Sommerintegraler

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Når der gjelder siste integral (I[sub]13[/sub]), blei det omforma til en interessant integrand jeg har drømt om å knekke. Har bare skula på integralet opp gjenom åra. Mulig I[sub]13[/sub] kan løses mer lettvint og elegant måte. Altså:

[tex]I_{13}=\int \frac{{\rm dx}}{(x^2+1)sqrt{x}}[/tex]

u = [symbol:rot]x og u[sup]2[/sup] = x og u[sup]4[/sup] = x[sup]2[/sup]
2u du = dx

slik at:

[tex]I_{13}=2\int \frac{u{\rm du}}{(u^4+1)u}=2\int \frac{{\rm du}}{u^4+1}[/tex]

Og der har vi/jeg en meget stor jobb. Har verken tid eller anledning nå, men håper å løse dette koselig integralet iløpet av kvelden eller natta. I'll be back.
Sist redigert av Janhaa den 03/07-2007 01:59, redigert 1 gang totalt.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Tror residue-teoremet er et hot tip på å løse dette ganske elegant og enkelt, om du integrer over en kontur som er en halvsirkel i øvre helvplan samt biten langs den reelle aksen som forbinder endepunktene av halvsirkelen.

Tror integralet over halsirkelen blir null når radien i konturen går mot uendelig, så integralet du vil ha blir [tex]2\pi i[/tex] ganger summen av residuene til polene i øvre halvplan.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Residue teoremet er pensum i kompleks analyse, hvilket jeg mangler. Altså borger dette for ordinær reell analyse:

--------------------------------------------------
Da fortsetter jeg, med forbehold om slurvefeil. Blei en helsikes jobb. Faktoriserer:

[tex]I_{13}=2\int \frac{{\rm du}}{u^4+1}=2\int \frac{{\rm du}}{(u^2-\sqrt2u+1)(u^2+\sqrt2u+1)}={1\over \sqrt2}(\int \frac{(u-\sqrt2){\rm du}}{-u^2+\sqrt2u-1}\,+\,\int \frac{(u+\sqrt2){\rm du}}{u^2+\sqrt2u+1})[/tex]

Setter så [tex]\;t=u-{1\over sqrt2},\;\;der\;\;dt=du[/tex]

[tex]I_{13}=\int\frac{{\rm du}}{u^2+sqrt2u+1}\,+\,{1\over sqrt2}\int \frac{u{\rm du}}{u^2+\sqrt2u+1}\,+\,{1\over 2}\int \frac{{\rm dt}}{t^2+{1\over 2}}\,+\,{1\over \sqrt2}\int \frac{t{\rm dt}}{-t^2-{1\over 2}}[/tex]

substituerer:[tex]\;w=u+{1\over \sqrt2},\;\; der \; dw=du[/tex]

og [tex]\;\;y=\sqrt2w,\;\;der \;dy=\sqrt2 dw[/tex]

videre gir dette:
[tex]I_{13}=\int\frac{{\rm du}}{u^2+sqrt2u+1}\,+\,{1\over sqrt2}\int \frac{(y-1){\rm dy}}{y^2+1}\,+\,{1\over 2}\int \frac{{\rm dt}}{t^2+{1\over 2}}\,+\,{1\over \sqrt2}\int \frac{t{\rm dt}}{-t^2-{1\over 2}}=I_{131}\,+\,I_{132}\,+\,I_{133}\,+\,I_{134}[/tex]

der

[tex]\;I_{134}=-{1\over 2\sqrt2}\ln|-x+\sqrt{2x}-1|[/tex]

[tex]I_{132}={1\over \sqrt2}(\int \frac{y{\rm dy}}{y^2+1}\,-\,\int\frac{{\rm dy}}{y^2+1})={1\over 2\sqrt2}\ln|2x+2\sqrt{2x}+2|\,-\,{1\over \sqrt2}\arctan(\sqrt{2x}+1)=I_{1321}\,+\,I_{1322}[/tex]

For I[sub]131[/sub] brukes substitusjonene over:
[tex]\;w=u+{1\over \sqrt2},\;\; der \; dw=du[/tex]
og [tex]\;\;y=\sqrt2w,\;\;der \;dy=\sqrt2 dw[/tex]

