Surt salt?

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

privatist1000
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 25/05-2016 16:36

andton skrev:Vedlegg fra eksamen

Mulig svar på avkrysning:

a) A
b) A
c) B
d) D
e) C
f) D
g) A
h) B
i) A
j) D
k) B
l) D
m) B
n) D
o) B
p) C
q) C
r) A
s) C
t) C

Fint hvis noen har innspill ved evt. feil svar.
har svart samme, unntatt på a, der tok jeg C
andton
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 24/08-2014 16:16

Ganske sikker på at A er rett, da NH4+ har pKa= 9.25, mens H2PO4 har pKa=7.21. Med pH=8.9 vil derfor NH4+/NH3 være egnet buffer da dette er innenfor dets bufferområde.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

A) a er riktig.

Skal se om jeg kan lage en løsningsforslag senere på kvelden.

Vanskelig graden i eksamen var relativ grei(Kanskje litt vanskeligere enn V ifjor). Ser at organisk kjemi har vært sentral her.
andton
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 24/08-2014 16:16

Der det var regning med tall har jeg kommet fram til:

3c) 4,5L og 261mg

4c) 0.226mol/L

5c) 89g

Ellers var det mange rene forklaringsoppgaver.
Stimorolextra

Uff, jeg gjorde det helt forferdelig! Var en del oppgaver jeg var usikker på. "Gjør jeg det sånn eller sånn", tenkte jeg. Og etter at jeg har leverte kvernet alt oppi hodet mitt og jeg har funnet ut at jeg skulle ha gjort ALT på den måten jeg droppet. Huff. :( Har så mange idiotiske feil.
Stimorolextra

Jeg tenkte så komplisert på alt at jeg tror jeg har jo alt motsett av det riktige! F.eks på den oppgaven om det er noe helsefare om man tar ammonium i steden for ammoniakk. Egentlig så virker det veldig sannsynlig ettersom ammonium er en syre. Men jeg var redd for å gå i en felle. Så ettersom det stod opplyst at den korr. syren tit cyanid-basen var svak, så tenkte jeg buffersystem. Da må den korresponderende basen også være svak. Og man vil da ikke få reaksjon mellom den svake cyanidbasen og den svake ammoniumsyren ettersom de ikke vil klare å protolysere hverandre. Dermed ingen helsefare.
Jeg ser egentlig at det er hakkende galt (?), men akkurat der og da følte jeg oppgaven var en felle. :cry:
Det var også en annen oppgave jeg prestere å gjøre noe lignende på: øker eller minker konsentrasjonen av hydroksidioner?
Jeg så jo helt klart at mengden minket (tallet fremfor hydroksid), så jeg burde ha svart at den minket. Men jeg så jo også at vannet minket, og dermed skrev jeg at konsentrasjonen (for da snakker man om det man har i VANN) øker. Hakkende galt dette også tipper jeg. :cry:
Og med fortynningsoppgaven så delte jeg bare på 0,0025 mL en gang. Burde nok ha delt to ganger. :cry:

Dette er pinlig, for jeg ser at alt jeg har svart er helt sinnsykt dårlig og FEIL. Jeg var bare så redd for å bli lurt av oppgavene ved at de egentlig så nokså enkle ut, så ja... jeg gjorde det komplisert :oops: :cry: :( :?
stimorolextra

Er 99,9999998% sikker på at jeg har svart feil på siste oppgaven på del 1. :cry: Fikk NiSO4 og Na2CO3. :roll:
Broseph Stalin

stimorolextra skrev:Er 99,9999998% sikker på at jeg har svart feil på siste oppgaven på del 1. :cry: Fikk NiSO4 og Na2CO3. :roll:
Det var NiSO4 og Pb(?)(CH3COO)2. Siden det ikke ble dannet gass med HNO3 kan det ikke være CO32- i blandingen. Den stikkende lukten dannes når CH3COO- reagerer med H+ og danner eddiksyre.
andton
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 24/08-2014 16:16

Er nikkel som er riktig da nikkel danner lakserød farge med dimetylglyoksim. Blysaltet er riktig, da det dannes CH3COOH med syre, det er dette som gir den stikkende lukten.
Broseph Stalin

andton skrev:Vedlegg fra eksamen

Mulig svar på avkrysning:

a) A
b) A
c) B
d) D
e) C
f) D
g) A
h) B
i) A
j) D
k) B
l) D
m) B
n) D
o) B
p) C
q) C
r) A
s) C
t) C

Fint hvis noen har innspill ved evt. feil svar.
Jeg fikk det samme utenom oppgave e), der jeg fikk svaralternativ B. Tok jeg feil? Kan noen isåfall forklare hvorfor det blir slik?
andton
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 24/08-2014 16:16

Oppgave e er C, da kobber står over nikkel i spenningsrekka. Det fører til at det faste nikkelet fra elektroden oksideres og går ut i løsningen. Dette gir redusering av kobber, som da setter seg på elektroden som fast kobber.
stimorolextra

Broseph Stalin skrev:
stimorolextra skrev:Er 99,9999998% sikker på at jeg har svart feil på siste oppgaven på del 1. :cry: Fikk NiSO4 og Na2CO3. :roll:
Det var NiSO4 og Pb(?)(CH3COO)2. Siden det ikke ble dannet gass med HNO3 kan det ikke være CO32- i blandingen. Den stikkende lukten dannes når CH3COO- reagerer med H+ og danner eddiksyre.
Jepp, hvor mange poeng mistet jeg der?
Broseph Stalin
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 01/06-2016 20:02

stimorolextra skrev:
Broseph Stalin skrev:
stimorolextra skrev:Er 99,9999998% sikker på at jeg har svart feil på siste oppgaven på del 1. :cry: Fikk NiSO4 og Na2CO3. :roll:
Det var NiSO4 og Pb(?)(CH3COO)2. Siden det ikke ble dannet gass med HNO3 kan det ikke være CO32- i blandingen. Den stikkende lukten dannes når CH3COO- reagerer med H+ og danner eddiksyre.
Jepp, hvor mange poeng mistet jeg der?
Jeg har ingen anelse om hvordan poeng er fordelt, men jeg vil regne med at du får feil på oppgave 2. (om stikkende lukt) og delvis på oppgave 3. (da du har NiSO4 riktig).
stimorolextra

[quote="Stimorolextra"]
øker eller minker konsentrasjonen av hydroksidioner?
Jeg så jo helt klart at mengden minket (tallet fremfor hydroksid), så jeg burde ha svart at den minket. Men jeg så jo også at vannet minket, og dermed skrev jeg at konsentrasjonen (for da snakker man om det man har i VANN) øker. Jeg så at forholdstallet hydroksid/vann var større etter reaksjonen enn før! Så da svarte jeg at konsentrasjonen øker. Har en ekkel følelse av at det ikke stemmer.[quote]

Noen som kan svare meg på den?
andton
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 24/08-2014 16:16

Konsentrasjonen vil minke fordi totalreaksjonen ser slik ut etter at den er balansert:

2H2O(l) + 2OH(-)(aq) + Fe(s) -> 3H2(g) + FeO4(2-)(aq)

Når reaksjonen skjer, ser vi at OH- vil forbrukes, og konsentrasjonen vil derfor minke.
Svar