Surt salt?

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
stimorolextra

Kjemikern skrev:Jeg liker å tegne opp molekylet for å studere det enklere(Du trenger ikke å tegne opp hele):
Skjermbilde 2016-05-29 kl. 11.35.07.png
Ettersom at vi resonnerte oss fram til at det må ha vært addisjonsreaksjoner må det ha vært en $R-CH=CH-R'$
Et sted på molekylet(rød på bildet).

Da klarer vi å identifisere monomeren til dette:
Skjermbilde 2016-05-29 kl. 11.45.39.png
Vi ser at monomeren er pent-2-en
Men hvordan vet du at det er der dobbletbindingen er? Kunne den ikke like gjerne gå ned (der til CH3)?
stimorolextra

"Til éin liter 0,1 mol/L sitronsyreløysning blir det tilsett 0,25 mol fast NaOH. Løysninga blir ein buffer etter denne tilsetjinga. Finn pH i denne bufferen."

Sier ikke hovedregelen at dersom vi tilsetter mer sterk base enn vi har av svak syre, så vil all den svake syren reagere ERGO vi har ikke noen buffer? Men dette er en treprotisk syre, så det er kanskje andre regler som gjelder da?
stimorolextra

"Den kjemiske formelen til hydrogenselenid er H2Se. Bruk denne informasjonen til å finne oksidasjonstalet til kadmium i kadmiumselenid, CdSe."
Jeg ser jo at Se har oksidasjontallet -2 i H2Se, men hvordan kan jeg vite at det gjelder i CdSe også? :roll:
stimorolextra

NiO(OH)(s) + H2O(l) + e- → Ni(OH)2(s) + OH-(aq)
Cd(s) + 2OH-(aq) → Cd(OH)2(s) + 2e-

Skriv en balansert reaksjonslikning for totalreaksjonen...

2NiO(OH)(s) + 2H2O(l) + Cd(s) → 2Ni(OH)2(s) + Cd(OH)2(s)

Men fasiten sier:
NiO(OH)(s) + H2O(l) + Cd(s) → Ni(OH)2(s) + Cd(OH)2(s)

Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke har ganget den ene reaksjonen med 2 for å balansere tallet på elektron?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:"Hvordan kan du påvise at det er kobberioner i en løsning? Skriv balansert reaksjonslikning."
Fasiten sier da dette: Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal vite at det er 4 ammoniakk som reagerer?
4NH3 (aq) + Cu2+(aq) → Cu(NH3)42+

Tips til andre måter jeg kan påvise det med? Tilsette acetationer og få grønn løsning (men det kunne jo like gjerne ha vært jernioner i løsningen da liksom)?

Dette er et kompleks. Hvis en reaksjon er vanskelig å komme fram til får du alltid vite hvordan det blir.

Analyse tabellen gir en god pekepinne på hva $Cu^{2+}$ reagere med, som f.eks. ikke $Fe^{3+}$ reagerer med.
stimorolextra skrev:"Regn ut hvor mye energi en celle kan levere når batterikapasiteten er 2,68 Ah =9648,5C"

Batteriet kan levere energien E = U · Q = 0,46 V · 9648,5 C = 4,4 kJ, sier fasiten.

Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skulle vite det. Det står ingenting i boken om at E=U*Q??? Og hvor kommer tallet 0,46V fra?
Oppgaven mangler informasjon. Og den formelen er totalt unødvendig da det ikke er pensum.
stimorolextra skrev:
Men navnsetter jeg mot alkoholdelen eller mot syredelen?
Først navnsetter R Etter $C-O-R$ Også navsetter du den andre veien. Altså anta at du har $CH_3-CH(CH_3)-COO-CH_2-CH_3) Dette er etyl 2-metylpropanat.

stimorolextra skrev:

Hvis du sier benzen-1,4disyre så vet du nøyaktig hvordan strukturen ser ut.
Men er det ingen fastsette regler?[/quote]

Er den funksjonellegruppen høyere prioritert i sidekjeden på en syklisk ring, blir ringen en sidekjede, altså anta at du har en benzenring og det er et sidekjede med en butansyre. Da vil benzenringen bli en sidekjede og butansyre blir hovedkjeden. Navnet blir 4-fenylbutansyre.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:
Men hvordan vet du at det er der dobbletbindingen er? Kunne den ikke like gjerne gå ned (der til CH3)?