[tex]I_{131}=\int \frac{{\rm dw}}{w^2+{1\over 2}}=\sqrt2 \int\frac{{\rm dy}}{y^2+1}=\sqrt2\arctan(\sqrt{2x}+1)[/tex]

[tex]I_{131}\,+\,I_{1322}={1\over sqrt2}\arctan(\sqrt{2x}+1)[/tex]

[tex]\text for I_{133} setter jeg z=sqrt2 t, der dz=\sqrt2 dt[/tex]

[tex]I_{133}={1\over \sqrt2}\int \frac{{\rm dz}}{z^2+1}={1\over \sqrt2}\arctan(z)={1\over \sqrt2}\arctan(\sqrt{2x}-1)[/tex]

Til slutt:

[tex]I_{13}={1\over \sqrt2}[\arctan(\sqrt{2x}+1)\,+\,\arctan(\sqrt{2x}-1)]\,+\,{1\over 2\sqrt2}[\ln|2x+2sqrt{2x}+2|\,-\,\ln|-x+\sqrt{2x}-1|]\,+\,C[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Dessuten ser jeg jo nå at du ville evaluere det ubestemte integralet. Da er ikke residue-teoremet så kult uansett :D
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Hvorfor ender så mange av integralene på arctan? Jeg synes det er litt rart at funksjoner med tilsynelatende ingen forbindelse med trigonometriske funksjoner skal være den deriverte til trigonometriske funksjoner.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Jarle10 skrev:Hvorfor ender så mange av integralene på arctan? Jeg synes det er litt rart at funksjoner med tilsynelatende ingen forbindelse med trigonometriske funksjoner skal være den deriverte til trigonometriske funksjoner.
Du vet forhåpentligvis at:

[tex]\frac{{\rm d}}{{\rm dx}}(\arctan(x))=\frac{1}{1+x^2}[/tex]

Så da sees en sammenheng...

------------------------------------------------------------------
PS.
Så nå at integralet , I[sub]13[/sub], ikke stemte helt overens med Wolfram sitt forslag.
Men helt på jordet var det iallfall ikke !
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Prøver meg på ett av disse integrala, I[sub]12[/sub], som har stått urørt en stund.

[tex]I_{12}=\int \frac{x}{\sqrt{1+\sin(x)}}{\rm dx}[/tex]

[tex]u^2=\frac{1}{\sqrt{1+\sin(x)}}=(1+\sin(x))^{-{1\over 2}}[/tex]

dette gir:[tex]\;4u{\rm du}=-u^5{\rm dx}[/tex]

[tex]I_{12}=-4\int x u^{-3}{\rm du}[/tex]

der:[tex]\;\frac{1}{u^4}=1+\sin(x)\;[/tex]og[tex]\;\sin(x)=u^{-4}-1[/tex]

[tex]x=\arcsin(u^{-4}-1),\;[/tex]slik at:

[tex]I_{12}=-4\int u^{-3}\arcsin(u^{-4}-1){\rm du}[/tex]

her er hopper jeg over endel mellomregning:

[tex]I_{12}=4u^2\sqrt{\frac{2u^4-1}{u^8}}\,-\,4\frac{\arcsin(1-{1\over u^4})}{2u^2}[/tex]

bruker disse relasjonene, og setter inn i I_12:
u[sup]-4[/sup] = 1 + sin(x), u[sup]4[/sup] = 1/(1+sin(x))

u[sup]8[/sup] = 1/(1+sin(x))[sup]2[/sup]

[tex]u^2=\frac{1}{\sqrt{1+\sin(x)}}[/tex]

[tex]I_{12}=\frac{4}{\sqrt{1+\sin(x)}}\sqrt{1-2\sin(x)}\,-\,\frac{2}{\sqrt{1+\sin(x)}}\, \arcsin(-\sin(x))\,+\,C[/tex]

(Integrator har et fryktinngydende uttrykk, helt ulikt mitt... :? )
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Kan ikke arcsin(-sin(x)) forandres til -x, siden -sin(x) = sin(-x)?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Jarle10 skrev:Kan ikke arcsin(-sin(x)) forandres til -x, siden -sin(x) = sin(-x)?
Ikke helt Jarle, greia her er at sin(arcsin([symbol:plussminus] x)) = [symbol:plussminus] x. Siden sinus er symmetrisk om 2. aksen, vil
sin(-x) = -sin(x), som du sier.

