Surt salt?

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Er jo ikke ødelagt om du ikke kommer inn med en gang. Du har et langt liv forran deg, så ett par år er ingenting i det store bildet. Evt. om det er dette, og kun dette du brenner for, så kan du jo alltids prøve å søke deg inn på enkeltemner om du ikke kommer inn på studiet, og ta noen av de i mellomtiden. Om det er mulig.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Som Dolandyret sier så har du et langt liv foran deg, de fleste i medisin er 22 år+. Begynn på odontologi, da de 3 årene er helt like og søk deg inn på medisin om 1-2 år. Du slipper å begynne fra første året =)
Gjest

hvis jeg velger å ta opp eksamen (kanskje et par fag til)


bør jeg ta den på høst eller vår?

Har erfart og hørt snakk om at høst er som regel en del lettere kontra vår fordi privatistene skal være "forsøkskaniner" for de som skal ha i vår (den ofisielle gruppen)?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Et par velvalgte ord fra Drezky:

No offence...


Men synes hele tanken på å studere et annet studie for så å bytte over til drømmestudiet etter man har akkumulert nok poeng er helt idiotisk!.

Du "stjeler" bokstavelig talt plassen fra en person som sikkert har drømt om å bli noe innefor dette studiet siden barndommen. Du sparer kanskje et par år, men vedkommende som hadde så inderlig lyst å studere odontologi vil ikke få plass på studiet som et resultat at h*n blir utkonkurrert. Når du bytter over til medisin vil du etterlate deg en tom plass i det året (vet ikke om denne plassen flyttes til 1-semester, eller om den tilgjengelige plassen forblir i semesteret studenten byttet - konsekvensene blir de samme. Du gjør mer skade enn hvis du ikke hadde valgt dette studiet. Jeg skjønner at kanskje de tre første semesterene er like for hver av de respektive studiene, men synes du burde tenke deg om. Er det et etisk valg du tar?
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Drezky skrev:Et par velvalgte ord fra Drezky:

No offence...


Men synes hele tanken på å studere et annet studie for så å bytte over til drømmestudiet etter man har akkumulert nok poeng er helt idiotisk!.

Du "stjeler" bokstavelig talt plassen fra en person som sikkert har drømt om å bli noe innefor dette studiet siden barndommen. Du sparer kanskje et par år, men vedkommende som hadde så inderlig lyst å studere odontologi vil ikke få plass på studiet som et resultat at h*n blir utkonkurrert. Når du bytter over til medisin vil du etterlate deg en tom plass i det året (vet ikke om denne plassen flyttes til 1-semester, eller om den tilgjengelige plassen forblir i semesteret studenten byttet - konsekvensene blir de samme. Du gjør mer skade enn hvis du ikke hadde valgt dette studiet. Jeg skjønner at kanskje de tre første semesterene er like for hver av de respektive studiene, men synes du burde tenke deg om. Er det et etisk valg du tar?
Skulle en holdt den mentaliteten ovenfor alt en velger å gjøre her i livet, så ville en krepert og dødd. Alle valg en gjør i livet har i viss grad negative konsekvenser for noen. Men ja, jeg skjønner hva du mener, og det er dumt at det må ødelegge for noen andre. Denne personen som "mister" plassen sin pga. Gjest vil måtte ha ligget helt på grensa til å komme inn, og har denne søkeren da jobbet hardt nok for å komme inn? Jeg føler Gjest har mer rett til studieplassen kun med grunnlag i karakterer. Det er 3 skoler i Norge og 20 i utlandet som tilbyr odontologi, så om odontologi virkelig var drømmeyrket til denne personen, så er det fortsatt mange andre skoler å søke seg inn på.
Det at folk søker seg inn på studier for å hoppe over på andre er veldig utbredt og noe vi bare må finne oss i. Dette har blitt gjort i mange år, og er derfor med på å sette inntakskravene til nivåene de ligger på i dag.

Er det etisk riktig at en som har jobbet beinhardt i tre år og så vidt ikke kom inn på drømmestudiet, må sitte og vente i 3-4 år uten å gjøre noen ting, når det finnes andre muligheter for å komme seg inn på studiet? Hadde du helt ærlig ville sittet i 3-4 år og ventet?
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Gjest skrev:hvis jeg velger å ta opp eksamen (kanskje et par fag til)


bør jeg ta den på høst eller vår?

Har erfart og hørt snakk om at høst er som regel en del lettere kontra vår fordi privatistene skal være "forsøkskaniner" for de som skal ha i vår (den ofisielle gruppen)?
Can noen approve this? Synes for øvrig det er helt legitimt å velge er midlertidig studie
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest skrev:
Gjest skrev:hvis jeg velger å ta opp eksamen (kanskje et par fag til)


bør jeg ta den på høst eller vår?

Har erfart og hørt snakk om at høst er som regel en del lettere kontra vår fordi privatistene skal være "forsøkskaniner" for de som skal ha i vår (den ofisielle gruppen)?
Can noen approve this? Synes for øvrig det er helt legitimt å velge er midlertidig studie
Dette virker som å kun være spekulasjoner og antagelser. Noen eksamenssett er vanskeligere enn andre, og de kan komme både på høsten og til våren. De siste årene har eksamenssettene vært ganske gode, og rimelig like i vanskelighetsgrad jevnt over (med ett par unntak).
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Svar