Jeg tenkte grønn f, rød f´ og blå f´´. Siden rød krysser x-aksen når grønn har bunnpunkt, og at rød er negativ når grønn synker (og positiv når den stiger) samt at blå krysser x aksen når grønn har vendepunkt. Om rød er den deriverte til blå så må vell blå ha et bunn/topp-punkt der rød krysser x-aksen?kholm skrev:Blå f, rød f`, grønn f`` ??
Matte Forkurs Eksamen 28.05.2021
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Noether
Sist redigert av Henkessmart den 28/05-2021 15:06, redigert 2 ganger totalt.
-
- Noether
https://ndla.no/nb/subject:32/topic:1:1 ... 5c8fb685f3
"Tangentens stigningstall er lik den deriverte til funksjonen
Når grafen stiger, er den deriverte positiv.
Når grafen synker, er den deriverte negativ.
Når grafen har topp- eller bunnpunkt, er den deriverte lik 0."
r(x) stiger selv om q(x) er negativ, så q(x) kan ikke vere den deriverte av r(x).
"Tangentens stigningstall er lik den deriverte til funksjonen
Når grafen stiger, er den deriverte positiv.
Når grafen synker, er den deriverte negativ.
Når grafen har topp- eller bunnpunkt, er den deriverte lik 0."
r(x) stiger selv om q(x) er negativ, så q(x) kan ikke vere den deriverte av r(x).
Jeg svarte det samme som deg!sgabri skrev:Jeg hadde R(x) = f (x), p(x) = f '(x), og q(x) = f ''(x).
Fordi p(x) stemmer med stigningen til r(x) og q(x) stemmer med krumningen. q(x) ser også ut som den stemmer med stigningen til P(x).
Blå = f(x)
Grønn = f´(x)
Rød = f´´(x)
Denne eksamenen var faktisk mye greiere enn jeg hadde trodd. Håper i alle fall på ståkarakter, det hadde jeg ikke trodd i går...
Det var mye tenking - og noen av besvarelser gikk over flere sider - men i bunn og grunn synes jeg det gikk ganske greit på de oppgavene jeg rakk å besvare.
Hva svarte dere på den med å bevise 18x - 0.18x^2? Tror det var 4d.
Jeg fant 0.18 litt forskjellige steder. Bl.a at 2m av 11m høyde er ~18%, men også at arealet "trekantene" som havner på hver side om man setter inn et rektangel til sammen blir ca 1.8.
Greide ikke helt å svare på det, men integrerte arealet av en av "trekantene", ganget med to og tenkte at arealet til rektangelet må vel være bredde * høyde minus arealet til de to trekantene.
Det var mye tenking - og noen av besvarelser gikk over flere sider - men i bunn og grunn synes jeg det gikk ganske greit på de oppgavene jeg rakk å besvare.
Jeg fant 0.18 litt forskjellige steder. Bl.a at 2m av 11m høyde er ~18%, men også at arealet "trekantene" som havner på hver side om man setter inn et rektangel til sammen blir ca 1.8.
Greide ikke helt å svare på det, men integrerte arealet av en av "trekantene", ganget med to og tenkte at arealet til rektangelet må vel være bredde * høyde minus arealet til de to trekantene.
-
- Noether
Du ganger bare 2x med formelen til funksjonen. X blir utslaget fra origo, og siden origo blir midtpunktet må man gange med to.ddybing skrev:Denne eksamenen var faktisk mye greiere enn jeg hadde trodd. Håper i alle fall på ståkarakter, det hadde jeg ikke trodd i går...
-
- Noether
Noen som har løsningsforslaget? Kommer kanskje etter helgen?
LF:
- Vedlegg
-
- LF Eksamen MA015 V2021_1068769898.pdf
- (301.55 kiB) Lastet ned 595 ganger