Surt salt?

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
stimorolextra

Ei vassløysning av eit kvitt salt er sur.
Vassløysinga inneheld eit av salta nedanfor. Kva for eit av desse salta må det vere?
A. Ca(OH)2 B. KNO3 C. MgCl2 D. NH4C

Det kan ikke være A fordi OH^- er basisk og D er også basisk... Da må det være B eller C? Er det ikke slik at sure kation er de med liten radius og høy ladning? Eller?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Antar at du mener på d) $NH_4Cl$, da er denne riktig.

Du må tenke hvilket av disse saltene har en "sur" $H^+$ som kan deprotoneres?
stimorolextra

Har enda en eksamensoppgave jeg sliter med:

Ein eddiksyre-acetatbuffer har pH = pKa= 4,7. Konsentrasjonen av bufferkomponentane er i utgangspunktet 1 mol/L, men bufferen blir fortynna 10 gonger.
Under er det tre påstandar om bufferen etter fortynninga.
i) Konsentrasjonen av H3O+ blir 1/10 av opphavleg konsentrasjon. ii) Bufferkapasiteten minkar. iii) pH i løysninga aukar med 1.
Kva for ein (eller fleire) av påstandane er riktig(e)?
A. berre i) B. berre ii) C. både i) og ii) D. både ii) og iii)


Jeg vet jo at bufferkapasiteten har med konsentrasjonen av svak syre å gjøre (dette stemmer sant? :roll:), noe som vil si at bufferkapasiteten minker når vi fortynner bufferen! Jeg vil også tro at i) er riktig, men pH-verdien kan jo ikke øke ettersom konsentrasjonen av syre fremdeles er lik base. pH blir fremdeles 4,7. Og det må jo bety at konsentrasjonen av H3O+ er uendret (noe som også sier seg selv i og med at dette er en svak syre-reaksjon, og man derfor ikke kan regne ut stoffmengdene "direkte". Men hva er grunnen til at H3O+ er uendret?
stimorolextra

Kjemikern skrev:Antar at du mener på d) $NH_4Cl$, da er denne riktig.

Du må tenke hvilket av disse saltene har en "sur" $H^+$ som kan deprotoneres?

Åh ja selvsagt, vet jo at ammoniumionet er surt! :) Men de andre kationene jeg tenkte på, er de for store og har for lav ladning til å være sure? Hvor går grensen egentlig?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:
Kjemikern skrev:Antar at du mener på d) $NH_4Cl$, da er denne riktig.

Du må tenke hvilket av disse saltene har en "sur" $H^+$ som kan deprotoneres?

Åh ja selvsagt, vet jo at ammoniumionet er surt! :) Men de andre kationene jeg tenkte på, er de for store og har for lav ladning til å være sure? Hvor går grensen egentlig?

La oss se på de andre:

$Ca(OH)_2$. Oppfører seg basisk, pga. $OH^-$

$MgCl_2$ Nøytral pga. $CL^-$ "Basen" til $HCl$

$KNO_3$ Samme som over, $NO_3^-$ $basen$ til $HNO_3$ Nøytral.

Surhet grensen går på om stoffet kan deprotoneres. Husk at det er $H^+$ ioner som avgjør om et stoff er surt. Elektronegativitet er mer omfattende når vi avgjør hvordan stoffet reagerer.
stimorolextra

Og forresten, halvtitreringspunkt og ekvivalenspunkt.....
Er halvtitreringspunkt når man har brukt opp halvparten av det man titrerer? Er ekvivalenspunkt når man har brukt opp alt av det man titrerer? Eller?
stimorolextra

Kjemikern skrev:
stimorolextra skrev:
Kjemikern skrev:Antar at du mener på d) $NH_4Cl$, da er denne riktig.

Du må tenke hvilket av disse saltene har en "sur" $H^+$ som kan deprotoneres?

Åh ja selvsagt, vet jo at ammoniumionet er surt! :) Men de andre kationene jeg tenkte på, er de for store og har for lav ladning til å være sure? Hvor går grensen egentlig?