$CH_3$ gruppen er ikke i direkte kontakt med molekylet. Tenk at molekylet holder hverandre i hender. Husk at den C-atomet som ligger 2 over den nederste er også i kontakt med med de andre monomerene.
stimorolextra skrev:"Til éin liter 0,1 mol/L sitronsyreløysning blir det tilsett 0,25 mol fast NaOH. Løysninga blir ein buffer etter denne tilsetjinga. Finn pH i denne bufferen."

Sier ikke hovedregelen at dersom vi tilsetter mer sterk base enn vi har av svak syre, så vil all den svake syren reagere ERGO vi har ikke noen buffer? Men dette er en treprotisk syre, så det er kanskje andre regler som gjelder da?


Det er en treprotisk syre et 3:1 forhold: http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... 29&t=42970
stimorolextra skrev:"Den kjemiske formelen til hydrogenselenid er H2Se. Bruk denne informasjonen til å finne oksidasjonstalet til kadmium i kadmiumselenid, CdSe."
Jeg ser jo at Se har oksidasjontallet -2 i H2Se, men hvordan kan jeg vite at det gjelder i CdSe også? :roll:
Cd og O ligger i samme gruppe, du vet at O har -II, I tillegg får du vite at i $H_2Se$ er den -II. Cd ligger i samme gruppe som Zn. Du har lært at Zn har +II.
stimorolextra skrev:NiO(OH)(s) + H2O(l) + e- → Ni(OH)2(s) + OH-(aq)
Cd(s) + 2OH-(aq) → Cd(OH)2(s) + 2e-

Skriv en balansert reaksjonslikning for totalreaksjonen...

2NiO(OH)(s) + 2H2O(l) + Cd(s) → 2Ni(OH)2(s) + Cd(OH)2(s)

Men fasiten sier:
NiO(OH)(s) + H2O(l) + Cd(s) → Ni(OH)2(s) + Cd(OH)2(s)

Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke har ganget den ene reaksjonen med 2 for å balansere tallet på elektron?
Hvorfor skal du gange begge to med 2? Da blir det feil i elektronene? Begge må jo eliminere hverandre 2e^-
$A+B + 2e^- \rightarrow C+D + 2e^-$
$A+B \rightarrow C+D +$

$A+B + 2e^- \rightarrow C+D + e^-$

$A+B + e^- \rightarrow C+D $
stimorolextra

Kjemikern skrev: Oppgaven mangler informasjon. Og den formelen er totalt unødvendig da det ikke er pensum.
Men det var en oppgave fra en terminprøve som et av læreverkene i kjemi 2 har laget, så jeg må jo nesten kunne det?
Legger ved oppgaven i sin helhet her:
"Pernille skal lage ei kopar-sølvcelle av ein sølvelektrode i ei 1,0 mol/L sølvnitratløysning og ein koparelektrode i ei 1,0 mol/L kopar(II)nitrat-løysning. Det er 100 mL ioneløysning i kvar av halvcellene. Pernille veg kopar- og sølvelektroden før ho koplar cella opp og får følgande resultat: Koparelektrode: 152,62 g. Sølvelektrode: 11,12 g. Rekn ut batterikapasiteten til cella og kor mye energi cella kan levere."
stimorolextra

