Konstruksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Giger
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 07/11-2006 18:31

Har ei linje AB den er 12cm lang. I A er det ein 60 graders vinkel.
Skal ved konstruksjon finne eit punkt på AB som eg skal kalla D.
D skal ligge slik at linja AD og DB blir i forholdet

AD:DB 2:3

Ved konstruksjon...
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Ei linje er ikke begrensa, så antar det er et linjestykke på 12 cm du har. Hva mener du med en 60 graders vinkel i A? En slik vinkel er uansett noe du kan konstruere, så ser ikke helt hva den har å si.

Problemet ditt ser ut til å være å ekvivalent med å dele et gitt linjestykke i 5 like deler, men jeg er ikke riktig sikker på om jeg har forstått deg riktig? Gidder du prøve å presisere litt nærmere hva du egentlig vil, det var kort sagt for mye rot i oppgaveteksten til at jeg helt er med.
Giger
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 07/11-2006 18:31

Måtte finne heile oppgåva...

I ein trekant ABC er AB = 12 cm og vinkelen A = 60grader . Den innskrivne sirkelen i trekanten skal tangera sida AB i punktet D slik at

AD : DB = 2 : 3

a)Konstruer deg fram til punktet D. (Poenget er ikkje å rekna seg fram til lengda av AD og så setja av punktet D! Utrekninga kjem i neste omgangen.) Rekn ut lengdene av AD og BD.

b)Konstruer den innskrivne sirkelen. Konstruer BC. Sirkelen tangerer sida AC i punktet E og sida BC i punktet F.

c)Rekn ut DE og DF.
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Hvis du skal finne D, må du altså kunne dele et gitt linjestykke i 5 like biter. Det kan ikke jeg, og hvis neste oppgave er noe så lett som å regne ut AD og BD, høres det litt rart ut.
Svar