Surt salt?

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:Du fordeler ei kald løysning med oppløyste salt på to reagensrør. Til det eine reagensrøret tilset du litt HCl(aq). Det blir inga felling. Til det andre tilset du litt H2SO4(aq). Det blir ei kvit felling.
Kva for ei av desse saltblandingane kan finnast i løysninga?
A. NiCl2 og Cu(NO3)2 B. Pb(NO3)2 og BaCl2 C. BaCl2 og CaCl2 D. Ca(NO3)2 og Pb(NO3)2

Når jeg skal finne ut av dette, skal jeg da se i løselighetstabell, eller skal jeg se i spenningsrekken (får jo reaksjon når oksidert form står over redusert form)?

Ingen av dem, hvis du har et eksameneshefte foran deg, gå helt nederst til "KVALITATIV UORGANISK ANALYSE. FARGE PÅ BUNNFALL ELLER FARGET KOMPLEKS I LØSNING." som regel s.16) Prøv å studer den litt, og gi meg tilbakemelding.

Og det at jeg har opplyst at det er en kald løsning, hva har det å si for resultatet i forhold til varm løsning?
Hvis du har en kald te og tilsetter sukker og rører, kontra varm te og setter like mye mengde sukker, hva skjer??
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:Når man lager en buffer, så tar man jo som regel utgangspunkt i en svak syre. Men det går vel også fint an å lage en buffer med utgangspunkt i en svak base?
Ja.
stimorolextra skrev:Kva for eit av stoffa kan gi ein buffer saman med HCl?
A. NH4Cl B. NaOH C. NaNO2 D. NaNO3

Jeg ser at A er utelukket fordi dette ikke vil danne en buffer (hvordan vil egentlig reaksjonen i A se ut?), jeg ser også at B er utelukket siden det er en sterk base. Jeg vil også tro at D er utelukket siden NO3^- er den korresponderende basen til den sterke syren salpetersyre, og at dette dermed er et nøytralt anion (?). Derfor vil jeg tro at C er riktig.
Riktig.
stimorolextra

Kjemikern skrev:
stimorolextra skrev:Du fordeler ei kald løysning med oppløyste salt på to reagensrør. Til det eine reagensrøret tilset du litt HCl(aq). Det blir inga felling. Til det andre tilset du litt H2SO4(aq). Det blir ei kvit felling.
Kva for ei av desse saltblandingane kan finnast i løysninga?
A. NiCl2 og Cu(NO3)2 B. Pb(NO3)2 og BaCl2 C. BaCl2 og CaCl2 D. Ca(NO3)2 og Pb(NO3)2

Når jeg skal finne ut av dette, skal jeg da se i løselighetstabell, eller skal jeg se i spenningsrekken (får jo reaksjon når oksidert form står over redusert form)?

Ingen av dem, hvis du har et eksameneshefte foran deg, gå helt nederst til "KVALITATIV UORGANISK ANALYSE. FARGE PÅ BUNNFALL ELLER FARGET KOMPLEKS I LØSNING." som regel s.16) Prøv å studer den litt, og gi meg tilbakemelding.

Og det at jeg har opplyst at det er en kald løsning, hva har det å si for resultatet i forhold til varm løsning?
Hvis du har en kald te og tilsetter sukker og rører, kontra varm te og setter like mye mengde sukker, hva skjer??

Men hvorfor blir det feil å bruke spenningsrekken?

Ja, jeg har den tabellen. Men den tabellen skiller jo ikke mellom bunnfall eller kompleks. Hvordan skal jeg sånn generelt vite hva som er bunnfall og hva som er kompleks? Jeg ser i hvert fall ut i fra den tabellen at C er det eneste mulige alternativet.

Jeg vet at sukkeret vil løse seg mye bedre i varm te enn i kald te, men jeg klarer ikke helt å forklare hvorfor!
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:

Men hvorfor blir det feil å bruke spenningsrekken?

Ja, jeg har den tabellen. Men den tabellen skiller jo ikke mellom bunnfall eller kompleks. Hvordan skal jeg sånn generelt vite hva som er bunnfall og hva som er kompleks? Jeg ser i hvert fall ut i fra den tabellen at C er det eneste mulige alternativet.

Jeg vet at sukkeret vil løse seg mye bedre i varm te enn i kald te, men jeg klarer ikke helt å forklare hvorfor!
Hvorfor gjøre ting mer avansert enn det er? Oppgaven tar for seg analyse. Istedenfor å bruke 5-10 min på spenningsrekken, hvorfor ikke bare bruke 1-2 min på analyse tabellen og gå videre? Og som du sier så er C det riktige svaret.