Kjemikern skrev:
Er den funksjonellegruppen høyere prioritert i sidekjeden på en syklisk ring, blir ringen en sidekjede, altså anta at du har en benzenring og det er et sidekjede med en butansyre. Da vil benzenringen bli en sidekjede og butansyre blir hovedkjeden. Navnet blir 4-fenylbutansyre.
Syre er jo høyere prioritert enn benzenring, så hvorfor heter benzen-1,4-disyre denne det den gjør? Benzenringen burde jo bli sidekjeden her og få navnet fenyl?
Stimorolextra

Kjemikern skrev:
stimorolextra skrev:NiO(OH)(s) + H2O(l) + e- → Ni(OH)2(s) + OH-(aq)
Cd(s) + 2OH-(aq) → Cd(OH)2(s) + 2e-

Skriv en balansert reaksjonslikning for totalreaksjonen...

2NiO(OH)(s) + 2H2O(l) + Cd(s) → 2Ni(OH)2(s) + Cd(OH)2(s)

Men fasiten sier:
NiO(OH)(s) + H2O(l) + Cd(s) → Ni(OH)2(s) + Cd(OH)2(s)

Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke har ganget den ene reaksjonen med 2 for å balansere tallet på elektron?
Hvorfor skal du gange begge to med 2? Da blir det feil i elektronene? Begge må jo eliminere hverandre 2e^-
$A+B + 2e^- \rightarrow C+D + 2e^-$
$A+B \rightarrow C+D +$

$A+B + 2e^- \rightarrow C+D + e^-$

$A+B + e^- \rightarrow C+D $
Jeg ganger bare den øverste med 2? Det må jo være sånn, hvis ikke er det et elektron som reagerer med 2 elektron - blir ikke det feil da?
Stimorolextra

Stimorolextra skrev: Jeg ganger bare den øverste med 2? Det må jo være sånn, hvis ikke er det et elektron som reagerer med 2 elektron - blir ikke det feil da?
Jeg mente at elektronene må jo falle vekk, dvs. vi må ha 2 elektroner både i reduksjonen og i oksidasjonen?
stimorolextra

Hvis man skal fremstille 2-metylpropen fra 2-klor-2-metylpropan ved hjelp av en eliminasjonsreaksjon, hvordan gjør man det da? Det er jo ikke noe som skjer av seg selv akkurat vil jeg tro. Må man ikke tilsette en katalysator? Hvilken er egnet i dette tilfellet? Noe mer man må gjøre?
stimorolextra

Hvordan fragmenterer jeg en benzenringer og andre sykliske sambindinger ved massespektroskopi?
stimorolextra

Jeg vet jo at man kan få dannet aldehyd og syre fra en primær alkohol ved å sette til et sterkt oksidasjonsmiddel.
Men kan man få dannet aldehyd og syre fra vanlige alkan/alken også ved å sette til et sterkt oksidasjonsmiddel?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:
Kjemikern skrev: Oppgaven mangler informasjon. Og den formelen er totalt unødvendig da det ikke er pensum.
Men det var en oppgave fra en terminprøve som et av læreverkene i kjemi 2 har laget, så jeg må jo nesten kunne det?
Legger ved oppgaven i sin helhet her:
"Pernille skal lage ei kopar-sølvcelle av ein sølvelektrode i ei 1,0 mol/L sølvnitratløysning og ein koparelektrode i ei 1,0 mol/L kopar(II)nitrat-løysning. Det er 100 mL ioneløysning i kvar av halvcellene. Pernille veg kopar- og sølvelektroden før ho koplar cella opp og får følgande resultat: Koparelektrode: 152,62 g. Sølvelektrode: 11,12 g. Rekn ut batterikapasiteten til cella og kor mye energi cella kan levere."

$Ag^+ + e- \rightarrow Ag, E=0.80V$
$Cu \rightarrow Cu^{2+} + 2e^- E=-0.34V$

$2Ag^+ + Cu \rightarrow Cu^{2+} + Ag$

$E= 0.80- 0.34= 0.46V$
Stimorolextra skrev: NiO(OH)(s) + H2O(l) + e- → Ni(OH)2(s) + OH-(aq)

Cd(s) + 2OH-(aq) → Cd(OH)2(s) + 2e-

Skriv en balansert reaksjonslikning for totalreaksjonen...

