Konvergerer summen?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

[tex]\sum_{n=0}^\infty n!*e^{-n}[/tex]

Jeg brukte forholdstesten, og fikk at summen er lik [tex]e^{-1}[/tex]. Dvs. at den konvergerer, men fasitsvaret er at den divergerer. Det var en eksamenoppgave, så jeg ser at jeg hadde stolt blindt på testen og fått feil.

Er det ikke nok med testen, eller må vi også teste med noen tall, for å se om summen går over 1.
Hvis jeg putter inn noen tall for n: [tex]n=1,2,3,4 osv[/tex], ser jeg at L>1 jo høyere tall jeg får på n. På grunnlag av det, kan man konkludere med at den divergerer?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Vi kan se at rekka divergerer ved å se på produktet for en arbitrært stor $n$.

$\frac{n!}{e^n}=\underbrace{\left(\frac{1}{e}\right)\cdot\left(\frac{2}{e}\right)}_{<1}\cdot \underbrace{\left(\frac{3}{e}\right)\cdot\left(\frac{4}{e}\right)\cdot\left(\frac{5}{e}\right)\ldots \left(\frac{n-1}{e}\right)\cdot\left(\frac{n}{e}\right)}_{>1}\to \infty$
Bilde
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

Gjest skrev:[tex]\sum_{n=0}^\infty n!*e^{-n}[/tex]

Jeg brukte forholdstesten, og fikk at summen er lik [tex]e^{-1}[/tex]. Dvs. at den konvergerer, men fasitsvaret er at den divergerer. Det var en eksamenoppgave, så jeg ser at jeg hadde stolt blindt på testen og fått feil.

Er det ikke nok med testen, eller må vi også teste med noen tall, for å se om summen går over 1.
Hvis jeg putter inn noen tall for n: [tex]n=1,2,3,4 osv[/tex], ser jeg at L>1 jo høyere tall jeg får på n. På grunnlag av det, kan man konkludere med at den divergerer?
Du kan fint bruke forholdstesten, så du må ha regnet feil. La $a_n = n!e^{-n}.$ Da får vi $$\large |\frac{a_{n+1}}{a_n}\large | = \frac{(n+1)! e^{-(n+1)}}{n!e^{-n}} = (n+1)e^{-1} \rightarrow \infty\text{ når }n\rightarrow\infty.$$ Dermed divergerer rekken.
Svar