Kompleks forbindelser og bunnfall er "nesten" det samme. I kompleksforbindelser, vil vann(ikke alltid) også være en del av forbindelsen. Kompleksforbindelser gir som regel farger.


Når vannet har høyere temperatur, har det høyere energi(molekylene beveger seg fortere). Du kan tenke deg at vannmolekylene er så "sterke" og "raske" nok til å rive i stykker det faste stoffet. Selve teorien rundt dette er utenfor VGS-pensum.
stimorolextra

Skjer det en reduksjon når pyruvat omdannes til etanal? Eller hvilken reaksjon er jo det egentlig? Jeg ser jo at det blir fjernet et C-atom. Grunnen til at jeg tror det er en reduksjon er at det tilføres et hydrogen og fjernes to oksygen.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:Skjer det en reduksjon når pyruvat omdannes til etanal? Eller hvilken reaksjon er jo det egentlig? Jeg ser jo at det blir fjernet et C-atom. Grunnen til at jeg tror det er en reduksjon er at det tilføres et hydrogen og fjernes to oksygen.
Reaksjonen er en dekarboksylase $CO_2$ blir spaltet av.
stimorolextra

^Ok, men er det ikke samtidig en reduksjon?

_____________________________________________________

Ved korrosjon så blir jo metall oksiderte. Jeg skal svare på hvordan en bit kobber med jerntråd rundt påvirker korrosjonen av jern. Jeg vet jo at kobber ikke vil beskytte jern mot korrosjon etter som den reduserte formen av jern står under den reduserte formen av kobber.
I fasiten står det at kobber vil bidra til at korrosjonen av jern går raskere. Akkurat det skjønner jeg ikke helt? Vil ikke korrosjonen av jern gå like raskt uavhengig av om det er kobber til stedes eller ikke?
stimorolextra

Vi har eit oppsett for elektrolyse av koparkloridløysning, CuCl2(aq). I elektrolysekaret er det koparion og kloridion. Elektrona går frå elektrode A til elektrode B.
Nedanfor er det to påstandar om denne elektrolysen.
i) Ved elektrode A skjer det ein oksidasjon av kloridion.
ii) Ved elektrode B skjer denne halvreaksjonen: Cu → Cu2+ + 2e-
Er nokon av påstandane riktige?
A. Ja, begge påstandane. B. Ja, men berre påstand i). C. Ja, men berre påstand ii). D. Nei, ingen av påstandane.


Jeg ser at det skjer en reduksjon ved elektrode B, noe som sier at påstand ii) må være feil.
Ved elektrode A skjer det en oksidasjon. Men den reduserte formen av H2O står jo nedenfor Cl^- i spenningsrekken.... Vil ikke dette da bety at det ved elektrode A skjer oksidasjon av H2O?
stimorolextra

stimorolextra skrev:Vi har eit oppsett for elektrolyse av koparkloridløysning, CuCl2(aq). I elektrolysekaret er det koparion og kloridion. Elektrona går frå elektrode A til elektrode B.
Nedanfor er det to påstandar om denne elektrolysen.
i) Ved elektrode A skjer det ein oksidasjon av kloridion.
ii) Ved elektrode B skjer denne halvreaksjonen: Cu → Cu2+ + 2e-
Er nokon av påstandane riktige?
A. Ja, begge påstandane. B. Ja, men berre påstand i). C. Ja, men berre påstand ii). D. Nei, ingen av påstandane.


Jeg ser at det skjer en reduksjon ved elektrode B, noe som sier at påstand ii) må være feil.
Ved elektrode A skjer det en oksidasjon. Men den reduserte formen av H2O står jo nedenfor Cl^- i spenningsrekken.... Vil ikke dette da bety at det ved elektrode A skjer oksidasjon av H2O?
Altså, det står jo i oppgaveteksten at vi i elektrolysekaret har kobberion og klordidion. Men samtidig står det jo at det er CuCl2(aq), altså løst i vann. Jeg vil jo da anta at det er vann i elektrolysekaret?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:^Ok, men er det ikke samtidig en reduksjon?