Men dette er ulikt mitt uttrykk: arcsin(-sin(x)) = arcsin(sin(-x)).
Sistnevnte blir faktisk en konstant (tror jeg).
Forøvrig løser Integrator integralet med et uttrykk som også inneholder konstanter; [symbol:pi], [sup]4[/sup][symbol:rot]i.
Men om disse 2 (helt ulike) løsninger er kompatible, veit ikke jeg.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Janhaa skrev:
[tex]u^2=\frac{1}{\sqrt{1+\sin(x)}}=(1+\sin(x))^{-{1\over 2}}[/tex]

dette gir:[tex]\;4u{\rm du}=-u^5{\rm dx}[/tex]
Sjøl en ___kar kan glemme ___regelen.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

mrcreosote skrev:
Janhaa skrev: [tex]u^2=\frac{1}{\sqrt{1+\sin(x)}}=(1+\sin(x))^{-{1\over 2}}[/tex]
dette gir:[tex]\;4u{\rm du}=-u^5{\rm dx}[/tex]
Sjøl en ___kar kan glemme ___regelen.
Stemmer mrcreosote, jeg glemte kjerneregelen... :x
Orker ikke se på dette nå, må ut i sola litt, den skinner jo på Østlandet :P

Men skal prøve meg senere, samt integralet til Mr. dao. på integrasjonlek (har noe på gang med den).
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Er det ikke bare å løse et tilfeldig bestemt integral på kalkisen for å sjekke om svaret er riktig? Jeg pleier å gjøre det iallefall.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Jarle10 skrev:Kan ikke arcsin(-sin(x)) forandres til -x, siden -sin(x) = sin(-x)?
Må huske at vi ikke har entydig invers her. Legg merke til arcsin(sin( [symbol:pi] )) = 0.
TrulsBR
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 19/04-2005 21:31
Sted: Trondheim

Prøver meg på det siste av fjorårets sommerintegraler:

[tex]I_{13}=\int {e^{\frac{x}{2}} \left( {\frac{{2 - \sin x}}{{1 - \cos x}}} \right){\rm{d}}x} = \int {e^{\frac{x}{2}} \left( {\csc ^2 \left({\frac{x}{2}} \right) - \cot \left( {\frac{x}{2}} \right)} \right){\rm{d}}x} \\ = 2\int {e^u \left( {\csc ^2 u - \cot u} \right){\rm{d}}u}[/tex]

Ser at dette integralet er på formen
[tex]I = 2\int {e^u \left( {f(u) + f\prime(u)} \right)du} = I_1 + I_2[/tex],
og prøver å finne en generell formel.
[tex]I = 2\int {e^u \left( {f(u) + f\prime(u)} \right)du} = I_1 + I_2 \\ I_1 = 2\left( {e^u f\prime\left( u \right) - \int {e^u f\prime(u)du} } \right) = 2e^u f\prime\left( u \right) - I_2 \\ I_2 = 2\left( {e^u f\left( u \right) - \int {e^u f(u)du} } \right) = 2e^u f\left( u \right) - I_1 \\ I = 2e^u f\prime\left( u \right) - I_2 + 2e^u f\left( u \right) - I_1 \\ = 2e^u \left( {f\prime\left( u \right) + f\left( u \right)} \right) - I \\ \Rightarrow I = e^u \left( {f\prime\left( u \right) + f\left( u \right)} \right) + C[/tex]

Med [tex]f(u) = - \cot u,f\prime\left( u \right) = \csc ^2 u[/tex] får vi dermed at:
[tex]I_{13} = \int {e^{\frac{x}{2}} \left( {\frac{{2 - \sin x}}{{1 - \cos x}}} \right){\rm{d}}x = } \,e^{\frac{x}{2}} \left( {\csc ^2 \left( {\frac{x}{2}} \right) - \cot \left( {\frac{x}{2}} \right)} \right) + C[/tex]
Svar