La oss se på de andre:

$Ca(OH)_2$. Oppfører seg basisk, pga. $OH^-$

$MgCl_2$ Nøytral pga. $CL^-$ "Basen" til $HCl$

$KNO_3$ Samme som over, $NO_3^-$ $basen$ til $HNO_3$ Nøytral.

Surhet grensen går på om stoffet kan deprotoneres. Husk at det er $H^+$ ioner som avgjør om et stoff er surt. Elektronegativitet er mer omfattende når vi avgjør hvordan stoffet reagerer.

Men om det hadde vært Fe(NO)3 da? Jeg vet at treverdig jernioner er sure, mens NO3^- er nøytralt. Da blir vel dette saltet surt når man løser det i vann?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:Har enda en eksamensoppgave jeg sliter med:

Ein eddiksyre-acetatbuffer har pH = pKa= 4,7. Konsentrasjonen av bufferkomponentane er i utgangspunktet 1 mol/L, men bufferen blir fortynna 10 gonger.
Under er det tre påstandar om bufferen etter fortynninga.
i) Konsentrasjonen av H3O+ blir 1/10 av opphavleg konsentrasjon. ii) Bufferkapasiteten minkar. iii) pH i løysninga aukar med 1.
Kva for ein (eller fleire) av påstandane er riktig(e)?
A. berre i) B. berre ii) C. både i) og ii) D. både ii) og iii)


Jeg vet jo at bufferkapasiteten har med konsentrasjonen av svak syre å gjøre (dette stemmer sant? :roll:), noe som vil si at bufferkapasiteten minker når vi fortynner bufferen! Jeg vil også tro at i) er riktig, men pH-verdien kan jo ikke øke ettersom konsentrasjonen av syre fremdeles er lik base. pH blir fremdeles 4,7. Og det må jo bety at konsentrasjonen av H3O+ er uendret (noe som også sier seg selv i og med at dette er en svak syre-reaksjon, og man derfor ikke kan regne ut stoffmengdene "direkte". Men hva er grunnen til at H3O+ er uendret?
Du resonnerer jo ganske bra, du argumenter for at pH ikke endres som er helt riktig. Det samme med at bufferkapasiteten minker når vi fortynner bufferen. Men på den siste så blir det litt feil, men hvis pH ikke endrer seg, så kan jo ikke $H_3O^+$ endres, fordi pH er jo avhengig av $H_3O^+$

Hvis en buffer fortynnes, vil kapasiteten til bufferen endres, men ikke pH-en. Hele meningen med en buffer er at pH-verdien dens ikke endres ved fortynninger eller tilsettelse av andre baser og syrer. Hvis bufferen fortynnes mange nok ganger, vil pH endre seg, men 10 ganger er ikke nok til å endre pH med så mye som svaralternativene foreslår.

Riktig svar er B
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:Og forresten, halvtitreringspunkt og ekvivalenspunkt.....
Er halvtitreringspunkt når man har brukt opp halvparten av det man titrerer? Er ekvivalenspunkt når man har brukt opp alt av det man titrerer? Eller?
Halvtitereingspunktet (Bufferområde). Helt riktig som du sier halvparten av det man bruker(Hint, hvordan ønsker vi å lage en buffer?.

Ekvivalenspunktet har man brukt opp alt. Altså har du 1 mol av $CH_3COOH$, og tilsetter 1 mol av $NaOH$, da vil alt bli brukt opp. Ingen buffer.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:

Men om det hadde vært Fe(NO)3 da? Jeg vet at treverdig jernioner er sure, mens NO3^- er nøytralt. Da blir vel dette saltet surt når man løser det i vann?