_____________________________________________________
Nei, ettersom C-atomet blir spaltet av er det ikke en redoksreaksjon(Kan ikke avgjøre om oks-tallet øker eller ei).
Ved korrosjon så blir jo metall oksiderte. Jeg skal svare på hvordan en bit kobber med jerntråd rundt påvirker korrosjonen av jern. Jeg vet jo at kobber ikke vil beskytte jern mot korrosjon etter som den reduserte formen av jern står under den reduserte formen av kobber.
I fasiten står det at kobber vil bidra til at korrosjonen av jern går raskere. Akkurat det skjønner jeg ikke helt? Vil ikke korrosjonen av jern gå like raskt uavhengig av om det er kobber til stedes eller ikke?
Kobber blir offeranode, altså vil den ruste før jern = Korrosjon av jern vil gå saktere
stimorolextra

[/quote]Kobber blir offeranode, altså vil den ruste før jern = Korrosjon av jern vil gå saktere[/quote]


Nei det går da ikke an ettersom det krever mer spenning å oksidere kobber enn å oksidere jern? Jern vil ruste først?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:Kobber blir offeranode, altså vil den ruste før jern = Korrosjon av jern vil gå saktere


Nei det går da ikke an ettersom det krever mer spenning å oksidere kobber enn å oksidere jern? Jern vil ruste først?
Her blander jeg. Kobber har en større reduksjonspotensial enn jern, når begge metallene kommer i kontakt med hverandre, vil dette fremme korrosjonen kraftig. Vi har også mer kobber enn jern, og kobberplaten har en overfalte som kommer i større grad i kontakt med oksygen, som også øker reaksjonsfarten for korrosjon.
stimrolextra

Kjemikern skrev:
stimorolextra skrev:Kobber blir offeranode, altså vil den ruste før jern = Korrosjon av jern vil gå saktere


Nei det går da ikke an ettersom det krever mer spenning å oksidere kobber enn å oksidere jern? Jern vil ruste først?
Her blander jeg. Kobber har en større reduksjonspotensial enn jern, når begge metallene kommer i kontakt med hverandre, vil dette fremme korrosjonen kraftig. Vi har også mer kobber enn jern, og kobberplaten har en overfalte som kommer i større grad i kontakt med oksygen, som også øker reaksjonsfarten for korrosjon.


Ja, så det at kobber har et nokså høyt reduksjonspotensiale vil føre til at det blir oksidert enda mer jern enn om det ikke hadde vært kobber til stedes (og bare vann, luft etc)?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:
stimorolextra skrev:Vi har eit oppsett for elektrolyse av koparkloridløysning, CuCl2(aq). I elektrolysekaret er det koparion og kloridion. Elektrona går frå elektrode A til elektrode B.
Nedanfor er det to påstandar om denne elektrolysen.
i) Ved elektrode A skjer det ein oksidasjon av kloridion.
ii) Ved elektrode B skjer denne halvreaksjonen: Cu → Cu2+ + 2e-
Er nokon av påstandane riktige?
A. Ja, begge påstandane. B. Ja, men berre påstand i). C. Ja, men berre påstand ii). D. Nei, ingen av påstandane.


Jeg ser at det skjer en reduksjon ved elektrode B, noe som sier at påstand ii) må være feil.
Ved elektrode A skjer det en oksidasjon. Men den reduserte formen av H2O står jo nedenfor Cl^- i spenningsrekken.... Vil ikke dette da bety at det ved elektrode A skjer oksidasjon av H2O?
Altså, det står jo i oppgaveteksten at vi i elektrolysekaret har kobberion og klordidion. Men samtidig står det jo at det er CuCl2(aq), altså løst i vann. Jeg vil jo da anta at det er vann i elektrolysekaret?

Det som skjer her er ikke nevnt i kjemi 2. Og er litt mer avansert, som du vet så har vi at $ H^+ + OH^- \rightleftharpoons H_2O$. Da vi tilsetter spenning, vil vannet være på formen $H^+$ og $OH^-$, hvilket fører til at $OH^-$- ioner blir tiltrukket anoden, slik at det er enklere å oksidere $Cl^-$ enn $OH^-$.
Sist redigert av Kjemikern den 22/05-2016 14:53, redigert 1 gang totalt.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimrolextra skrev:
Kjemikern skrev:
stimorolextra skrev:Kobber blir offeranode, altså vil den ruste før jern = Korrosjon av jern vil gå saktere


Nei det går da ikke an ettersom det krever mer spenning å oksidere kobber enn å oksidere jern? Jern vil ruste først?
Her blander jeg. Kobber har en større reduksjonspotensial enn jern, når begge metallene kommer i kontakt med hverandre, vil dette fremme korrosjonen kraftig. Vi har også mer kobber enn jern, og kobberplaten har en overfalte som kommer i større grad i kontakt med oksygen, som også øker reaksjonsfarten for korrosjon.


Ja, så det at kobber har et nokså høyt reduksjonspotensiale vil føre til at det blir oksidert enda mer jern enn om det ikke hadde vært kobber til stedes (og bare vann, luft etc)?
Korrekt!
Svar