolandyret skrev:
stimorolextra skrev:
Kjemikern skrev: Så morro at du kom opp i kjemi! 6´r skal vi prøve å ordne deg!

DET BLE 6!!! Tusen, tusen, tusen TAKK for all hjelpen - hadde nok ikke klart det uten! :D
Oi! Gratulerer! Hvordan gikk biologien?
Takk! :) Biologien gikk ikke så bra, heh... Men bedre enn forventet (var så sinnsykt stresset og som du vet leste jeg ikke alle avkryssingsoppgavene skikkelig), så er glad jeg endte opp med en 5er og ikke dårligere! Selv om målet var 6...
Har du fått dine karakterer nå? :)
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

stimorolextra skrev:
Takk! :) Biologien gikk ikke så bra, heh... Men bedre enn forventet (var så sinnsykt stresset og som du vet leste jeg ikke alle avkryssingsoppgavene skikkelig), så er glad jeg endte opp med en 5er og ikke dårligere! Selv om målet var 6...
Har du fått dine karakterer nå? :)
Ikke dårlig det da! Så ut som at vi hadde ganske like besvarelser med omtrentlig like mye roting og knoting, så da er det kanskje håp om en 5er til meg også :)
Nei, vi har ikke skolearena :L Får de ikke før enn på mandag.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Hvordan er det å ta opp fag som privatist? er det stress?

fikk 6 i standpunkt og 5 på eksamen så hvis jeg tar opp faget som privatist (eksamen) vil den nye karakteren erstatte både standpunkt og eksamenkarakter?

I såfall vil jo både en 5'er og 6'er øke snittet


5'er fordi da deler du på mindre karakterer (ergo høyre snitt)

6'er --> ganske opplagt at snittet blir bedre..


stemmer dette?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest skrev:Hvordan er det å ta opp fag som privatist? er det stress?

fikk 6 i standpunkt og 5 på eksamen så hvis jeg tar opp faget som privatist (eksamen) vil den nye karakteren erstatte både standpunkt og eksamenkarakter?

I såfall vil jo både en 5'er og 6'er øke snittet


5'er fordi da deler du på mindre karakterer (ergo høyre snitt)

6'er --> ganske opplagt at snittet blir bedre..


stemmer dette?

Husk at når du tar opp fag(antar at du er ferdig med VGS nå) så vil du konkurrere i ordinær kvoten.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Antar at du er vg3 og avslutter vgs i år. Da vil du få de forbedrede fagene på ditt ordinære vitnemål. Da konkurrerer du med eldre personer som har akkumulert tilleggspoeng. Normalt ligger poenggrensen for de som søker ordinært 4 poeng (eller mer) over enn de som søker for første gang. Av den grunn vil jeg ikke anbefale deg å forbedre karakterer med mindre du har tenkt å ta et årsstudium, et år i forsvaret eller gå på FHS. Biologi 2 er vel også både muntlig-praktisk og skriftlig for privatister, bare så du er obs på det.
Gjest

Fysikkmann97 skrev:Antar at du er vg3 og avslutter vgs i år. Da vil du få de forbedrede fagene på ditt ordinære vitnemål. Da konkurrerer du med eldre personer som har akkumulert tilleggspoeng. Normalt ligger poenggrensen for de som søker ordinært 4 poeng (eller mer) over enn de som søker for første gang. Av den grunn vil jeg ikke anbefale deg å forbedre karakterer med mindre du har tenkt å ta et årsstudium, et år i forsvaret eller gå på FHS. Biologi 2 er vel også både muntlig-praktisk og skriftlig for privatister, bare så du er obs på det.

åjaa, men stemmer uansett det jeg sa? :/
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest skrev:
Fysikkmann97 skrev:Antar at du er vg3 og avslutter vgs i år. Da vil du få de forbedrede fagene på ditt ordinære vitnemål. Da konkurrerer du med eldre personer som har akkumulert tilleggspoeng. Normalt ligger poenggrensen for de som søker ordinært 4 poeng (eller mer) over enn de som søker for første gang. Av den grunn vil jeg ikke anbefale deg å forbedre karakterer med mindre du har tenkt å ta et årsstudium, et år i forsvaret eller gå på FHS. Biologi 2 er vel også både muntlig-praktisk og skriftlig for privatister, bare så du er obs på det.

åjaa, men stemmer uansett det jeg sa? :/

Ja. Hva er andre valget dersom du ikke kommer inn på medisin?
Gjest

Kjemikern skrev:
Gjest skrev:
Fysikkmann97 skrev:Antar at du er vg3 og avslutter vgs i år. Da vil du få de forbedrede fagene på ditt ordinære vitnemål. Da konkurrerer du med eldre personer som har akkumulert tilleggspoeng. Normalt ligger poenggrensen for de som søker ordinært 4 poeng (eller mer) over enn de som søker for første gang. Av den grunn vil jeg ikke anbefale deg å forbedre karakterer med mindre du har tenkt å ta et årsstudium, et år i forsvaret eller gå på FHS. Biologi 2 er vel også både muntlig-praktisk og skriftlig for privatister, bare så du er obs på det.

åjaa, men stemmer uansett det jeg sa? :/

Ja. Hva er andre valget dersom du ikke kommer inn på medisin?

Odontologi/biokjemi

./
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest skrev:

Odontologi/biokjemi

./
Greit det da. Synd at jeg ikke klarte å overtale deg til å studere kjemi =(
Gjest

Kjemikern skrev:
Gjest skrev:

Odontologi/biokjemi

./
Greit det da. Synd at jeg ikke klarte å overtale deg til å studere kjemi =(
Har alltid lyst til å studere medisin, men er så synnsyk høye poengkrav at det er stress!!

forventer opp i mot 60 poeng,,, er drøyt................ tviler på jeg kommer inn,,, får akkumulere opp poeng,, det er så kjipt ... hele karrierien er ødelagt..
Svar