2NiO(OH)(s) + 2H2O(l) + Cd(s) → 2Ni(OH)2(s) + Cd(OH)2(s)

Men fasiten sier:
NiO(OH)(s) + H2O(l) + Cd(s) → Ni(OH)2(s) + Cd(OH)2(s)

Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke har ganget den ene reaksjonen med 2 for å balansere tallet på elektron?
Hvorfor skal du gange begge to med 2? Da blir det feil i elektronene? Begge må jo eliminere hverandre 2e^-

Jeg ganger bare den øverste med 2? Det må jo være sånn, hvis ikke er det et elektron som reagerer med 2 elektron - blir ikke det feil da?[/quote]

Feil fasit.
stimorolextra skrev:
Syre er jo høyere prioritert enn benzenring, så hvorfor heter benzen-1,4-disyre denne det den gjør? Benzenringen burde jo bli sidekjeden her og få navnet fenyl?
COOH-Benzen-COOH$ Den eneste sidekjeden er karboksylsyra. Da kan du direkte si 1,4 benzendisyre. Det er enklere og mye mer presist.
stimorolextra skrev:Hvis man skal fremstille 2-metylpropen fra 2-klor-2-metylpropan ved hjelp av en eliminasjonsreaksjon, hvordan gjør man det da? Det er jo ikke noe som skjer av seg selv akkurat vil jeg tro. Må man ikke tilsette en katalysator? Hvilken er egnet i dette tilfellet? Noe mer man må gjøre?
Du ønsker $CH_3-CH(CH_3)-CH_3$ fra $CH_3-CH(Cl)CH_3$ Du må første gjøre Cl gruppen til en bedre utgående gruppe. Så først må du substituere også eliminere! Lag en syntese rute.
stimorolextra skrev:Hvordan fragmenterer jeg en benzenringer og andre sykliske sambindinger ved massespektroskopi?
http://webbook.nist.gov/cgi/cbook.cgi?I ... 2&Mask=200
stimorolextra skrev:Jeg vet jo at man kan få dannet aldehyd og syre fra en primær alkohol ved å sette til et sterkt oksidasjonsmiddel.
Men kan man få dannet aldehyd og syre fra vanlige alkan/alken også ved å sette til et sterkt oksidasjonsmiddel?
Først og fremst så vil sterke oksidasjonsmiddeler ikke gi deg aldehyder. De er så sterke at de vil med engang bli oksidert fra aldehyd til karboksylsyre. Så her må du bruke en svak oksidajonsmiddel f.eks. Dess-martin.

Ja det er mulig, men ikke pensum i VGS. Så det holder med at du aksepter at det ikke er mulig. Men det er mulig og du lærer dette på universitet. Eks. Toulen kan oksideres med sterk oksidasjonmiddel til benzensyre.
Stimorolextra

Kjemikern skrev: Først og fremst så vil sterke oksidasjonsmiddeler ikke gi deg aldehyder. De er så sterke at de vil med engang bli oksidert fra aldehyd til karboksylsyre. Så her må du bruke en svak oksidajonsmiddel f.eks. Dess-martin.

Ja det er mulig, men ikke pensum i VGS. Så det holder med at du aksepter at det ikke er mulig. Men det er mulig og du lærer dette på universitet. Eks. Toulen kan oksideres med sterk oksidasjonmiddel til benzensyre.
Det var i forbindelse med eksamen høst 2015, oppgave 4e. Det handler altså om hvilket produkt vi får når vi oksiderer sykloheksen.
Fasiten sier dette: "Vi ser at vi har en singlett med et høyt skift, der vi har to like H-atomer. Siden KMnO4 er et sterkt oksidasjonsmiddel, vil dette kunne være protoner i enten et aldehyd eller en karboksylsyre, mest sannsynlig det siste."
Svar