$Fe(OH)_3 \rightarrow Fe^{3+} + 3OH^-$ Jern(III)-ioene kan ses på som den korresponderende syren til $OH^-$. $NO_3^-$ sa vi kom fra den sterke syren salpetersyre, da dette saltete reagerer, vil vi få en sur løsning.
stimorolextra

Når jeg skal regne ut utbyttet i et salt, kan jeg da ta stoffmengden av produktet delt på stoffmengden av reaktanten eller skal jeg ta massen av produktet delt på massen av reaktanten?
stimorolextra

stimorolextra skrev:Når jeg skal regne ut utbyttet i et salt, kan jeg da ta stoffmengden av produktet delt på stoffmengden av reaktanten eller skal jeg ta massen av produktet delt på massen av reaktanten?
Mente utbyttet i en reaksjon hahah :lol:
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:
stimorolextra skrev:Når jeg skal regne ut utbyttet i et salt, kan jeg da ta stoffmengden av produktet delt på stoffmengden av reaktanten eller skal jeg ta massen av produktet delt på massen av reaktanten?
Mente utbyttet i en reaksjon hahah :lol:

Utbytte gjøres sånn. Først finner du teoretisk utbytte, la oss si nå det var 4.3 g.
Så ser du hva oppgaven sier du har fått. La oss si 2.9 g.

Da tar du 2.9 g delt på 4.3 g, ganges med 100% =).

Kom du opp i kjemi?
Stimorolextra

Kjemikern skrev:
stimorolextra skrev:
stimorolextra skrev:Når jeg skal regne ut utbyttet i et salt, kan jeg da ta stoffmengden av produktet delt på stoffmengden av reaktanten eller skal jeg ta massen av produktet delt på massen av reaktanten?
Mente utbyttet i en reaksjon hahah :lol:

Utbytte gjøres sånn. Først finner du teoretisk utbytte, la oss si nå det var 4.3 g.
Så ser du hva oppgaven sier du har fått. La oss si 2.9 g.

Da tar du 2.9 g delt på 4.3 g, ganges med 100% =).

Kom du opp i kjemi?
Oja, ok! Så man må alltid gå veien om gram?
Jepp, blir kjemi-og biologieksamen på meg!


Har en oppgave til, hehe:
Under er det fire påstandar om enzym som finst i kroppen vår.
i) Enzym senkar aktiveringsenergien i biokjemiske reaksjonar. ii) Enzym påverkar likevekta i biokjemiske reaksjonar. iii) Enzymaktiviteten er alltid minimal ved pH = 7,2. iv) Enzymaktiviteten er svært liten ved temperaturar over 60°C.
Kva for nokre av desse påstandane er riktige?
A. i)og ii) B. ii) og iii) C. i)og iv) D. iii)og iv)

Je vet at i) er riktig, iii) er feil og iv) er feil.
Jeg vet jo at enzym ikke forskyver likevekten i biokjemiske reaksjoner, men jeg vil jo tro at den påvirkes i den grad at det blir en raskere innstilling? Sa da er ii) også riktig?
Stimorolextra

Kjemikern skrev:
stimorolextra skrev:
stimorolextra skrev:Når jeg skal regne ut utbyttet i et salt, kan jeg da ta stoffmengden av produktet delt på stoffmengden av reaktanten eller skal jeg ta massen av produktet delt på massen av reaktanten?
Mente utbyttet i en reaksjon hahah :lol:

Utbytte gjøres sånn. Først finner du teoretisk utbytte, la oss si nå det var 4.3 g.
Så ser du hva oppgaven sier du har fått. La oss si 2.9 g.

Da tar du 2.9 g delt på 4.3 g, ganges med 100% =).

Kom du opp i kjemi?
Oja, ok! Så man må alltid gå veien om gram?
Jepp, blir kjemi-og biologieksamen på meg!


Har en oppgave til, hehe:
Under er det fire påstandar om enzym som finst i kroppen vår.
i) Enzym senkar aktiveringsenergien i biokjemiske reaksjonar. ii) Enzym påverkar likevekta i biokjemiske reaksjonar. iii) Enzymaktiviteten er alltid minimal ved pH = 7,2. iv) Enzymaktiviteten er svært liten ved temperaturar over 60°C.
Kva for nokre av desse påstandane er riktige?
A. i)og ii) B. ii) og iii) C. i)og iv) D. iii)og iv)

Je vet at i) er riktig, iii) er feil og iv) er feil.
Jeg vet jo at enzym ikke forskyver likevekten i biokjemiske reaksjoner, men jeg vil jo tro at den påvirkes i den grad at det blir en raskere innstilling? Sa da er ii) også riktig?
Svar